Monday, 12 March 2012

from Terengganu with love part 1

Assalamualaikum..

sape belum pernah datang Terengganu Darul Iman ? ...sebuah negeri pantai timur malaysia yang penuh dengan keindahan budaya... senibina cantik...makanan citarasa tersendiri ...lokasi menarik dan loghat yang unik ...

aku anak jati Terengganu ...jadi aku nak kongsi kongsi serba sedikit apa yang menariknya di negeri aku ni ...untuk part 1 ni aku nak tunjukkan antara masjid2 yang indah senibina nya ...siapa yang tinggal dan pernah datang kat terengganu mesti tahu masjid2 ni...kepada yang belum pernah datang jom tengok ...

Masjid Kristal ...Taman Tamadun Islam Kuala Terengganu ..

Masjid Tengku Tengah Zaharah (Masjid Terapung) ...Kuala Terengganu

Masjid Hadhari ...Bandar Jertih Besut ...

Masjid Zainal Abidin (Masjid Putih) ....Kuala Terengganu

Masjid Sultan Mahmud ...Bandar Al Muktafi Billah Shah Dungun ...

********
Masjid adalah simbol keagungan islam di Terengganu ...negeri yang telah menerima kedatangan islam seawal 1303 masehi lagi menurut catatan batu bersurat ...

Terengganu ...negeri cantik...budaya menarik ...orang baik ...

sekian... bersambung...selepas ni aku kongsi lagi apa yang menarik kat negeri aku ...tunggu ...

senyum sokmo deh :) 

renungan bersama : masih tidak ramai orang bersembahyang di masjid ...ramai orang bersembahyang di rumah masing masing ...tapi ramai lagi yang masih tidak bersembahyang ...tiada guna mempunyai masjid cantik dan berharga berjuta juta ringgit tapi sekadar menjadi tontonan dan perhiasan ....bersama lah kita mengimarah masjid ...

Excellence !


33 comments:

aku HaniAsyira said...

tape saya dah der kat ganu sekarang.. semua pernah merasa solat kat dalam masjid tu kecuali yang kat jertih.. =)

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Tak pernah jejak T'ganu lagi...
bila agaknya nak boleh ke sana..

nanabyte said...

memang menarik, cukup buat hati tertarik. :)

AzwanRamli said...

Erm...aku orang ganu.haha.Part x m'gimarahkan masjid tu mmg sempoi giler...

O CIKTEDDY said...

cantik mnarik tertarik ganu mmg dabo0m!hehe

renungan itu mnyentuh lubuk hati ini =,=

Bluewendy said...

nih rase rindu nak lik umah nih..=.="
nanti nak akad nikah kat Masjid Terapung la..aci dop? hehe

.........cP~ said...

Salam.

Ye. Saya tak pernah sampai Terengganu. Tapi, mak saya dah teringin sangat nak ke sana untuk bercuti. Belum tau lagi bila.

Mohd Norafzal said...

aku pernah pegi terengganu.walaupun KT tak besar mana..tapi aku suka ke sana :)

C i k P i p i T e m b a m said...

dulu pernah brcita2 nk kawen dgn org trengganu , pastu bersanding kat masjid terapung. haha... tp x kesampaian..

^_^ Zaza Nur Iman said...

indahnya :)

Cik Apa Saja said...

teringin sangat2 nk pergi t'ganu....mesti best g sne...bilalah dpt g agknye...T.T

Cikgu Jaja™ said...

kiamat dh dekat..begitulah..keindahan pada bangunan..bukan pd manusia yg mengimarahkannya

c'axoera ヅ said...

tempat kelahiran boss aku hehehe

Cangkul Emas said...

lama dah tak singgah ganu..

cik Kartun said...

last CK p tragganu masa CK darjah 4 tak silap.
Org2 tgannu ramah2 belaka..CK suka :D

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

cantiknya....

harap2 dapat merasa beribadah di masjid yang cantik macam tu..

insyaallah satu hari nanti...

=)

Phat said...

tahun ni x jejak KT lagi

Cik tikah said...

cantiknya :D

nur nadzirah said...

suke tengok masjid kat terengganu tu :D

aRa ❤ aFiq™ said...

msjid putih jew xpnh g lgi..

Nur Emilya said...

teringin nk gi trengganu, tp tk berkesempatan -_-

Nurul ain said...

lama dah tak ke masjid terapung... ***lama sungguh tak holiday ke terengganu >,<

Detective Fiqa said...

teringin nak ke situ :( hmm

9n0L4 said...

tranung terbaikkkkk. ;)

naiemah_ramli said...

cantik...^_^ mmng cantik :)

zafira othman. said...

moh ke masjid

MaYa MustWany said...

tak pernah g terengganu..mungkin next yr kut..kne planning ngan fmly.

Jeremy said...

Hello... visit here again.
Drain Camera

Aesya Zealous said...

xpenah gi ganu

Niza Romli said...

sy suka terengganu..1st time pegi t'ganu bulan 12 tahun lepas terus jatuh cinta! kagum...byk masjid. penah solat maghrib kat masjid zainal abidin..

AlyNn NyzAa said...

lawa...xprnh bpeluang pegi ctu..
btw, suka dtg cni sbb nk maen ngn tikus..hee :D

Arra Ahmad said...

bangga jadi anak terengganu...:)

Ezad Skytech said...

tak pernah sampai ke terengganu lagi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...