Monday, 23 May 2011

kura2 dan arnab episod 1


Alkisahnya...

kisah ini telah berlaku lama ...sekitar seratus tahun sblm masihi ...haha ...tlh disampaikn turun temurun dari satu generasi ke satu generasi ...kisah seekor kura2 hebat bernama eron ajiz ...kih2... yang tlg berjaya mengalahkan seekor arnab yang juga hebat bernama rosam nor ...kah2 ...dlm satu perlumbaan yang penuh nostalgia...aku xpasti ia benar2 wujud atau x ...dongeng atau lagenda...direka atau di adaptasi dr kisah benar ...tapi cerita tu mmg ada ...kbykn mereka yang prnh pergi sekolah tahu cerita ni dari cikgu mereka...yang xpergi sekolah pun tahu apabila ibu mereka berkata "ko jgn jadi mcm arnab ...sombong,angkuh,suka memperkecilkn org lain ,merasa dirinya terlalu hebat ...last2 kalah jugak" kata ibu...arnab digambarkn watak antogonis yang akhirnya tewas krn sikapnya sendiri ...kesilapan strategi tlh memakan dirinya sendiri ...sikap suka memandang rendah terhadap keupayaan org lain menyebabkn dia tlh tersungkur dan dimalukn ...
kata ibu lagi " kau lihat kura2...nampak je kecik, lemah ,jalan pun lambat ...kalu nk lintas jln sekerat hari baru sampai ...tapi dia sedar dirinya lemah tapi dia bukan lah si pengecut ...berani menyahut cabaran...baginya xkn menyerah kalah selagi xmencuba ...kelemahan yg ada pd dirinya itulah senjata yang mnjadikn dia seorang pemenang..." bestnya dgr ibu bercerita ...kisah tu bkn sekadar hiburan tapi penuh mesej ...bg aku keduanya adalah watak hebat ...tp cara mereka menterjemahkn kehebatan mereka berbeza ...kisah ini tlh memberi motivasi dan semangat kpd mereka yang lemah dan kpd mereka yang prnah gagal ...aku suka cerita ni ...

kelebihan dan kekurangan





dalam kelahiran ini tiada siapapun yang sempurna...semua ada kelebihan ada kekurangan...kekurangan adalah pelengkap kpd  kelebihan ...kadangkala kekurangan itulah kelebihan...mcm arnab...licik,pantas,blh melompat,cantik,bijak mengesan musuh dan bersembunyi dari musuh tapi menjadi menu istimewa kpd binatang pemangsa...dlm cerita ini digambarkn sbg watak yang suka berlagak,memperkecilkn org lain,sombong dan mudah lalai ...manakala kura2 ...kecil,lembap,xcantik,lemah...tapi dapat hidup di dua alam,boleh berjln di daratan dan berenang di air,dpt mempertahankn diri dari musuh dlm cengkeram yang keras...digambarkn seekor haiwan yang slow and steady,berani menyahut cabaran,xmudah menyerah kalah,kuat berusaha dan bijak...itulah ajaibnya ciptaan tuhan...diberinya kekuatan dan diberi pula kekurangan...utk saling melengkapi...utk mewujudkn keseimbangan...itulah sebenarnya kesempurnaan....

si bongkak yang rebah...



diceritakn bahawa arnab yg trkenal dgn sikap angkuhnya tlh mencabar kura2 utk berlumba dgnnya utk membuktikn siapa lbh pantas ...dia begitu ykn dpt menewaskn kura2 yang dilihatnya lemah...tapi kura2 berpegang pada prinsip xkn ada kegagalan sblm mencuba...mereka pun bersetuju utk berlumba... selepas menentukan trek perlumbaan ...perlumbaan pun berlangsung ...setelah dilepaskan di garisan permulaan ...sang arnab trs memecut laju meninggalkn sang kura2 jauh di belakang....kura2 dgn perlahan trs bergerak...sang arnab yang bergerak laju menoleh ke belakang dan dia mula merasakan bahawa kura2 pasti xkn dpt memintasnya lalu dia pun dgn rs riak berkata dlm hati" xde cabaran langsung...baik aku berehat sekejap sambil menunggu kura2...hihi ...lepas tu aku akn pecut balik " arnab pun berehat di bawah sebatang pokok...akhirnya dia tertidur ...Zzzzz...sementara sang kura2 trs bergerak,bergerak dan bergerak selaju mungkin...dia xpernah putus asa wlpun dia th yang dia xmungkin menang...sehingga lh dia tiba di tempat arnab tertidur ...lalu dia tersenyum dan berkata dlm hati "kau terlalu memandang rendah padaku ...aku akn kalahkn kau " dan kura2 trs bergerak menuju ke garisan penamat ...garisan penamat semakin dekat dgnnya ...dan dia semakin yakin ...tiba2 arnab yg lena di ulit mimpi terjaga lalu menoleh kebelakang "emmm...lembabnya kura2 ni xsampai lagi katanya" apabila dia menoleh ke hadapan alangkah terkejutnya dia pebila melihat kura2 sdh hampir dgn garisan penamat ...ahhh ...dia pun memecut dgn sekuat hati namun apakan daya dia sdh tidak mampu lagi utk memintas kura2 ...kura2 akhirnya menang di atas kelalaianya sendiri ...arnab sgt kecewa namun nasik sdh mnjadi bubur ...dan kura2 tersenyum krn dia brjaya mengalahkn seekor arnab yang bongkak dlm perlumbaan itu ...

begitulah kisahnya...cam xmenarik je aku crite...kah2...itu xpenting...yang penting moral of the story ...pemenang xditentukan oleh mrk yang memecut laju di awal garisan tapi mereka yang sampai dulu di akhir garisan...kesombongan diri blh membinasakn diri dan sifat xberputus asa seselalunya berakhir dgn kejayaan ...kisah ini byk memberi motivasi ...byk memberi iktibar dan pengajaran kpd mrk yang mahu berjaya ...



KEKUATAN DIRI BUKAN TERLETAK PADA ANGGOTA TAPI PADA HATI...

EXCELLENCE


sekian...bersambung pada episod seterusnya ...kura2 dan arnab part 2 ...tungguuu ...hihi

2 comments:

Etong said...

comel telampau!

i am S!L4H.. said...

yeahhh.

x bape penting d mne kite bermula tp pengakhirannya tu.....
;)

comeyy la gamba tuh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...