Wednesday, 29 June 2011

israk mikraj mukjizat luar biasa .

manusia terbang ke angkasa .

korang percaya tak neil armstrong telah berjalan atas permukaan bulan ...betul ke yuri gagarin manusia pertama mengelilingi orbit planet bumi ...terpulang korang nak prcaya atau x ...aku tengok lam gambar macam betul je ...keh2 ...harap2 bukan superimpose la ...mana la tahu kot kau tangkap gambar dlm studio pastu kau kata kau pergi bulan ...kah2...kalu dr.syed muzaffar syukor macam mana pulak ...blh panggil angkasawan ke...org cakap dia hanya pergi kat ISS je  ...aku iktiraf k ...sbb dia rakyat malaysia first klua pergi ronda2 kat angkasa ...bkn senang ooo...aku tumpang bangga...anak melayu pulak tu ...mmm...lagipun xde apa nk dihairankan zaman tanpa sempadan ini...nothing imposible org putih kata... teknologi telah banyak merubah peradaban manusia ...



sebenarnya kisah manusia terbang ke angkasa telah pun berlaku pada zaman manusia hanya naik unta nak pergi mana2.... ada sorang hamba Allah telah mengembara jauh ke angkasa lepas  ...dan manusia hebat itu adalah junjungan besar kita nabi muhammad s.a.w ...baginda bukan saja menjelajah angkasaraya tapi telah menerobos hingga langit yang ke 7 ...hebat kan ...rasullulah terlebih dahulu mendahului zaman ...baginda lebih istimewa drp manusia lain ...dan lebih advance daripada semua angkasawan yang ada kat muka bumi ni ...

peristiwa luar biasa .

hari ini 27 rejab ...hari berlakunya peristiwa besar  yang merubah kehidupan seluruh umat manusia ...peristiwa yang berlaku pad malam isnin kira2 18 bulan sebelum hijrah ...peristiwa malaikat jibrail datang menjemput baginda rasullulah utk menemui Allah subha taala....peristiwa israk adalah perjalanan baginda rasullulah dari masjidil haram ke masjidil aqsa menaiki buroq ...dan kemudian peristiwa pengembaraan mikraj baginda rasullulah ke hadratul Qudus untuk menemui Allah...kedua2 peristiwa ni berlaku dalam tempoh hanya satu malam ...

sepanjang perjalanan tersebut baginda rasullulah telah diperlihatkan pelbagai peristiwa luar biasa... ngeri ,sedih,gembira dan aneh ...di tunjukkan balasan2 azab bg manusia yang melakukan kemungkaran dan ganjaran2 bagi manusia berhati mulia ...diperlihatkan keindahan syurga dan kengerian neraka ...di tunjukkan usia dunia ...betapa dunia ini telah terlalu tua... dunia akhir zaman...subhanallah ...korang boleh baca kisah menarik tu DI SINI ...


pengalaman dan pengajaran .

sesungguhnya israk dan mikraj adalah mukjizat agung yang di kurniakan kpd nabi kita muhammad s.a.w ... dikurniakan pengalaman menarik kpd baginda agar memperingati umatnya betapa perit dan berat azab Allah bagi hambanya yang ingkar ...nauzubillah ...dan juga mengkhabarkan ganjaran gembira kpd hamba nya yang beriman .
peristiwa ini juga membuktikan kebesaran Allah taala pemilik alam ...meningkatkan tauhid kita supaya lebih beriman dan patuh segala suruhannya ...

jadi aku nak ambik kesempatan kat sini utk mengucapkan selamat menyambut ulang tahun memperingati peristiwa israk mikraj 1432H kepada semua kawan2 dan seluruh umat islam ...bersama samalah kita mengambil iktibar dan teladan drp peristiwa ini dalam membentuk keperibadian insan yang cemerlang ...semoga kita terus cemerlang dunia akhirat ...insaallah ..

insan yang bijak adalah mereka yang sentiasa berfikir ...allahualam ...ilmu yang berguna itu datang daripada Allah dan yang buruk itu datang dari kelemahan manusia sendiri termasuk aku ..

sekian ...terima kasih kerana membaca ...assalamualaikum .

Excellence

9 comments:

myhatiku said...

israk mikraj peristiwa yg x logik bila difikirkn oleh akal manusia yg lemah..tetapi ia mmg benar brlaku sekiranya dinilai oleh iman..:)
(solusi isu no.32)

Gagak said...

terima kasih sebab sudi berkongsi

mr pot n mrs lat said...

blogwalking sini sambil bg komenan .
awak ,
nice entry lahh :)
erm ,
kami ada entry baru '2 hari teruss'
mehh lahh singgah :)

Ini Kisah Tia said...

terima kasih untuk perkongsian ni ..

mrs.asrafovic said...

:)

bdoa supaya kite jd mnusia yg brguna..
tgolong bsame golongan yg briman dan beramal soleh..
insyaallah....

trima kasih sudi brkongsi...

Siti Arfah said...

Israk mikraj dan perempuan . Hari israk mikraj itu ditunjukkan blasan bg stiap perkara mungkar yg dibuat smasa di dunia, dan kebanyakkan yg di seksa adalah glongn wanita . Ya Allah . Masih adakh ruang bg kami glongn wanita utk menghiasai jannah-Mu . Wahai wanita sekalian, mari ambil iktibar di sebalik peristiwa israk mikraj ini . Jaga diri, hiasi peribadi. Sama2 berubah ke arh yg lbih baik . T_T

Fiizya Aurora said...

slm israk mikraj ^_^

fiq. said...

hehe, rase tenang je baca :D

salam israk mikraj..
semalam dpt puase tak?

Miz Novexx said...

banyak perkara boleh dipelajari daripada peristiwa israk mikraj ni kan?? terima kasih 4 da info

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...