Saturday, 28 January 2012

erti kesenangan sebuah fatamorgana hidup .

Assalamualaikum ...

siapakah manusia2 yang memiliki kesenangan di dunia ini ...adakah dgn memiliki ...harta bertimbun bertimbun setinggi gunung...kereta mewah berderet deret tak cukup garaj ...rumah besar bertingkat tingkat ...isteri secantik bidadari ...hidangan lazat tak muat meja dan berbagai bentuk lagi kenikmati dunia ...emm ...semua orang mengimpikan kesenangan sedemikian rupa ...nampak situasinya macam dunia milik mereka...segalanya nampak indah dan menawan...namun adakah itu sebagai pengukur kesenangan yang sebenar ? ...

jika itu ukurannya maka tidak terkira lagi manusia yang sedang hidup dalam kesusahan ...tidak di nafikan harta boleh menyumbang kepada kesenangan ...tapi itu kesenangan pada zahir yang nampak di mata kasar ...bagaimana agaknya hakikat kesenangan di hati ...iaitu hidup dengan senyum sentiasa terukir di bibir walaupun di uji dengan bermacam macam dugaan ...


apa gunanya memiliki segala macam benda seakan akan mahu di beli dunia ini tapi makannya orang lain yang kena suapkan ...mandinya orang lain  yang uruskan ...bergerak memerlukan ada orang lain menolak di belakang kerusi rodanya ...tak dapat menikmati manisnya gula dan masimnya garam...tak dapat menikmati daging udang sotong dan macam macam lagi makanan enak...terpaksa makan ubat bila sampai waktunya...dan lebih teruk bila terlantar di kamar sakit berbulan bulan mungkin bertahun tahun menunggu maut...nauzubillah... mereka sedang di uji dgn kesenangan dan kesusahan ...memiliki kesenangan tapi mereka tidak dapat menikmati kesenangan ...aku yakin bila berada dalam situasi itu tiada guna lagi segala emas permata ...semuanya sudah menjadi perhiasan ...mereka cuma mampu melihat apa yang telah mereka miliki dan kemudian mereka mengalirkan airmata ...oh tuhan ...

lihat lah mereka itu ...dengar lah hilai ketawa mereka dari celah2 jendela pondok buruk itu...kadang tidur pun beralaskan tanah berbumbungkan langit ...makan sekadar sebuku dua roti ...mereka kenyang dan kemudian senyum ...mereka merasa hidup mereka sudah cukup senang walau di himpit kesusahan...kerana mereka sedar ...jasmani mereka yang sihat itu adalah harta paling berharga yang Allah kurniakan tiada tolak banding nilainya ...dengan nikmat itu mereka masih boleh berjalan meneroka bumi Allah ...mereka redha dan bersyukur dengan apa yang mereka miliki ...

indahnya bagaimana Allah membagi bagi nikmat ...ada orang nampak senang pada zahirnya tapi hati nya hanya Allah yang tahu ...ada orang nampak kedaifan pada hidupnya yang kita melihat pun kadang2 ingin menangis ....tapi Allah itu maha adil ...Allah berikan mereka nikmat menghirup udara dengan penuh rasa kesenangan...indah kan ...

aku ? Alhamdullilah ...masih di beri kesihatan yang baik dan aku berterima kasih pada Mu tuhan ...Kalau takdirnya aku tak berpeluang memiliki apa2 pun...aku cuma berharap semoga Kau terus berikan aku nikmat kesihatan ini ...agar dengannya aku terus dapat menghambakan diriku pada Mu ...inshaallah ...

bersyukur lah dgn nikmat kesihatan ini dan kepada mereka yang sedang menderita kerana sakit ...bersabar lah dan mohon rahmat dari Allah...sesungguhnya kamu sedang di uji ...dan ketahui lah bahawa setiap penderitaan itu akan menghapuskan dosa ...mudah mudahan Allah sembuhkan mereka2 yang sedang sakit dan disakiti ...amin .

sekian ...sekadar peringatan buat aku yang naif...Allahualam ..

#ramai orang boleh bersabar bila di beri kesusahan ...tapi tak ramai orang akan bersyukur bila diberi kesenangan ...KESIHATAN juga adalah sebuah KESENANGAN .

Excellence .


40 comments:

Lea Isnawi said...

konklusi nya: bersyukur seadanya dengan nikmat yg kita dpt

masing2 ade kekurangan dan kelebihannya :)

naiemah_ramli said...

bersyukur lah bila diuji..wlaupon perit ujian itu =)

Si Pensel said...

alhamdulillah....

laskar pelangi said...

kesihatan juga nikmat.kadang2 manusia leka dibuai dengan harta duniawi. semoga kita semua sentiasa terbuka mata daripada dibuai dengan duniawi semata2. InsyaAllah


(:

CekbOlat-bOlat said...

^__^

kesihatan .. hm.. alhamdulillah masih bernafass

3no gr33ny said...

sihat itu satu rahmat dan rezeki dari Tuhan

c'axoera ヅ said...

syukur dengan nikmatnya...

emy zulaiha said...

bersyukurlah walau diuji dan walau diberi..kan? wink2 :p

Cikgu Jaja™ said...

vetul lah..kaya mcm mn pon..kalau sakit x guna..sekali lg.. TAK GUNA..

Diary oF Mine said...

:) nice one... setuju sgt... slalu doa dapat kesihatan yang elok.... insyaallah.... :)

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

tak kesah hidup sederhana asalkn hati senang dan dapat beribadat kepada Allah :D

Ain Dzaya said...

nice entry..penuh makna..sampai speechless!

Teenager Housemaid said...

:')
terasa entry ini dekat di hati..:)

Paris Lipton said...

wow...tajuk tu penuh kematangan dan excellence!! ;)

aydah ahmad said...

kalau boleh kita nak bahagia duniawi dan jugak ukhrawi . allahuakbar :')

Original CikTeddy said...

nikmat sihat itu indah.. =)

~Nana BamBam~ said...

Alhamdulillah...syukur atas kurniaan Allah kepada kita :)

sara E a.k.a ct said...

sy ingt ada satu ceramah.. ayat dy lebih kurang begini..

orang kaya yang mempunyai makanan yang gah terhidang ttpi sukar ditelan lantaran masalah yang bertimbun..
orang miskin yang makanan nya sejemput nasi dan berlaukkan garam tetapi senyumn kenyang penuh kesyukuran.

dari ayat itu menunjukkan Allah itu maha adil..membahagi kan nikmat secara adil dan saksama subhanAllah:)

apepun..nice entry!:D

FiqaComey said...

nice sharing.. :-) beri keinsafan,, tq.. :-)

Nur Farah Hani said...

sangat setuju.. so bersyukur apa adanya hidup.. pokok pangkalnya hati! kalo hati tenang even susah sakit atau ape pun rase kaye dan bahagia.. :))

Wilayah Sepet Kuku said...

As salam,

Nikmat Allah...tiada taranya...

Syukur dgn kurniaanNYA..

Putry said...

perlu bersyukur dengan ape yang ade kan?

Teesaz said...

setuju, trimas buat entri ni, trimas manyak. saya sedar kini :)

Princess Nusy said...

btul3..kemewahan yg trlampau xmnjamin kebahagiaan jgk..lebih baik brsederhana.. =)

C i k P i p i T e m b a m said...

yup.. kalau time kita sihat tu haruslah brsyukur.. kesenangan yg diberi juga.. jangan time susah baru nk ingat Allah...

Cik tikah said...

lam, dari dulu nak tnya, lan tulis entry masa jiwa tengah dlm ketenangan ke?

Razif Mokji said...

Subhanallah ... sewajibnya panjatkan kesyukuranyang tinggi

remyhazza said...

bersyukur dgn nikmat yg telah Allah berikan......

Amiirah-Cassan said...

semoga anda kuat menghadapi ujianNya

cik Kartun said...

entry yg membwa mksud mndalam..
tetibe wat entry suyes nape nie? :)

AMMAR YASIR said...

Bersyukur dengan nikmat daripada-Nya

Hanie Dew said...

kekayaan dan kegembiraan pun salah satu bentuk ujian.

Aida Omar said...

bersyukur dengan segala nikmat yang diberikan pada kita kadang2 kita tak sedar kita dah diberi nikmat.. Nice entry lan :)

by said...

yes guys

..cik gugu.. said...

syukur dgn apa yg tuhan tentukan ..

yana-feehily said...

bersyukur dgn apa yg ada..tp manusia ni kdg2 suka komplen..saya la tu T__T insaf..tq.

amir aizat said...

syukur sajorh !

Arra Ahmad said...

bersyukur dengan apa yang ada dan bersabar dengan ujian dariNya..

Cikgu Jaja™ said...

hakikat yg susah org nk terima..

hidup sgt2 singkat..

sedangkn sesaat dr skg pon kita x tahu apa nasib kita..

AiSyA LiEzA said...

kekayaan itu ujian untuk kita... adakah kita makin hampir ataupun makin jauh denganNya.. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...