Tuesday, 31 May 2011

cerita tentang helang .

helang adalah spesis burung ...semua org th rasanya ...kih2...burung pemangsa paling hebat ...kekuatan cengkaman dan ketajaman penglihatannya adalah simbol kemegahannya ...dengan bentuk badan yang tegap,bulu yang cantik,paruh dan kuku yang tajam menyerlahkn lagi kehebatanya...helang dikatakan boleh hidup sehingga umur 70 tahun ...wow lamanya ...bagaimana hayatnya boleh begitu panjang ...dah takdir...hihi...dalam hayatnya yang panjang itu si helang akan mengalami 2 fasa kehidupan ...fasa pertama dari umur 1-39thn...dilahirkn di dlm sarang dipuncak gunung...dia mula berdikari dan mengembara menjalani hidup dgn penuh kemegahan sepanjang tempoh itu...terbang tinggi di awan...bebas...dan hidup sbg pemangsa yang sgt hebat dan gagah....


fasa kedua kehidupan...
ketika dia mencecah umur 40 tahun ...perubahan fizikal mula berlaku pada dirinya...mcm manusia la plk ...lelaki kata "life begining at fourty" ...ye ke... hihi...kalau perempuan biasanya akn mengalami juga proses perubahan fizikal dikenali sbg monopous pada usia ini ...hihi ...jgn mrh ...monopous menyebabkn emosi juga berubah spt berlaku kemurungan,suka bersedih,rasa rendah diri,suka menyendiri,hilang semangat...dan mrk memerlukan sokongan moral drp org sekelilingnya yang kuat utk bangkit kembali...ok berbalik pada cerita tentang helang tadi ...pada ketika umurnya mncecah 40 tahun paruhnya mula membengkok hinggakn hampir menusuk dadanya sendiri ...dia mula sukar mengunakan paruhnya utk makan...kukunya mula pecah2 dan tidak lagi kuat utk mencengkam ...dia tdk lagi mampu menangkap mangsanya dgn tangkas...bulu pelepahnya mula carik2 dan mnjadi xterurus ...dia xlagi blh terbang sehebat dulu ...saat ini helang kebanyakkn menghabiskn masa dgn duduk bertengek saja di dahan pokok sambil merenung nasib yang dihadapinya ...dia juga mengalami gangguan emosi yang teruk...samada menunggu saat kematian atau pun menjalani proses pemulihan selama 150 hari yang amat menyakitkan...

transformasi selama 150 hari...
utk meneruskan kesinambungan hidup... helang terpaksa melalui proses pemulihan fizikalnya yang mengambil masa 150 hari atau lbh kurang 5 bulan ...proses itu amat menyakitkan...utk menyempurnakan proses trsebut dia perlu kembali ke puncak gunung dan membina sarang ...mula2 dia perlu membuang paruhnya dgn menhantuk paruhnya ke batu2 gunung hingga tercabut ...betapa seksanya...dia xdapat mkn dan minum sehinggalah paruhnya yang baru tumbuh ...kecian kn ...huhu...apabila paruh barunya tumbuh....helang akan mencabut kukunya satu persatu dgn menggunakan paruhnya supaya kuku barunya dpt tumbuh...aduh sakitnya...cuba bayangkan penderitaan yang di tanggungnya utk trs hidup...penderitaannya xberakhir stakat tu...selepas kuku barunya tumbuh...dia perlu pula mencabut bulu2 pelepahnya agar tumbuh bulu yang baru ...sakitnya...tapi helang tetap bertahan ...dia terpaksa mengharungi kesakitan,kepayahan dan penderitaan itu utk tempoh 150 hari ...apa yang menariknya stlh selesai menjalani proses tersebut helang akan dapat hidup utk tempoh 30 tahun lagi ...amazing!

bermula sebuah fasa kehidupan baru



ibarat dilahirkan semula 'reborn'...selepas melalui proses transformasi selama 150 hari... helang akhirnya berwajah baru...dgn paruh dan kuku yang baru ...dgn bulu yang baru ...helang dikatakan boleh terus hidup selama 30 tahun lagi ...begitu lah survival hidup seekor helang...hebatkan...so utk menjadi seorang yang hebat kita mesti sanggup melakukan transformasi diri...walaupun ia begitu menyakitkan...kita mesti berani utk berubah dan menyesuaikan diri dalam apa jua situasi sekalipun...mesti berani mengharungi kepayahan dan penderitaan utk meneruskan kehidupan...xde apa yang senang dlm dunia ni ...ia memerlukan pengorbanan...lupakan segala kesakitan,kenangan pahit dan mimpi ngeri yang terpaksa kita lalui...itu semua akn menjadikan kita lbh kuat,lbh hebat dan lbh bersemangat utk kelangsungan hidup...seperti helang kita sbnarnya mempunyai kekuatan lbh daripada itu...yang penting ada kemahuan utk meneruskan perjuangan hidup...HIDUP DENGAN BERANI....dan semoga kau semakin terbang tinggi wahai sang helang! ....sekian

EXCELLENCE.......

Monday, 30 May 2011

hidup yang indah

indahnya hidup bila kita melaluinya dgn kegembiraan wlpun disulami kesedihan...lupakan seketika segala kesedihan ...tumpukn kpd sesuatu yang mengembirakn hatimu hari ini wlpun sedikit...pahit selalunya hadir bersama manisan ...manisan itulah sebenarnya yang membuatkn kita rasa mahu trs hidup ...hadapi semuanya dgn senyuman....



EXCELLENCE

Sunday, 29 May 2011

Narnia



kronologi narnia ...








kemenangan sesuatu pertempuran bukan di tentukan oleh bilangan yang ramai tapi keyakinan,kebijaksanaan dan semangat juang yang berkobar-kobar ...berjuang demi mempertahankn hak dan kebenaranan ...berjuang hingga ke penghabisan ...
aku suke movie neh ...bestt!


EXCELLENCE

masa





MASA adalah sesuatu yg sentiasa mencemburui kita..kita diberi 24jam sehari,168 jam seminggu,720 jam sebulan,8760 jam setahun..beza antara mrk yg berjy dan yg ggl adalah bgaimana mrk manfaatkn masa tersebut..mrk yg bijak memanipulasi masa akn trs berada di depan..hargai masa..sedetik ia berlalu pasti xakan berulang lg..time is running out..dont waste ur time ...




"demi masa ...sesungguhnya manusia itu dlm kerugian ...melainkn mereka yang beriman dan berpesan-pesan dlm kebaikan..."



semalam adalah kenangan
hari ini adalah kehidupan 
esok adalah harapan 




EXCELLENCE

Saturday, 28 May 2011

peteh The Turtles peteh sepanjang zaman .




JUARA PIALA FA 2011
JUARA PIALA MALAYSIA 2001
JUARA PIALA SUMBANGSIH 2001
JUARA PIALA FA 2000
JUARA LIGA PERDANA 1990,1998

"SEMARAK DARUL IMAN...SOKONGAN SEPANJANG ZAMAN"

EXCELLENCE

Tuesday, 24 May 2011

umpama catur



perjalanan hidup umpana permainan catur ...utk menentukan kemenangan kita perlu membuat satu pergerakan ...pergerakan yang berani ...dan mungkin pergerakan itu memerlukan pergorbanan ...pergorbanan adlh sesuatu yang kita xsanggup lakukan tp terpaksa lakukn...krn tanpa pergorbanan tiada kejayaan ...appun keberanian itu penting ...tanpanya kita xkn mampu bergerak walau satu langkah ...


EXCELLENCE

Monday, 23 May 2011

kura2 dan arnab episod 1


Alkisahnya...

kisah ini telah berlaku lama ...sekitar seratus tahun sblm masihi ...haha ...tlh disampaikn turun temurun dari satu generasi ke satu generasi ...kisah seekor kura2 hebat bernama eron ajiz ...kih2... yang tlg berjaya mengalahkan seekor arnab yang juga hebat bernama rosam nor ...kah2 ...dlm satu perlumbaan yang penuh nostalgia...aku xpasti ia benar2 wujud atau x ...dongeng atau lagenda...direka atau di adaptasi dr kisah benar ...tapi cerita tu mmg ada ...kbykn mereka yang prnh pergi sekolah tahu cerita ni dari cikgu mereka...yang xpergi sekolah pun tahu apabila ibu mereka berkata "ko jgn jadi mcm arnab ...sombong,angkuh,suka memperkecilkn org lain ,merasa dirinya terlalu hebat ...last2 kalah jugak" kata ibu...arnab digambarkn watak antogonis yang akhirnya tewas krn sikapnya sendiri ...kesilapan strategi tlh memakan dirinya sendiri ...sikap suka memandang rendah terhadap keupayaan org lain menyebabkn dia tlh tersungkur dan dimalukn ...
kata ibu lagi " kau lihat kura2...nampak je kecik, lemah ,jalan pun lambat ...kalu nk lintas jln sekerat hari baru sampai ...tapi dia sedar dirinya lemah tapi dia bukan lah si pengecut ...berani menyahut cabaran...baginya xkn menyerah kalah selagi xmencuba ...kelemahan yg ada pd dirinya itulah senjata yang mnjadikn dia seorang pemenang..." bestnya dgr ibu bercerita ...kisah tu bkn sekadar hiburan tapi penuh mesej ...bg aku keduanya adalah watak hebat ...tp cara mereka menterjemahkn kehebatan mereka berbeza ...kisah ini tlh memberi motivasi dan semangat kpd mereka yang lemah dan kpd mereka yang prnah gagal ...aku suka cerita ni ...

kelebihan dan kekurangan





dalam kelahiran ini tiada siapapun yang sempurna...semua ada kelebihan ada kekurangan...kekurangan adalah pelengkap kpd  kelebihan ...kadangkala kekurangan itulah kelebihan...mcm arnab...licik,pantas,blh melompat,cantik,bijak mengesan musuh dan bersembunyi dari musuh tapi menjadi menu istimewa kpd binatang pemangsa...dlm cerita ini digambarkn sbg watak yang suka berlagak,memperkecilkn org lain,sombong dan mudah lalai ...manakala kura2 ...kecil,lembap,xcantik,lemah...tapi dapat hidup di dua alam,boleh berjln di daratan dan berenang di air,dpt mempertahankn diri dari musuh dlm cengkeram yang keras...digambarkn seekor haiwan yang slow and steady,berani menyahut cabaran,xmudah menyerah kalah,kuat berusaha dan bijak...itulah ajaibnya ciptaan tuhan...diberinya kekuatan dan diberi pula kekurangan...utk saling melengkapi...utk mewujudkn keseimbangan...itulah sebenarnya kesempurnaan....

si bongkak yang rebah...



diceritakn bahawa arnab yg trkenal dgn sikap angkuhnya tlh mencabar kura2 utk berlumba dgnnya utk membuktikn siapa lbh pantas ...dia begitu ykn dpt menewaskn kura2 yang dilihatnya lemah...tapi kura2 berpegang pada prinsip xkn ada kegagalan sblm mencuba...mereka pun bersetuju utk berlumba... selepas menentukan trek perlumbaan ...perlumbaan pun berlangsung ...setelah dilepaskan di garisan permulaan ...sang arnab trs memecut laju meninggalkn sang kura2 jauh di belakang....kura2 dgn perlahan trs bergerak...sang arnab yang bergerak laju menoleh ke belakang dan dia mula merasakan bahawa kura2 pasti xkn dpt memintasnya lalu dia pun dgn rs riak berkata dlm hati" xde cabaran langsung...baik aku berehat sekejap sambil menunggu kura2...hihi ...lepas tu aku akn pecut balik " arnab pun berehat di bawah sebatang pokok...akhirnya dia tertidur ...Zzzzz...sementara sang kura2 trs bergerak,bergerak dan bergerak selaju mungkin...dia xpernah putus asa wlpun dia th yang dia xmungkin menang...sehingga lh dia tiba di tempat arnab tertidur ...lalu dia tersenyum dan berkata dlm hati "kau terlalu memandang rendah padaku ...aku akn kalahkn kau " dan kura2 trs bergerak menuju ke garisan penamat ...garisan penamat semakin dekat dgnnya ...dan dia semakin yakin ...tiba2 arnab yg lena di ulit mimpi terjaga lalu menoleh kebelakang "emmm...lembabnya kura2 ni xsampai lagi katanya" apabila dia menoleh ke hadapan alangkah terkejutnya dia pebila melihat kura2 sdh hampir dgn garisan penamat ...ahhh ...dia pun memecut dgn sekuat hati namun apakan daya dia sdh tidak mampu lagi utk memintas kura2 ...kura2 akhirnya menang di atas kelalaianya sendiri ...arnab sgt kecewa namun nasik sdh mnjadi bubur ...dan kura2 tersenyum krn dia brjaya mengalahkn seekor arnab yang bongkak dlm perlumbaan itu ...

begitulah kisahnya...cam xmenarik je aku crite...kah2...itu xpenting...yang penting moral of the story ...pemenang xditentukan oleh mrk yang memecut laju di awal garisan tapi mereka yang sampai dulu di akhir garisan...kesombongan diri blh membinasakn diri dan sifat xberputus asa seselalunya berakhir dgn kejayaan ...kisah ini byk memberi motivasi ...byk memberi iktibar dan pengajaran kpd mrk yang mahu berjaya ...



KEKUATAN DIRI BUKAN TERLETAK PADA ANGGOTA TAPI PADA HATI...

EXCELLENCE


sekian...bersambung pada episod seterusnya ...kura2 dan arnab part 2 ...tungguuu ...hihi

Sunday, 22 May 2011

ujian







kenapa Mesti Ada Ujian?

di Sekolah ada ujian dan penilaian utk naik kelas...di universiti ada ujian utk mndapat segulung ijazah dan Hidup adalah ujian utk menguji kekuatan jiwa seorang hamba dlm merentasi perjalanan menuju ke sana...

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan 'Kami telah beriman', sedang mereka tidak diuji lagi?" (QS Al Ankabuut : 2)

Ujian... Kadang datang bagaikan palu godam yang menghentam...kadang bagaikn ribut yang memusnahkn harapan...kadang bagaikn ombak membadai jiwa... Kadang berupa beban menggayut di pundak... Kadang pula terasa ada batu besar menekan menyesakkan dada... Dunia seakan gelap bagaikn matahari dilindungi awan kelabu...sperti kesakitan tiada penghujungnya .... 

Kala ujian datang, rasanya diri tak sanggup menanggungnya... Menolehlah ke sekeliling... Lihatlah, ada jiwa lain juga yang diuji olehNya. Dan ia akur padahal ujiannya begitu berat... Melihat ke ujian sendiri ternyata bagai debu saja... Allah memang Maha mengetahui... diberiNya ujian, diberiNya pula kekuatan... Semua sesuai dgn kemampuan hambaNya... lihatlah... Setiap jiwa mendapat soal ujian... Dan setiap jiwa telah disediakan jawaban...soalnya, sudahkah menggali dan mencari jawapan-jawapan dariNya...setiap sesuatu samada buruk atau baik adalah kurniaan...ada hikmah tersembunyi ...yknlah...

Sekolah... bukanlah sekolah jika tanpa ujian... Begitu juga hidup, sebuah sekolah abadi... Ujian adalah sebuah pengharapan....menjadikan jiwa lbh kuat,tabah dan sabar...terhapusnya dosa dan diangkat darjat seseorang hamba di mataNya...

selamat menempuh ujian dgn jiwa yang tenang

Excellence .

duri dunia



sewaktu aku dilahirkn ...aku menangis melihat dunia ...krn aku sedar ia penuh onak duri ...
hari ini ...aku masih lagi mampu menapak di atasnya sambil tersenyum ...krn aku sedar dugaannya datang dan pergi ...
dan esok ...semoga ketawa menjadi milikku ...krn aku sedar harapan sentiasa akan ada ...



Excellence

Friday, 20 May 2011

terus berdiri



di dalam kita menanti khabar gembira kita juga mesti bersedia utk mendengar khabar buruk ...kemungkinanan yang datang selalunya xseperti yang kita hrpkn ...ia penuh risiko ...namun tanpa risiko hidup ini xkan ada cabarannya ...persiapkan diri ...wl apapun takdirnya ...pastikan kita terus berdiri menghadapinya ...kerana esok akan datang tanpa kita tahu apa warnanya...excellence ...

berani berubah



ketika aku masih anak kecil... aku bercita2 utk mengubah dunia...smakin hari aku smkin dewasa dan aku merasakn xmungkin dunia ini berubah jika aku x terlebih dahulu mengubah diriku...aku mesti mnjadi seorang yang berjiwa besar,berusaha bersunguh2 dan xprnah berputus asa...siapa tahu suatu hari nanti aku boleh mengubah dunia...yang lbh penting aku mesti berani utk berubah ...berubah ke arah hidup yang lbh baik dan bermakna ...


EXCELLENCE

Thursday, 19 May 2011

nur kasih


Drama bersiri nur kasih tlh menjadi fenomena apabila di tonton oleh lbh 19juta rakyat malaysia...kini nur kasih the movie ...filem arahan kabir bhatia lakonan tizz zaqyah,remy ishak,fizz fairuz ditayangkn di pawagan bermula 19hb mei...dgrkan lagu tema nur kasih the movie nyanyian tizz zaqyah dan yassin ....aku suka nur aminah ...keh2



lewat ini kurasakan ...kasih kian ku dambakn
resah hati yang kupendam...pada takdir dan harapan

detik waktu dan suratan...siapa tahu ketentuan
ku mencari cahayanya...dalam bayang kegelapan

nur kasih...nur kasih

nasib hidup dan pilihan ...lain hukum setiap insan
melayarkan perjalanan...dlm maya kesamaran

nur kasih...nur kasih

aku kembali kerana masih ...mencari yang hakiki ...sinar pasti
janji suci yang abadi ...

nur kasih...ya NUR KASIH ...



EXCELLENCE

pemenang



kemenangan bkn di tentukn oleh mrk yg memecut laju di garisan permulaan tapi oleh mrk yg sampai dahulu di akhir garisan ...sbenarnya ke semua mrk yg berjaya melintasi garisan penamat adalah pemenang brbanding mrk yg langsung tdk berani bermula dan gagal menamatkn perlumbaan ...bermulalah dan jgn berputus asa...excellence

Wednesday, 18 May 2011

pokok



tersesat malu bertanya ...xtahu xtahu kemana ..terlalu byk alasannya ...duduk terdiam ...
menyusur di kaki lima ...terlihat bayang wajah kemarin ...tersentuh hati bagai luruh
tanya sama pokok...apa sbb goyang...jawab angin yg goncang...
terbang burung terbang ...patah sayap diduga...seandainya rebah kau masih ada..
terlalu mahu dan mahu ...terlupa apa yang perlu ...terlalu byk alasannya...duduk terdiam
xmudah namun xmudah ...terserah atas pilihan pilihan ...tersentuh hati mula luruh
tanya sama pokok...apa sbb goyang...jawab angin yg goncang...
terbang burung terbang ...patah sayap diduga...seandainya rebah kau masih ada...
kau masih ada...
kau masih ada...
kau masih ada...
terlalu mahu dan mahu ...terlupa apa yang perlu ...terlalu byk alasannya...duduk terdiam
xmudah namun xmudah ...terserah atas pilihan pilihan ...tersentuh hati mula luruh
tanya sama POKOK ...

EXCELLENCE 

sahabat


SAHABAT SEJATI ...

umpama pohon rendang yang kita dapat berteduh dibawahnya ...

bila kita melihat wajahnya kita tersenyum ...
bila kita mendengar kata2nya menambahkn ilmu ...
dan bila melihat gerak gerinya kita teringatkn Allah
excellence ....

Monday, 16 May 2011

hati tabah




Adakalanya kita perlu menangis 
agar kita tahu hidup ini bukan sekadar ketawa
dan adakalanya kita perlu ketawa
agar kita tahu mahalnya nilai airmata
bersyukurlah pada yang menyakitimu
kerana dia yang menabahkan kamu
bersyukurlah pada yang tidak mempedulikan kamu
kerana dia yang memupuk dirimu berdikari 
bersyukur pada orang yang menjatuhkan kamu
kerana dia yang memperhebatkan kemampuan diri kamu
bersyukur pada insan yang meenyeksamu 
kerana dia yang menguji 
kesabaran dan ketabahan diri kamu...
dan....
Percayalah ALLAH itu Maha Adil
dan tidak akan memberatimu 
dengan ujian yang tidak mampu kamu tanggung...


EXCELLENCE

pertempuran

utk memenangi sesuatu pertempuran...kita perlu yakin tentang kejayaan misinya ...utk mencapai sesuatu impian ...kita perlu yakin tentang arah destinasinya ...tanpa keyakinan...bintang itu kelihatan seperti tidak berkelip....Excellence

warnakn hidupmu

ketika kau mula belajar berjalan ...kau bertatih ...lalu kau jatuh berkali kali ...adakah kau pernah serik utk bangun kembali ...tidak ...krn kalau kau berhenti utk cuba bangun ...kau mungkin xkan pandai berjalan sampai bila2...jika dulu jiwamu sekuat itu ...apa bezanya sekarang ...bawakn jiwa kental mu yang dulu utk bertarung di medan hidup yang lbh besar pada hari ini dan esok hari ...ayuh corakkan warna kehidupan mu dgn berani...Excellence

jalannya hidup

hidup ini hanya ada 2 jalan ..jalan salah dan jalan benar ...jalan salah mudah di ikuti ...seakan bahagia pada mulanya tapi akhirnya ia tetap salah ...manakala jalan benar susah utk mncapainya ...byk rintangan dan cabaran ...mungkin derita pada mulanya tapi akhirnya itulah sebaik baik jalan ...Excellence ...

untukmu sifu


PENGALAMAN adalah guru kepada KEHIDUPAN ...
KEGAGALAN adalah guru kepada KEJAYAAN ....
KESEDIHAN adalah guru kepada KEBAHAGIAAN ...
SEMALAM adalah guru kepada HARI INI...
dan MASA KINI adalah guru kpd MASA DEPAN...

kpd mereka yang pernah mengajar aku walau sepatah kebaikan ku ucapkan SELAMAT HARI GURU ...trm kasih sifu ...kalian adalah lilin ....EXCELLENCE

Tuesday, 10 May 2011

aduhai ibu

Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari Ibu
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut valentine… Aku hadiahi bunga pada
pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat
Hari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan:

Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan
berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu
bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun
cukuplah”.

Berderai air mata. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus
sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu
sudah tiada....


apabila di tanya siapakah yang patut aku mentaati, berbakti dan berbuat baik selepas Allah dan rasulullah ...lalu rasullulah menjawab " ibumu ...kemudian ibumu ...seterusnya ibumu dan selepas itu barulah bapamu ...

Ya Allah ...kau ampunkn dosa ibuku dan kasihanilah dirinya sebagaimana dia mengasihaniku sejak kecil ....SELAMAT HARI IBU buat ibuku dan semua ibu seluruh dunia ....luv u so much mom...EXCELLENCE


kisah tikus 7 kemunculan dewa harapan

perang mmg xdpat dielakkn lg.....bala tentera marikas naxi smkn dekat...masa smkn suntuk...keadaan smkn kelam kabut...smkn xtrkawal..seluruh isi astorazargus dilanda ketakutan dan kegelisahan....semuany berdoa memohon pertolongn..myb itu sj yg mampu mrk lakukn ketika mrk sdr yg nyawa mrk spt telor di ujung tanduk.....tiba2
seorang yg mrk xkenali muncul...membawa sebilah pedang istimewa.....pedang yang sgt unik...dr jauh sdh trserlah kehebatannya..memancar aura membunuh...jgn takut"aku adlh seorng kwn..aku diutuskn utk membantu kamu.....aku rela mati bersama kamu......nama aku Aria kejorasakti ....aku di gelar dewa pedang ...


begitulh dlm hidup ini... ketika kita dilanda musibah dan rasa spt tiada hrpn lg jgn sesekali mudah berputus asa dan menyerah kalah...DIA selalu bersama kita...jgn sesakali putus harapan...dugaan akn datang,datang dan trs datang silih berganti tapi pertolongan juga akn dtg..mungkin akn tiba dlm bentuk yg berbeza-beza....yang penting sebesar mana pun dugaan yg melanda hadapi semuanya dgn senyuman...jgn berhenti berharap...DIA selalu memerhati kita ...Dia yang satu ....tempat kita memohon pertolongan...

......dan aku masih lg mampu tersenyum....senyum adalah penawar hidup ....senyum lah selagi mampu ...BERSAMBUNG

kisah tikus 6 rahsia republik astorazargus

hujan masih renyai2.....maharaja sintonik abrakam sdg menyusun strategi perang bersama jeneral perangnya aklisisx zuma...strategi utk menghadapi serangn marikas naxi...strategi itu RAHSIA...rahsia besar yg akn menentukan nasib dan ms dpn negeri astorazargus............


rahsia adalh sesuatu yg tiada sesiapa pun patut th melainkan kita...kita xpatut publish nya dimana mana pun...myb kita mengggap itu xkn ap2...namun musuh ada di mn2...jgn percaya sepenuhnya pd sesiapa pun...sape th ap akn berlaku esk..berhati2 dan berwaspadalh...sama2 kita mnjg rahsia trsbt..ada benda yg xpatut semua org th xkira dlam apa bentuk skali pom..itu antara kita shj.......kkl abadi dlm ingatan...biarkan ia disitu slmnya........itulh pesanan maharaja sintonik abrakam kpd aklisisx zuma.....jeneral perang itu mengangguk paham dan trs berlalu dalam hujan yg trs menitis.............

kisah tikus 5 utusan maut marikas naxi

bumi mana yg tdk ditimpa ujan.....laut mana yang xbergelora....


100000 tentera sdg berarak menuju ke astorazargus...wajah bengis,menakutkan dan semangat mmbunuh jelas terpacar di wajah panglima perangnya marikas naxi...dia di perintahkn utk menghancurkn astorazargus....dia adalah malaikat maut dan mimpi ngeri buat seluruh rakyat astorazargus...mrk yg berani mnghalang akn di pancung.....tiada belas kasihan ....


dugaan pasti akan dtg...dlm pelbagai bentuk dan keadaan...mmg menakutkan...kehilangn juga merupakn dugaan...ramai yg menangis krnnya...namun kalu dia sdh dtg... suka atau x kita mesti menghadapinya..itu tdk bermakna segalany tlh berakhir...kita harus melaluinya...menempuhi dgn penuh tabah....hanya ketabahan akn memberi kekuatan...jgn berputus asa...hidup mesti diteruskan.....biarpun seribu marikas naxi yg dtg,aku xakn sesekali menyerah kalah.....perjuangan perlu di trskn ...samada hidup ini satu perjalanan yang bermakna atau sia2 ...kita yang tentukan...tentukan dgn hati yang berani ....

semoga aku trs tabah menempuhi dugaan..........DUGAAN YANG HEBAT HANYA UTK ORANG YANG HEBAT...saat indah menanti esok ...

kisah tikus 4 maharaja sintonik abrakam

adapun keadaan negeri astorazargus berada dlm keadaan gundah gulana...kelahiran puteri natalia atisa xmmbwa sebarang perubahan...kebahagian yg diharap xkunjung tiba...negeri dilanda kemarau panjang...bekalan makanan smkin berkurangan..hasil tanaman di serang makhluk perosak yang teruk...negeri kucar kacir...jenayah smkn mnjadi-jadi...manakala musuh sdg menunggu utk menyerang dan menakluk...peperangan xdpt dielakkan lagi...


adakah ini satu sumpahan...ataupun suatu pembalasan diatas kekejaman yg prnh dilakukan...ketika ini dia mula terfikir tentang seseorg...yg mungkin selama ni langsung dia xperluknnya...seorg yg prnh dia sakiti...kalu lh masa boleh berputar...dia mahu keadaan spt dulu....namun semuany berlaku tanpa dia sdr akn musibahnya...saat pembalasan sdh tiba...dia hnya mmpu berserah...berharap keadaan akn berubah...namun dia percaya stp yg berlaku pasti ada hikmahnya..."emmm kalu lah sang tikus masih hidup"...timbul pula penyesalan dihatinya...adakah msh ada kesempatan...hanya masa dpt menentukn sglnya...menyesali perbuatan lampau adalah baik...ia mengajar kita utk memperbaiki diri...kesilapan berlaku di mana2...yang penting kita sedar dan mahu memperbaikinya...BERSAMBUNG

manusia hnya akn menghargai apabila dia mula merasa kehilangan...bila tiba masanya sesuatu yang kita rasa xperlu mungkin akan menjadi perlu...hargai apa yang kita miliki ...bila ia hilang...sukar utk muncul kembali...dan peluang biasanya dtg sekali...

kisah tikus 3 puteri natalia atisa abrakam

masa trs bergerak....awan trs berarak...dijendela sebuah istana yg tersergam indah kelihatn kelibat seorg gadis cantik menawan sdg termenung...senyumnnya boleh mncairkn sesape yg memndangny......namun dimatany tersimpan seribu keresahan.......entah knp akhir2 ini hatinya merasakn kehilangan seseorg...seorg yg begitu akrab dgnnya.....dia ingin sekali tahu siapakah gerangannya...hari ini keinginan itu makin membara....di lontarkn pandangannya ke langit tinggi mengharapkn keinginan itu mnjadi kenyataan ...dan dia terus berharap ......


begitulah hakikat hidup...yg jauh akan dirindui...kehilangan adlh sesuatu yg memeritkn...namun stp pertemuan pasti akn ada perpisahan..itulh takdir kehidupan..suka atau tidak ia pasti akn brlaku..walpun bukan skrg tp hari itu ttp kn dtg.....bila ia akn berakhir tdk penting...yg penting bgmana ia berakhir.....perpisahan si puteri dan sang tikus adlh sesuatu yg bukan mrk mahukn...itu adlh takdir yg mungkin mmbw kpd pertemuan yg lbh bermkna kpd mrk pd masa akn dtg...............BERSAMBUNG

*sesuatu yg paling kita sayang itulah yg paling mudah kita hilang........mmmm ...hargai apa yg kita ada sebaiknya sblm kita kehilangannya ....

kisah tikus 2

sang tikus yang ketika itu hampir mati di telan gelora lautan tiba2 tersentak apabila terasa tgnny ditarik kuat ke atas...dia diterbangkn ke sebuah pulau...ddlm keadaan yg masih lemah dia tertnya2 siapakah gerangan yg menyelamatknny td...rupa rupany seekor burung camar putih...sang tikus bertanya 'wahai camar mengapa kau selamatkn aku sdgkan aku bknnya sesape pun bg dirimu...sang camar tersenyum seraya brkata.......'aku mungkin xmengenali dirimu sepenuhnya tp ketika pertama kali aku melihat kamu aku th kamu seorg yg mempunyai perasaan...jd kau berhak utk menikmati kebahgiaan...dan aku ditakdirkn utk trs mmberi senyuman pd dirimu...senyumlah krn aku akn turut tersenyum melihat dirimu senyum...aku benci melihat kau sedih...apalagi kalu melihat kau menangis...so wl ap pun yg mungkin brlaku plis dont be sad..walau appun takdir yg dtg slps ini aku nak kau tahu yg engkau adalh anugerah terindah yg prnh aku miliki'...sang tikus sgt trharu mndengar kata2 itu wlpom dia th hari esk mungkin bukan miliknya lagi....semoga matahari trs menyinari hidup mu...bersinar selamany utk kamu...

kisah tikus

sekitar 3 juta tahun dalm tahun batu...di dlm sebuah negeri bernama AstoraZargus...


kisah bermula apabila seorg raja bergelar Sintonik Abrakam mnyambut kelahiran puteri sulungny yg cantik cam bidadari...anehny puteri tersebut lahir bersama seekor tikus yang sgt huduh...kembar r...si raja rasa sgt murka dan malu...sang raja mengelarkn tikus tersebut IKUZ si pembawa sial...huhuhu...lalu tikus tersebut tlh diperintahkn utk di humban ke laut..tikus yang xberdosa merayu agar dirinya tdk di bunuh..namun tiada sape pun yg endahknnya..akhirnya tikus tersebut tlh dicampak kedlm laut tanpa belas kasihan...disaat tikus menanti saat kematiannya di tgh2 gelora laut tersebut tiba2...muncul sesorang yg langsung xdikenali tlh menghulurkn tangan....'"cepat,pegang tangan sy..sy akan membawa awk ke atas sebelum ombak besar datang"...siapa sangka disaat sume org sudah xperlukan dia masih ade tangan yg sudi menghulur dan memegang erat tangannya...sgt terharu ...selamat lah dia ....


begitulah hidup... ada baik ada jahat..tapi xsume org jht...dan xsume jg baik...ia balance...tapi kebaikan selalunya menang pada akhirnya...kejahatan pasti akn terhukum...si tikus tlh terselamat krn dalam dunia yg penuh hipokrit dan tipu daya masih wujud jiwa yg bersifat pengasih,pencinta dan penyayang...seteruk mana pun kita asasnya kita mesti mempunyai jiwa,nilai dan perasaan yang baik...ia akn memandu kita merentasi perjalanan dgn penuh keharmonian ...


jgn jd mcm si raja tu...hanya memandang pada kesempurnaan..kesempurnaan hanya milik tuhan dan kita sbg hamba hanya boleh berlaku ikhlas dan jujur dalam menerima sesuatu ketentuan...ia adalah ujian utk kita lbh memahami nilai kehidupan...


kisah ni hnya satu rekaan skdar memberi senyuman...xde kn mengena dgn sesape samada hidup atau mati...cam xmenarik je cite ni...bia lah....hahaha
BERSAMBUNG

hijau


knp hijau?...krn hijau itu...

1..hijau itu kedamaian

2..hijau itu kerahmatan

3..hijau itu ketenangan

4..hijau itu kemesraan
5..hijau itu kekuatan
6..hijau itu keazaman
7..hijau itu keakraban
8..hijau itu keindahan
9..hijau itu keagungan
10..hijau itu keaslian

segalanya tentang hijau...hijau itu kepuasan....nikmati hidup semaksima mungkin.....
dan aku suka lagu band HIJAU DAUN ...suara ku berharap ....



disini aku masih sendiri..merenungi hari hari sepi..aku tanpamu..masih tanpamu
bila esok hari datang lagi..ku cuba hadapi semua ini..meski tanpamu..ooo meski tanpamu

dan bila aku dapat bintang berpijar..mentari yang tenang bersama ku sini
ku dapat tertawa menangis merenung..ditempat ini aku bertahan

suara dengarkanlah aku..apa khabarnya pujaan hatiku
aku disini menunggunya..masih beharap didalam hatinya
suara dengarkanlah aku..apakah aku selalu dihatinya
aku disini menunggunya..masih berharap didalam hatiku

dan aku masih tetap disini..melewati semua yang terjadi..aku menunggumu..ooo aku menunggu

EXCELLENCE

simpton rindu



rindu tu pe sbnrnya......adakah bila tiba2 kita teringat kat seseorang tu dinamakan rindu...hati cam gelisah je...senyum sorang2...termenung...mkn nasik yg kita suka pun rasa xsedp...tu ke simptom2 rindu.....aku ni sebenarnya susah nk rindu2 ni...hihi ...maklumlah ramai yg kata aku ni hati batu..xde perasaan...cam rasaksa...ne ade perasaan...tapi manusia ttp manusia...xleh lari drp prsaan rindu...biarpun dia xmengakuinya...sejujurnya aku juga mempunyai rasa seperti itu...kah2 kantoi......tapi jgn salah paham k...aku bukan jiwang karat...saje hari ni nak rindu2...xleh ke...bia lh...rindu tu tanda ingatan kita pada sesuatu...sesuatu yg pernah hadir dalam hidup kita...xkiralah samada utk selamanya atau utk seketika...rindu juga tanda kita menghargai ap yg kita telah,sedang dan akn kita miliki...mungkin ia bukan milik kita sepenuhnya..yg lebih penting skrg ni kita masih memilikinya...xslh kn kalu kita ingin berkongsi rasa........rindu itu indah....trm ksh tuhan krn mengurniakn aku suatu rasa yg amat mendamaikan.....aku suka....kahkahkah...
ok ..nak dgr lagu rindu serindunya -spoon  ...lalala 


Excellence

katak




petang ini hujan turun tiba2...myb sbb awan yg mengandungkn air sdh xlg brdaya utk menampung bebannya...so turunlh air itu mnjd hujan...ataupun myb ade sang katak yg memanggil2 rindukn hujan...so hujan pun turun...mcm2 teori...appun hujan itu rahmat...

ade pula crite di sebuah negeri arab...kisah katak betina yg mahu mnjadi katak lelaki...haha...kisah ni pun brlaku ketika hujan turun menyimbah bumi...yelh time tu kn musim katak mengawan...so sibuklh si katak mncari pasangan...suara katak perempuan yg dikatakn memanggil hujan sebenarnya suara memanggil pasangan...katak lelaki akn mndengar suara mn yg plg merdu...itulh yg bkl mnjd pasangnnya utk mengawan...betul ke...haha...ntah....namun ade jg katak betina yg xsk kpd katak lelaki...so dia hnya diam dan mncari bunyi katak perempuan yg merdu utk mnjd psangannya...tapi spesis katak mcmni lebih caring,lbh memahami,lbh pndai ambik hati,lbh kuat jeles dan xprnh berputus asa...dia akn trs mncari hingga berjumpa katak perempuan yg jatuh hati pdnya...awas...hahadan aku brharap sgt agar tiada katak wanita yg tertarik padanya...walaupun aku th dia mungkin seekor katak yang baik...tp aku seriusly xsk situasi tunggang blk trsebut...trmsk spesis katak lelaki mncari katak jantan....ntah jiwa aku xblh nk trm keadaan tersebut...myb bkn slh mrk...wl dgn ap alasan skalipun situasi trsebut aku xblh diterima sama skali....maaflh katak perempuan yg nk jd katak jantan...aku xsk kau....sm jgk ngn katak betina yg sk kpd katak betina...aku pun xsk kau...aku cuma nk kau jd katak perempuan yg sebenar...krn kau mmg xmampu utk mnjd katak jantan wl sekuat mn kau mncuba...never....

xpelh semoga suatu hari nanti kau kembali menyanyi ketika hujan turun...menyanyilh dgn suara yg merdu ye wahai si katak...itu lbh bermakna...kehidupan akan mnjadi songsang kalu kita xmahu brjalan lurus.....catatan ikhlas dr AKU yang xpernah sempurna...xde niat nk sakiti sesiapa...kalu baik ambik sbg pedoman...kalu rs xperlu abaikan saje...haha....

EXCELLENCE
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...