Friday, 10 February 2012

malam tanpa bulan .

Assalamualaikum...

hari dah petang ...kejap lagi nak malam...dan aku ternanti nanti nak tengok bulan...ada ke bulan malam ni...bagaimana agaknya kalau setiap malam yang aku lalui tanpa bulan ? tentu suram dan malap kan ...malam seakan hilang serinya ...kerana malam memerlukan cahaya bulan utk meneranginya ...aku mungkin boleh adakan beribu lampu dan neon ...namun tak akan mampu menandingi kemeriahan cahaya bulan ...bulan bukan sekadar memberi cahaya kepada gelap malam tetapi dia juga menjadi peneman malam paling akrab ...malam pasti gelisah dan tak dapat lelapkan mata kalau bulan tidak muncul muncul ...

sama juga macam aku ...aku memerlukan cahaya untuk terus hidup ...siang aku memerlukan cahaya matahari manakala malam aku memerlukan cahaya bulan ...kalau tidak aku adalah manusia buta ...manusia buta mungkin tidak di kurniakan cahaya pada mata nya ..tapi dia juga memerlukan cahaya pada hatinya ...bagi aku cahaya itu adalah KAWAN ...bukan sebarangan kawan ...tapi kawan sejati ...

aku tak mampu menjalani hidup tanpa kawan...kerana kawan juga macam bulan ...dia selalu beri aku harapan di saat aku putus harapan ...dia ada berjalan bersama aku di saat aku rasa keseorangan ...bila aku jatuh dia hulurkan tangan ...bila aku menangis dia turut bersedih ...bila  aku ketawa dia senyum ...aku rasa gembira bila tengok wajah dia ...aku rasa tenang bila dia kata dia bersama aku saat susah dan senang ...aku rasa sayu bila dia pergi dan tak kembali ...


hargai kawan walau di sudut mana pun mereka berada ...doakan mereka mendapat apa yang mereka impikan ...doakan mereka sihat sentiasa menjalani hari ...doakan semoga tuhan berikan mereka kebahagiaan ...bagi aku kawan merentasi sempadan...tiada diskriminasi ...kawan mungkin tak selalu ternampak di mata tapi selalu terpahat di hati ...

kepada semua kawan2 aku tak kira di manapun kita bermula ...aku sayang korang dan terima kasih kerana sudi jadikan aku kawan korang seadanya ...aku juga kawan yang mungkin kadang2 buat korang sedih ...tapi percayalah jauh dalam hati aku nak korang semua gembira dunia dan akhirat ...maaf juga andainya aku ada melukai hati kalian ...harap korang faham yang aku juga punyai kekurangan...apapun semoga persahabatan kita berkekalan hendaknya ...inshaallah ...

kawan sejati tidak bertanya kau kacak atau cantik ...kau kaya atau miskin...tapi kau udah makan ke belum ...ataupun kau sihat ke tak ni ...

hidup tanpa kawan macam malam tanpa bulan ...tak berseri langsung ! sekian ..

Excellence ..


48 comments:

cik kiwi's said...

lan. aku pun syg kat hang..kawan sampai bila2.

laskar pelangi said...

betul tu.hidup tanpa kawan,xcerialah hidup kita.kawan lah segalanya.=)

3no gr33ny said...

a best friend like an angel

Bluewendy said...

kawan di kala susah n senang.. walau jauh di mata, tetapi sentiasa dekat dalam doanya..=)

Bluewendy said...
This comment has been removed by the author.
miss inna said...

inna suka tgok bintang bila waktu mlm. tgok dan kira bintang..

anyway, inna pn sayang kwn inna. mereka yg bersama dgn inna tika suka dan duka..^^

miss inna said...

inna suka tgok bintang bila waktu mlm. tgok dan kira bintang..

anyway, inna pn sayang kwn inna. mereka yg bersama dgn inna tika suka dan duka..^^

Arra Ahmad said...

kawan macam bulan..noted!

mira maisara said...

persahabatan kekal selamanya

Aien Not Alien said...

betul tu lan...



kawan tu penting...



sebelum kita jumpa kekasih kita jumpa kawan dulu...



kawan sangat penting...susah senang bersama.. :)

Afiq Arif said...

bahasa yang puitis.susunan ayat yang sesuai. keep up!

cinta siswi said...

siswi pun syg kawan2 siswi.. :)

CekbOlat-bOlat said...

wahh.. ayat abg dreadlock mmg ohsem ^^

saya kawan abg =)

Natasya Naslin said...

hye there =) BW here,,

huhu.. cakap pasal kwn .., baru je taip entry td...hmmm =(
*tetiba emo

btw, salam pkenalan yg brmula di komen.. haha

nanabyte said...

salam ^.^

like dis entry sgt2. sebab nana rasa nana boleh relate sket ngn situasi nana sekarang :)

salam perkenalan ;D

Cik tikah said...

bulan sejak dua tiga hari ini sgt cantik!

nur farahin binti sulaiman said...

seorg kwn kita senang nak cari.. tp seorg sahabat sukar ditemui..^_^

fRaMe+LenSeS said...

kawan merata ada. sahabat tu tak terganti. :D

cik Kartun said...

3 ari nie bulan mengambang penuh kot.. cantik sgt :D

ღ αεn ツ said...

Kawan-kawan lah yang selalu ada dengan kita susah dan senang. Tapi certain jelah. Kan? :)

NARDtheNERD said...

susah nak cari kawan susah senang kan?

sLpmEpLz™ said...

kemain puitisnya..

Detective Fiqa said...

:) entri ni membuatkan sy bertambah rindu kat kawan2 sy :)

..cik hana.. said...

alamak...tetiber sedih lak bila baca entry nih...adeish,dah tak jelita la nangis depan lappy ..haha..apa2 pun memang betul,semua orang boleh jadi kawan kita tetapi tak semua kawan akan jadi sahabat sejati...hargaila kawan yang sanggup susah senang bersama :)

Rhea Meera said...

Nak kawan jugak. Boleh ?

tunz said...

hai tawan2!!

Princess Nusy said...

kwn sejati mmg susah dicari..satu dlm seribu..=)

Nyamuk Terbang said...

hanya mmpu snyum

Ain GreenChubby said...

bulan???
ibu n nenek sye kte 13/15 haribulan tak kire bulan apa di kalendar islam..bulan akan terang sgt..
kawan??sahabat??
syg kawan sgt2 lagi2 yg susah senang sentiasa bersama..

Ezad Skytech said...

macam takde life bila hidup sorang2...ada kawan baru la ceria sikit hidup...:D

TiraPengemis said...

i lub u kwn...=P

C i k P i p i T e m b a m said...

betul2... hrgailah kwn2 sekaliann

eszyamin said...

SGT BETUL

Nyue said...

setuju sgt...sayangi lah kwn2.. :))

Azhafizah[フィザ] said...

berkawan itu perlu dan perlu pilih kawan yang sentiasa ada susah dan senang.^__^

Azhafizah[フィザ] said...

berkawan itu perlu dan perlu pilih kawan yang sentiasa ada susah dan senang.^__^

Niza Romli said...

hidup biarlah berkawan...

Pendamba Mawar said...

kawan? apa tu kawan? serik...

missSenget said...

terima kasih sebab syg kt aku..

terharu..!

eh..

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

tak lengkap rasanya hidup tanpa seorang bff ;)

Aida Omar said...

suka tengok bulan dikala hati sedang sedih :( bulan sangat menenangkan..

aida pun untung ada kawan macam lan :)

Ckin Kembaq said...

kawan memang senang nak carik, tapi sahabt sangat sukar nak dicari...

Nyue said...

dlm hidup perlukan kwn...& kwn pon perlukan kita..

AiSyA LiEzA said...

hip msti berkawan.. ttpi kena bijak memilih.. hek3.. :D *bintang... aku ingin mengapaimu..dan memberikan kepada pada sahabat baik ku.. ahaks!! :peace:

si ngokngek said...

untung dapat kawan macam tue.

wawa zara said...

beruntung dapat kawan mcm tue . tpi skrg kwn sng dpt.time susah xde.time sng ad :)

Bulan Bintang said...

hargailah kawan yg pandai menghargai kite :) suke entry nie.

Cik Pensil said...

ya..

sekarang susah nak jumpa kawan yang kawan..

'anda boleh mempercayai saya, tapi saya bukannya kawan yang baik'

saya selalu kata kat kawan saya macam tu, sebab.. saya percaya tak ada mnusia yg baik, itu baikk ..


saya pun bukanya kawan baik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...