Sunday, 26 June 2011

maniskan hidup laksana kurma madu .

Assalamulaikum ...apa khabar semua ?

hidup ini terlalu singkat kan...sampai tika nya kita akan di panggil utk ke muka pengadilan ...lalui lah ruang singkat ini semaksima mungkin ...jom ceria2 kan ..bahagia2 kan hidup ...xnak gaduh2 k ...xnak la masing2 tunjuk muka masam mencuka...nanti kucing tengok pun lari ...kah2 ...kalau asyik fikir benda sedih2 je sampai mati xhabis ...suka atau x kita kena terima kesedihan akan selalu datang dan pergi ...itu basic bagi makhluk yang bernyawa ...xde org ketawa je sepanjang masa ...klu org sakit mental xtahu la aku ...huhu

hari ni aku nak kongsi tips simple camne nk buat orang gembira dan kita pun turut gembira ... ...hidup ni akan ceria jika kita nak ceria ...begitu lah sebaliknya ...k lah ni dia amalan paling mudah korang blh laku kan utk ceriakan hidup ...


pertama ringankan mulut memberi salam ...kalu jupe rakan non muslim ucap 'hai' pun dh ok ...bila kita doakan kesejahteraan org lain ..tuhan akan sejahterakan kita ...very the simple kan ...xpayah keluarkan modal .

kedua mulakan sesuatu dgn membaca bismillah ...x kira la buat apa pun ...nak naik motor ke...sidai kain ke...masak nasik ke... jangan la time nak mkn je baca bismillah ...dgn menyebut nama Allah semua akan menjadi satu ibadah ...dapat pahala dan dapat keberkatan ...cantik tak ...

ketiga sentiasa mengukir  senyuman ...xperlu kata apa2 ...just senyum ...banyak khasiat dia ...selain melembutkan hati org yang melihatnya ...senyum blh memanjangkan usia tau ...awet muda ...xcaya tanya dr.fadzilah kamsah ...haha ...senyum adalah penawar paling mujarab utk melegakan kesakitan yang x di jual di mana2 farmasi ...cuba la ...

keempat jgn lupa ucapkan terima kasih bila org bagi sesuatu kat kita ...katakan satu hari jiran kita bagi gulai daging masak kurma kat kita ...kita nak balas balik xde apa2 ...so ucapkan terima kasih ...walaupun terima kasih tu xblh bagi jiran kita tu kenyang sekurangnya itulah tanda penghargaan kita bila mendapat sesuatu benda atau pertolongan ...

kelima  selalu ucapkan alhamdullilah ...tanda kesyukuran kita kepada maha pemberi ...kita mendapat berbagai nikmat ...hingga xterhitung banyak nya ...semakin kita bersyukur semakin banyak Allah akan bagi ...insaallah .

cukup lah 5 dulu aku bagi hari ni ...bagi byk2 xamal xguna gak ...haha ...peringatan utk diri aku gak ni...kih2...insaallah jika kita amalkan hidup akan selalu manis ...macam kurma dan madu ...manis dan memberi kebaikan ....makanan para nabi...baik utk kesihatan...awet muda jugak...kalau nak meningkatkan keupayaan minda ...makan kurma 3x sehari dalam bilangan ganjil...baca bismillah  dan selawat nabi 3x kemudian telan ...haha bukan macam gula tau ...kalu ambik lebih blh kena kencing manis ...huhu ...



apa pun kebahagiaan hidup itu datangnya daripada hati yang baik ...hati yang bersih...dan hati yang ikhlas ...semoga kita semua trs ceria selalu dan terus sukses dalam apa jua yang di usahakan ...

sekian ...terima kasih kerana membaca .

Excellence


7 comments:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

teringat dialog dlm filem puteri impian 2.. hati yg bersih akan memandu kita kearah kebahagian

redzwanie redzmann said...

jika kita memberi kebaikan..
kita juga akan dpt balasan kebaikan...:)

zOeY zAu YaH said...

nape tah saya suka tgk gambar header tu..lain mcm skit perasaan nih hehe..saya dh siap follow.tq sbb mai blog saya.

mr pot n mrs lat said...

tgk kurma tuhh .
trengat program ustazah bahyah .
semanis kurma :)
erm ,
jom lahh singgah blog kami .
ade entry baru 'gurauan semata mata' .
tinggalkan komen .
klaw rasa entry tuhh menarik ;)

She's Gee said...

insyaAllah, saya mencube.. ^^

PengembaraMinda said...

singkatnya hidup..beramallah selalu..=)

Siti Arfah said...

Tips terbaik ya . :). Kurma itu sedappp sgt, manis . Muka manis menawan hati . Ya, moga kita ceria dan sukses selalu hendak-Nya .^^,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...