Wednesday, 25 April 2012

Dia terus memberi ...Alhamdulillah !

Assalamualaikum ...

manusia selalu menyangka permintaan mereka tidak dimakbulkan...padahal ia telah di makbulkan melebihi apa yang dia minta...tidak pernah kurang walau pun sedikit....

tidak ada sesuatu apapun yang mampu menjadi batas atau benteng kiranya tuhan mengizinkan ...jangan risau sedih atau berputus asa...jika Dia hendak memberi tiada apa pun dapat menghalang ...namun jika Dia menghalang tiada apa pun yang dapat memberi ...Dia adalah ar rahman yang sangat mendengar setiap permintaan ...

Jika Dia tidak memberi hari ini bukan bermakna Dia tidak memberi untuk hari hari mendatang ...kadang kadang sengaja Dia tangguhkan setiap permintaan itu buat sementara waktu untuk menguji kesabaran dan keimanan ...kadang kadang Dia gantikan permintaan itu dengan sesuatu yang lain yang lebih baik ...kadang kadang Dia memberi sesuatu yang kita perlu bukan yang kita mahu ...kerana apa yang kita perlu jauh lebih penting dari apa yang kita mahu ...Dia lebih mengetahui apa yang kita inginkan ...


manusia selalunya tidak pernah merasa puas dengan setiap apa yang diberikan ...semakin banyak mereka di beri semakin banyak yang dia mahu ...mereka akan terus meminta dan terus meminta...mereka menangis dan merayu sebelum memperolehinya ...yang sedihnya bila mereka sudah di beri dengan begitu banyak...hanya sedikit antara mereka yang bersyukur dan menghargai...setiap pemberian juga adalah ujian untuk melihat keikhlasan dan sejauh mana mereka yang menerima pemberian itu bersyukur ...kalau sesama manusia pun mereka jarang berterima kasih ..apa lagi untuk berterima kasih kepada tuhan Nya ...semoga Allah redha dengan setiap apa yang di kurniakan kepada kita ...

sebenarnya samada sedar atau tidak terlalu banyak yang sedang kita miliki telah di beri tanpa perlu kita meminta ...Dia tetap dan masih juga memberi kerana Dia adalah tuhan yang maha pemurah ...betapa Dia sayangkan kita...bersyukur lah dengan setiap pemberian kerana ada mereka yang tidak dapat apa yang kita dapat ...mereka-mereka yang bertakwa itu adalah mereka-mereka yang bersyukur ...

semoga kita menjadi hamba yang bertakwa dan tergolong dalam golongan mereka-mereka yang di redhai . Alhamdulillah dengan setiap kurnian ...

setiap apa yang kita mohon bukan Allah tidak memberi tapi Dia belum makbulkan ...berdoalah kerana doa adalah senjata orang orang mukmim....sekian Allahualam ...

Excellence ..


31 comments:

Tentang Kita said...

peringtan yg sgt baik...kdg2 kita lupa apa yg dirancang utk kita semmuanyer baik2 belaka

ZaroL said...

Alhamdulillah syukur..aku terima dgn ujian2 yg pernah aku lalui. ada hikmah dia tu.

encik cool said...

BERUSAHA...BERDOA...BERTAWAKAL...

ecadwinkyasha said...

usaha,doa,tawakal.....insyaallah apa yg kita inginkan akan diberi sebaiknya.Jika tidak,anggaplah bukan itu terbaik untuk kita. :)

tirahzairi said...

alhamdulillah..syukur...
semoga dipermudahkan~aminnn =)

BUDI PRASETYO said...

subhanllah. Allah maha tau apa yang kita butuhkan. Dan Allah tidak memberi apa yang kita minta tapi Allah memberi apa yang kita butuhkan.

Ardini Izzati said...

Manusia memang tak pernah puas. Semoga entri ni boleh dijadikan peringatan buat semua :)

farhan said...

allah maha memberi..bersyukurlah atas pemberiannya..

farhan said...
This comment has been removed by the author.
ikaa sharin said...

be grateful :)

#hye tuan tanah , jemput singgah blog saya . ada buat makan makan sikit :D

zuhaida said...

apa yang penting. kena la bersyukur kan :)

Rozuan Ismail said...

sentiasa bersyukur =)

KorN said...

Amin.. semoga kita tergolong dalam golongan org yg bersyukur

Opai said...

Amin.. yang penting kita kena bersyukur...

zaty luvlianncezzz said...

sentiasa memberi entry yg berupa kesedaran. nice :)

nur_za said...

betul2..nur setuju..
bukan semua yang kita nak dia akan beri..dia lebih mengetahui mana terbaik untuk hambanya

Mummy Adriana said...

Allah Maha Pemurah,Pengasih,Penyayang...:) bersyukurlah dengan apa yg kita ada..dengan mensyukuri nikmat Allah,insyaAllah ditambahkan lagi ganjarannya :) AMIN

sis92 said...

secara jujur kadang ada jugak mengeluh..tp bila fikir balik ada orang yang hadapi dugaan n cabaran yg lagi hebat, jadi bersyukurlah walau apa pun Allah tetap bsama kita :)

Cik tikah said...

setuju, bersyukur itu perlu :)

Diary oF Mine said...

betul tu...peringatan untuk diri sendiri...

Penyuluh Perikanan said...

sungguh artikel yang bagus, saya suka dan banyak manfaatnya buat diri saya, terima kasih kawan atas ilmunya.
ohya saya follow 4426, pleas follow back, jangan lupa suport dan komentar kawan, terima kasih
salam penyuluh
http://penyuluhpi.blogspot.com/2012/02/petunjuk-budidaya-lele-sangkuriang.html

fArAh kUchEnGg said...

trime kasehh ats perkongsian ini yea.. :)

Fz27 said...

Alhamdulilah syukur

O CIKTEDDY said...

alhamdulillah ~

Lea Isnawi said...

sentiasalah bersyukur kan :)

nasir hamzah said...

betul kan, kadang kita selalu lupa atas memberian dari-Nya.. tapi Allah sentiasa memberi walaupun hamba-Nya sentiasa alpa..

Thanks kerana mengingatkan..

Mohd Fadhli said...

best !! jom komen http://koolfadhli.blogspot.com/2012/04/aktiviti-hujung-minggu-yang-membosankan.html

Ieyza Afieyna said...

betul tu.. kite sepatutnya sentiasa bersyukur dgn ape yg ALLAH dah takdirkan untuk kita..

faraheartbeat said...

syukur dgn ape yg diberi .. walau pun kite byk buat salah pada Dia , Dia masih mahu memberi ape yg kite hajati :')

Gmj said...

puitis ^^

Cik Nurul said...

Alhamdulillah.. Allah uji kite sebab Allah sayang kite.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...