Tuesday, 31 May 2011

cerita tentang helang .

helang adalah spesis burung ...semua org th rasanya ...kih2...burung pemangsa paling hebat ...kekuatan cengkaman dan ketajaman penglihatannya adalah simbol kemegahannya ...dengan bentuk badan yang tegap,bulu yang cantik,paruh dan kuku yang tajam menyerlahkn lagi kehebatanya...helang dikatakan boleh hidup sehingga umur 70 tahun ...wow lamanya ...bagaimana hayatnya boleh begitu panjang ...dah takdir...hihi...dalam hayatnya yang panjang itu si helang akan mengalami 2 fasa kehidupan ...fasa pertama dari umur 1-39thn...dilahirkn di dlm sarang dipuncak gunung...dia mula berdikari dan mengembara menjalani hidup dgn penuh kemegahan sepanjang tempoh itu...terbang tinggi di awan...bebas...dan hidup sbg pemangsa yang sgt hebat dan gagah....


fasa kedua kehidupan...
ketika dia mencecah umur 40 tahun ...perubahan fizikal mula berlaku pada dirinya...mcm manusia la plk ...lelaki kata "life begining at fourty" ...ye ke... hihi...kalau perempuan biasanya akn mengalami juga proses perubahan fizikal dikenali sbg monopous pada usia ini ...hihi ...jgn mrh ...monopous menyebabkn emosi juga berubah spt berlaku kemurungan,suka bersedih,rasa rendah diri,suka menyendiri,hilang semangat...dan mrk memerlukan sokongan moral drp org sekelilingnya yang kuat utk bangkit kembali...ok berbalik pada cerita tentang helang tadi ...pada ketika umurnya mncecah 40 tahun paruhnya mula membengkok hinggakn hampir menusuk dadanya sendiri ...dia mula sukar mengunakan paruhnya utk makan...kukunya mula pecah2 dan tidak lagi kuat utk mencengkam ...dia tdk lagi mampu menangkap mangsanya dgn tangkas...bulu pelepahnya mula carik2 dan mnjadi xterurus ...dia xlagi blh terbang sehebat dulu ...saat ini helang kebanyakkn menghabiskn masa dgn duduk bertengek saja di dahan pokok sambil merenung nasib yang dihadapinya ...dia juga mengalami gangguan emosi yang teruk...samada menunggu saat kematian atau pun menjalani proses pemulihan selama 150 hari yang amat menyakitkan...

transformasi selama 150 hari...
utk meneruskan kesinambungan hidup... helang terpaksa melalui proses pemulihan fizikalnya yang mengambil masa 150 hari atau lbh kurang 5 bulan ...proses itu amat menyakitkan...utk menyempurnakan proses trsebut dia perlu kembali ke puncak gunung dan membina sarang ...mula2 dia perlu membuang paruhnya dgn menhantuk paruhnya ke batu2 gunung hingga tercabut ...betapa seksanya...dia xdapat mkn dan minum sehinggalah paruhnya yang baru tumbuh ...kecian kn ...huhu...apabila paruh barunya tumbuh....helang akan mencabut kukunya satu persatu dgn menggunakan paruhnya supaya kuku barunya dpt tumbuh...aduh sakitnya...cuba bayangkan penderitaan yang di tanggungnya utk trs hidup...penderitaannya xberakhir stakat tu...selepas kuku barunya tumbuh...dia perlu pula mencabut bulu2 pelepahnya agar tumbuh bulu yang baru ...sakitnya...tapi helang tetap bertahan ...dia terpaksa mengharungi kesakitan,kepayahan dan penderitaan itu utk tempoh 150 hari ...apa yang menariknya stlh selesai menjalani proses tersebut helang akan dapat hidup utk tempoh 30 tahun lagi ...amazing!

bermula sebuah fasa kehidupan baru



ibarat dilahirkan semula 'reborn'...selepas melalui proses transformasi selama 150 hari... helang akhirnya berwajah baru...dgn paruh dan kuku yang baru ...dgn bulu yang baru ...helang dikatakan boleh terus hidup selama 30 tahun lagi ...begitu lah survival hidup seekor helang...hebatkan...so utk menjadi seorang yang hebat kita mesti sanggup melakukan transformasi diri...walaupun ia begitu menyakitkan...kita mesti berani utk berubah dan menyesuaikan diri dalam apa jua situasi sekalipun...mesti berani mengharungi kepayahan dan penderitaan utk meneruskan kehidupan...xde apa yang senang dlm dunia ni ...ia memerlukan pengorbanan...lupakan segala kesakitan,kenangan pahit dan mimpi ngeri yang terpaksa kita lalui...itu semua akn menjadikan kita lbh kuat,lbh hebat dan lbh bersemangat utk kelangsungan hidup...seperti helang kita sbnarnya mempunyai kekuatan lbh daripada itu...yang penting ada kemahuan utk meneruskan perjuangan hidup...HIDUP DENGAN BERANI....dan semoga kau semakin terbang tinggi wahai sang helang! ....sekian

EXCELLENCE.......

4 comments:

John said...

sain aku bela 3 ekor brg lang....

Zul Fattah said...

helang.. helang ni ibarat abg Ben Ashaari.. haha.,
dia sendiri cakap woo..

DanieL AdiE said...

betol...hidup dengan BERANI!

Berani ambil risiko...

♪ cik katak ♪ said...

erk adakah gua monopouse seblom masanya kekekeke :P

yes.. gua sedang dalam usaha ber-transform-ers ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...