Monday, 27 June 2011

aku maafkan kamu wahai makhluk tuhan .

assalamualaikum ...

hari ni aku pergi bank ...nak bayar instalment kete yang dah 2 bulan tertunggak...kah2 ...huh ...punya la ramai manusia ...aku pun berbaris dgn sabar ...baik aku kan ...kih2 ...k selesai bayar dgn amannya ...keluar dari bank menuju ke tempat parking ....alangkah ngeri nya aku bila aku tengok ada kete ni dah block kete aku ...aduh apahal ni mat ...xkan lu xnampak kete gua cantik je parking ...tiba2 lu senang2 parking belakang ...camne aku nak kua wei ...huhu ....

aku try usha2 kot2 tuan kete tu ada kat situ ...mmm ...xde respon ...aku pun tercongok la kat situ ...berapa lama ...1 jam 15 minit lebih kurang ...haha ...adoi ... then lepas tu tuan kete tu pun datang ...alahai terkedek kedek ...senyum x ...mintak maaf pun x ...apa pun x ...blah cam gitu je ....mmm ...lantak la beb ...apa pun aku lega dapat klua parking ...

masa duk lam kete ...aku tersenyum ...hari ni aku bertemu salah satu sifat manusia yang mana malaikat jibrail begitu takut ketika Allah mahu mencipta adam ...sifat semulajadinya yang hakiki iaitu suka membuat kerosakan dan suka menimbulkan kesusahan...

hidup ni kalau kita rasa xblh nak bagi kebahagiaan kpd org lain tolong la jangan susahkan hidup mereka...teruknya bila kita dah la xblh nk bagi kegembiraan pada mereka tapi  dalam masa yang sama kita menyusahkan hidup mereka... jadi lah manusia yang selalu memberikan keceriaan pada org lain dan xmembuat perkara2 menyusahkan org lain ...kalu kita rasa silap kita mintak maaf ...it s ok bro ..

manusia berhati mulia adalah mereka yang selalu memaafkan kekhilafan org lain terhadap dirinya ...walaupun org itu xmintak maaf pun ...kita dgn ikhlas memaafkan nya ...ini akan membuatkan hati kita lebih tenang ...kena sentiasa bersangka baik ...memaafkan kesalahan org lain setiap detik ...setiap saat...setiap hari ...dan sebaiknya sebelum tidur malam ini kita maafkan segala kesalahan org pada kita sepanjang 24 jam ini ...semoga Allah maafkan kita dan beri kita kekuatan dalam menempuh duri dunia .
jadi aku maaf kan kau bro yang block kete aku ...huhu ...walaupun ni kali ke2 dah aku terkena ...sebelum ni seorg pakcik berserban blok kete aku ...tapi dia ada gak senyum2 ...cantik gigi pakcik ...huhu ...aku maafkan semuanya ...termasuk ayam yang dah calarkan bonet kete aku petang tadi ...huhu ...aku maafkan kamu semua wahai makhluk tuhan ...dan aku jgk nak mintak maaf kpd semua kalau2 hari ini aku ada buat korang marah ke ...sakit hati ke... sedih ke...sesungguhnya aku ini manusia ...sudah tentu ada kelemahan di mana mana ...

kalau kita nak org maafkan kita ...kita kena terlebih dahulu belajar untuk selalu memaafkan dgn ikhlas ...rasa macam xadil kan..tapi itu lah sebaik baik jalan ...

sekian ...terima kasih kerana membaca .

Excellence


13 comments:

CikYana(",) said...

Nice en3
Setuju sgt2

Manusia ni kdg2 ssh nak senyum..ssh nk mntk maaf
Ikut kepala angin dia je :)

.::: mr IQ :::. said...

susahnya nak memaafkan... :(

missRieRie said...

:)
FORGIVE and FORGET

YOUsoF said...

Nampak macam tak adil bila kita maafkan orang.. tapi apa rugi sangat ke maafkan orang kalau itu boleh buat kita rasa lagi tenang kan bro....


Kalau aku kat tempat ko aku tersenyum jugak bro, tulah sifat manusia yang kadang² tak terfikir yang diri sedang bagi kesusahan kat orang lain..

ina said...

berlapang dada memaafkan orang..baru hati kita akan tenang.

tiefazatie said...

btol2..lebih baik kte mnjd insan yg senang memaafkan org lain kn..

Khairil said...

memaafkan kesalahan orang adalah satu sifat yang terpuji..tahniah bro!!

myhatiku said...

sesuai dgn nama..hatikubaik :)

Aku Afzal said...

ye btol tu.pilihan terbaik (bak kata beng rakyat ; saya mesti pilih) :P

mrs.asrafovic said...

:)
MMAFKAN=MNGALAH..
MNGALAH=BUKAN KLAH..

kmu matang...mmafkn spesis mreka2 tuh...
GOOD!!!

dtg nk bg hmster kmu mkn lg...:D HAHA...

Siti Arfah said...

Hatiawakmemangbaik,insyaAllah. :). Renungan bersama: Kta xmmpu utk memuaskn hati semua org,tp kita mmpu utk x menyakiti hati semua org . Sama2lah kita jd manusia yg baik dan saling memaafkan. Pemaaf sikap yg sgt mulia .^^

Jasman said...

Bro hati mu lembut.haha
Kalau kita tak ada hal lain kita boleh tunggu bro...tp kalau ada hal lain mau bertumbuk tu bro..kalau dia dtg n mintak maaf ok la..cair sikit ati ni...tp bla mcm tu mau mencarut juga la mangkuk tu..tp apa2 pon ati mu lembut bro.hehe

hana nabihah said...

kalau aku kene menunggu tu mang aku dah jadi hulk kaler pink ! tapi lu leh sabar..bagus ar..

betul tu mati tak lewat atau lambat sesaat..baek kite minta maaf kat semua orang dan memaafkan sesiapa sahaja..untuk kebaikan bersama :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...