Monday, 26 September 2011

berarak awan kelabu melintasi atmosfera hidup .

hidup adalah perjalanan yang kadangkala bergerak songsang...lain yang aku harapkan ...lain pula yang mendatangi aku ...awan kelabu tiba2 datang bertamu walaupun di langit kelihatan cerah ...kepedihan datang tanpa ku duga ...airmata tiba2 mengalir ketika aku belum puas ketawa...aku rebah di kala aku cuba utk melangkah...oh tuhan ...Kau menduga aku lagi...sayangnya Kau kepada ku....terima kasih Allah !


kalau boleh tiada siapa pun mahu awan kelabu muncul dalam hidupnya...ia di umpamakan malapetaka yang membawa ribut ...yang akan membadai hidup ...yang melindungi matahari daripada melebarkan cahayanya...yang membuatkan hidup seakan gelita ...yang mengundang harapan tak kesampaian ...

namun sebenarnya awan kelabu juga adalah rahmat tuhan ...ia mengandungkan  hujan ...ia memberi harapan kepada mereka yang sedang kekeringan dan kehausan...kemarau panjang bakal berakhir dgn kehadirannya ...ia meredakan kepanasan ...tidak kah itu bermakna  ia juga  di perlukan...apa gunanya Allah menciptakan berbagai jenis awan kalau ia langsung tidak membawa kebaikan kepada kehidupan ...tidak ada sesuatu pun yang Allah ciptakan tidak memberi kebaikan...semuanya ada nilai masing2...cuma kita kadangkala langsung tidak tahu menghargainya...

namun manusia memang begitu...selalu mahu yang baik baik sahaja ...tanpa mereka sedar bahawa hidup ini sebenarnnya adalah medan perjuangan merentasi cabaran ...tanpa cabaran hidup adalah MATI ! ...

berjuang lah utk kehidupan ...sekuat manapun dugaan yang mendatang...hadapi dengan penuh ketabahan ...segala dugaan itu bukan supaya kita menjadi semakin lemah ...tetapi ia mengajak kita utk menjadi lebih kuat dan berusaha menghadapi ringtangannya ...utk mengecapi kemanisan hidup semanis madu memerlukan pengorbanan sepahit hempedu ...

kehidupan bahgia adalah milik mereka yang menerima segala ketentuan Allah dgn redha ...dan mereka berusaha dgn sabar mengharunginya... serta bersyukur dgn segala apa yang telah di berikan ....semoga kita bahgia dunia dan akhirat hendaknya ..amin...

dan jalan terbaik utk keluar daripada masalah...kedukaan ...keresahan...adalah dgn bersemuka dan mencari jalan bagaimana mengatasinya...PALING PENTING JANGAN LUPA DOA KEPADANYA ...kerana doa itu adalah senjata paling ampuh....

sekian...semoga awan nano cepat2 datang memayungi kembali hidup kita ...berhenti bersedih .

Excellence .

47 comments:

Miss A said...

seriusly nice entry & well written.. aku dapat rasa kesyahduan & kesedihan from entry ni. bnykkan lagi tulis entry cmni bro :)

Cik Jannah said...

macam salah satu lirik lagu alleycat. hehe

zulhilmi.tempoyak said...

sometimes we dont know which way to use.

;)

SYARIFF HAIKAL said...

sentiasa belajar menerima dan memberi...kdg kala doa kita dimakbulkan dgn pelbagai cara yg kita sendiri pun lambat untuk mengetahui..

Ujie said...

perjalanan hidup takkan sentiasa indah.
tapi yg indah di mata blm tentu ia baik bg kita. mungkin juga sesuatu yg kita tak suka adalah yg baik buat kita...allah mengetahui apa yg terbaik buat kita, hamba-Nya.

teruskan usaha, doa & kemudian berserahla pd-Nya..

diba said...

pling pntg sabar n tbah,,doa utk kuatkan smgat;)

shalina said...

nice entry .
susunan ayat yang menarik .
penggunaan bahasa bagus .
cehh. dh mcm cikgu bm dah .. heee
tapi sukalah entry ni :))

sabar dan berdoa
ALlah pasti bg yg terbaik :))

syieda_joy said...

amin...semoga kehidupan kita akan bertambah baek dari sebelom2 ini..

^_^

KaK LimAh Si SupiR said...

ALLAH SWT memberi kite dugaan melalui 2cara..kesusahan dan nikamt hidup..kesusahan yg diberi agar kite sntiase berdoa dan beribadah kpdNya dan juga nikamt hidop..adkah mnsia bersyukur dgn nikmat yg diberi atau lupa akanNya..bersabarlahh dalam menghadapu ujian, kerna sabar itu adlh perkara yg tinggi nilainya ^_^

♥Aien Najwa♥ said...

berdoa byk2 lan..biya diberi kekuatan..

Cik Azizah said...

sabar yer..doa banyak2 lan..Semoga dpermudahkan segala urusan..

SpeakerSekolah said...

meremang bulu dada aku..hehe

bella luna said...

Everyone wants happiness, no one wants pain, but you can't make a rainbow without a little rain.

Khairil said...

mendalam sungguh entry ni...

delarocha said...

berjuang untuk hidup

anamizu said...

kadang-kadang langit x selalunye cerah...kadang-kadang pelnagi yang diharapkan juga tak selalunya hadir.. kadang-kadang hujan itu membawa rahmat :)







cik ana.

naiemah_ramli said...

nice entry ^_^

kotak bulat said...

awan nano..nano..nano.. ehehhe

entri awk ni selalu kena dgn stuAsi owg.. jd bersemangat blik pas baca

NA said...

Hidup tak selalu cerah. Ada hujan, kemarau,ada puting-beliung.

-wina1979-

Sheda Argos ツ said...

touching huk3x singgah jp nk tisuu huhu

Fara E's said...

chill k

jehanfrhin said...

walau berapa banyak pon awan kelabu yang datang..
sinar suria pasti akan menerangi & menghangatkan kembali =)

fisa othman said...

lumrah kehidupan dan putaran alam juga begitu..;)

Abhamz said...

salam, sangat puitis dan menarik...

Green Apple said...

SUKA NGAN AYAT NI...

segala dugaan itu bukan supaya kita menjadi semakin lemah ...tetapi ia mengajak kita utk menjadi lebih kuat dan berusaha menghadapi ringtangannya.

MOGA KITA TABAH... sangat menarik..

Christian Tadeo said...

hello, nice blog you have, i am thinking you might like to exchange link with me so i can visit you everyday if i have my time, if you want to please visit back here and comment on the exchange link section so i know, thanks! http://literasura.blogspot.com

Azmi Khan said...

dugaan, ujian, kesedihan, kelukaan, kesakitan itu adalah semata2 untuk menguji kita dan mungkin juga penghapus dosa kita....

ada yg boleh mengharuginye dan ada yg kecundang.....

jika kita yakin kita akan dibantu oleh Pencipta kita, tiada masalah yg x dpt diselesaikan.....

Cik Mimie said...

kedukaan, keresahan, sedih, ketawa
tu semua hitam putih kehidupan.

nak bgitau ni..
nice entry.. like3..^_^

Ungu Violet said...

tanpa dugaan...bukan kehidupan namanya..:)

♥tiehanurfatiha♥◕ ‿‿ ◕♥ said...

entri yang penuh motivasi. sy suke!!!!!!! :)

sengat said...

membuat aku terfikir..

Bui Junaidi said...

excellence..i loiiikeeee..*_*

Bella Bell said...

begitulah awan nanonanonanonanonanonanonano...


nice entry.. :)

tj said...

suka entry ni...penuh makna... :)

multimedia authoring said...

please comment our first entry. this blog just for our assignment. need ur help!!! http://aboutmultimedia2011.blogspot.com/ thank u soo much !! =D

nick dot anis said...

mesti sastera u A ni:-)

ch!natsu said...

lan..~ entry kamu nie sgguhla bg chin kekuatan di saat skang.. thanks.. =)

chunna said...

kam boleh jd sasterawan la dude! dgn awan je dah boleh jd ilham utk berkata2. thumb up!

CTK said...

bersabar dan trus berdoa...dugaan itu satu subjektif..terlampau banyak..dan kita perlu hadapi dgn pasangannyer,objektif..memilih pilihan yang betul.


p/s : da mcm exam adew subjektif n objektif :D

syiela said...

Tabahkan hati.. berserah padaNYA.. moga tabah menghadapi dugaan hidup...

dhiera said...

setiap yang berlaku, pasti ada hikmah nye~

fiezah91 said...

pahit manis kehidupan. tak ada hidup yang sentiasa ceria je. kadang2 perlunya mendung tu supaya kita lebih tabah dan sabar.. supaya kita lebih dekat kepada Allah :)

sailaaf said...

st bukan awan kelabu. tapi awan mendung.kdg2 pkir nasib x seindah orang lain.tp hidup perlu diteruskan

Novelgurl said...

bnda y terindh akn dtg dlm bentuk y x disngka wlupun ia tmpk derita..eh =.= hehe..

kjaharun said...

setiap kejadian tuhan tu ada hikmah di sebalik nye..

Fatin Mraz said...

hi thr.
i am the 2421 rakan blogger!
nice to meet u~

Notebook Drivers said...

nice entry
http://articlecomputerbussines.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...