Thursday, 2 February 2012

kamu suka atau tidak ...

Assalamualaikum ...Bismilahirahmanirahim...

kamu suka atau tidak ...rotasi dunia ini berpusing mengikut ketetapan Allah Taala ...mungkin kamu tidak menyukainya tapi itu pastinya yang terbaik untuk kamu ...hidup ini kalau boleh kamu mahu hanya menepati dan mengikuti apa yang kamu suka ...tapi ia tidak begitu...kerana apa yang kamu tidak suka juga akan hadir untuk menyedarkan kamu bahawa dunia bukan sekadar tempat kamu ketawa...tapi ia juga tempat kamu menangis dan tempat kamu di uji dengan amanah dan tanggungjawab...amanah dan tanggungjawab kepada diri kamu sendiri...kepada orang sekeliling kamu ..dan lebih utama kepada pencipta kamu...

jadi aku menyeru kepada diri aku dan kamu agar menerima hakikat kehidupan ini ...agar kita bersyukur dengan segala macam kurniaan dan agar kita redha dengan segala macam dugaan ...setiap baik dan buruk segala apa yang di beri tentu ada hikmahnya ...



aku nak share balik apa yang pernah aku post kat status FB aku berkenaan 'kamu suka atau tidak ...' 

1) kamu suka atau tidak ...tak semua apa yang kamu nak ...kamu akan dapat ...namun Allah itu sangat adil ...kadang2 Dia gantikan dengan memberi sesuatu yang lebih hebat ...yang kamu sendiri pun tak pernah mintak ....
Alhamdullilah ...

2) kamu suka atau tidak ...masa lalu tak mungkin akan kembali ...apa perlu kamu lakukan skrg ...kesilapan masa lalu jangan lagi kamu ulangi ...
let past is past !

3) kamu suka atau tidak ...gunung itu tidak bergerak dan tetap di situ ...dia tak akan datang kepada kamu ...tapi kamu yang perlu pergi kepadanya dan daki hingga ke puncak ... 
make ur dream come true ...

4) kamu suka atau tidak ...kawan untuk ajak makan prosperiti bege senang dicari ...tapi kawan untuk bersama sama ratah biskut meri sukar di cari ... 
 realiti hidup !

5) kamu suka atau tidak ...tak semua org menhulurkan tgn kepada kamu bila kamu susah ...tapi kamu jgn lupa hulurkan tangan kepada orang bila kamu senang...
give ur hand !

6) kamu suka atau tidak ...hidup penuh dgn ranjau yang panjang ...kamu berani kamu tempuh ..kalau tak duduk rumah diam2 ...
move on fighter !

7) kamu suka atau tidak ...hidup tak kan sentiasa dalam kegembiraan ...tapi itu bkn alasan utk kamu berdukacita ...
:) smile !

8) kamu suka atau tidak ...rupa kamu tak selamanya kacak ...tiba masa nya dia kan berkedut dan akhirnya mereput ...masa itu kamu akan sedar tiada apa yang istimewa padanya ...
jangan riak !

9) kamu suka atau tidak ...kamu tak kan pernah mampu puaskan hati kamu sendiri ...apatah lagi hati orang lain ...
try to make someone happy !

10) kamu suka atau tidak ...tubuh tak sentiasa sihat ...sakit dtg memberi peringatan ...bahawa mati mungkin bakal menjelang ...
kesihatan lbh bernilai drp segunung emas !

sekian ...setiap apa yang aku tulis dan post adalah untuk renungan dan memperingati diri aku sendiri ...terima kasih kepada mereka yang sudi baca...semoga mendapat sedikit manfaat...inshaallah ...Allahualam ...


#tidak semua yang kamu suka itu manis ...dan tidak semua yang kamu tak suka itu pahit ...kadang2 manis itu racun dan pahit itu penawar...


Excellence ..

31 comments:

Paris Lipton said...

kamu suka atau x, kami dh komeng...tp nicelah...mcm leh ganti ostad idrus ;)

Saddila said...

kamu suka atau tak, saya akan selalu like status kamu di fb. banyak pengajaran :)

caliph shuriken said...

antara prosperiti bege & biskut meri, hikk...

Lea Isnawi said...

suka atau tidak...saya sentiasa redha dengan segalanya yg berlaku pd diri sy :)

sara E a.k.a ct said...

nice entry :D..
betul2..segala yang Allah aturkan untuk kita adalah yang paling terbaik untuk kita..kita hanya merancang..suka atau tidak..Allah menntukannya:D

AnNa FaRHaNa said...

aku suka atau tidak,stiap dri hidup pasti merasai mati..bersedia dgn perbanyakkan amalan..moga kita smua tergolong dlm golongan org2 yang mndapat redha Allah..

3no gr33ny said...

pahit itu juga penawar

Teenager Housemaid said...

:)
bro, nice sharing..:)

Niza Romli said...

terima walaupun tak suka...

..cik hana.. said...

kamu suka atau tidak...saya akan tetap komen entry kamu...

kamu suka atau tidak..saya tetap akan kata saya suka entry kamu

hehehe..pahit manis dalam kehidupan mengajar kita erti dewasa :)

aydah ahmad said...

suka atau tidak kita tetap kene trima dengan hati yang terbuka .

Cikgu Jaja™ said...

betul :)

Encik Fikhri said...

kamu suka atau tak,ramai yang datang komen kt sini..haha..

O CIKTEDDY said...

kebenran jelas trsurat dlm ayat2 di atas..hehe

EZAD AMIR said...

kamu suka atau tidak,saya dh komen ni...hek3...

naiemah_ramli said...

kamu suka atau tidak saya ttap akan like status anda..huhu..wlaupon pendek,ringkas,padat tapi mksd yg mndalam.. ^__^

cik Kartun said...

wekkk suke atau tidak.. dah singgah sini kene tingglkn komen juga muahaha :D

Arra Ahmad said...

kadang2 yang kita tak suka tu baik untuk kita..:)

by said...

y suka,, gimana kabar ni

Mohd Norafzal said...

samada aku suka atau tak..i have to face the truth!

Alieza Dayasari said...

setuju. entri ni baik sungguh dibaca...
ermmmmm......
mengingatkan kita semua juga.

EmpayarUtama said...

suka ke tak suka ke aku nak tulis juga nih

Koding said...

sama ada kamu suka atau tak....
kamu kena terjah blog aku..
Lepas aku terjah blog kamu...

^_^ Zaza Nur Iman said...

good entry :)

hafiz hafizol said...

entri tacing.. :(

AiSyA LiEzA said...

kamu suka atau tidak.. kamu kena hadapi cabaran hidp dgn tenang.. :D *setiap y kita suka belum tentu bermanfaat pada kita.. stiap y kita x suka belum tentu akan memudaratkan kita... :D

life + journey said...

hatiku baik juak na~
kamu suka atau tidak saya dah suka baca entri kamu~

~MuMu~ said...

kamu suke atau x, sayer baru je bw utk pertama kali tauUn ni.. dan kamu kena tauU nanti sayer akan bw di sini lagi.. lalala~

PeRmAtA bIrU said...

pesanan dan nasihat yang baik...:) suka atau tidak.. kita harus menerima kehidupan sebagai satu jalan cerita yang terbaik..

era kecik said...

betul tu. kamu suka ke tak, terima je lah dengan hati yang redha. :) erk, betul ke?

kawan era cakap "redho jelah" hehe. jiran kite ni. awak, orang ganu, kiter orang kelantan. hehe~..

cendol said...

nice entry
suka atau tidak ?
suka !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...