Sunday, 18 September 2011

mengharap matahari untuk melihat pelangi .

Assalamualaikum ...


mengharap matahari ..namun yang hadir hujan ...mestikah aku bersedih ...

tidak semua apa yang aku inginkan aku akan dapat...xsemua yang aku hajati akan aku miliki ...xsemua yang aku impikan akan menjadi kenyataan ...suka atau tidak ...aku kena belajar menerima hakikat tersebut ...memang terasa pahit tetapi harus di telan ...keredhaan dan berserah sepenuh kepada ketentuan Allah adalah kunci kegembiraan ...agar aku tidak terlalu bersedih apabila hidup seakan akan bukan berpihak kpd aku ...aku yakin ...samada aku sedar atau tidak ...sesuatu yang allah xberikan itu ada kebaikannya ...tidak semua yang baik itu adalah baik utk aku ...dan xsemua yang buruk itu adalah buruk utk aku ...tiap2 sesuatu ada hikmah tersembunyi...hanya Allah yang lebih tahu apa yang terbaik utk diriku  ...kalau tiada cahaya bulan utk menerangi jalan ...mungkin bintang itu boleh menunjuk arah ...

aku bersyukur tuhan dgn setiap apapun anugerah Mu dan jangan biarkan aku berputus asa dgn setiap dugaan ...aku mulai sedar...hidup bukan sekadar utk mendapat apa yang di inginkan ...tetapi juga utk memberi kegembiraan kepada orang lain ...terutama orang2 yang aku sayang....

aku mula terasa ingin melihat pelangi ...sudah lama ia tidak muncul ...

namun aku juga manusia kadangkala lupa ...hanya akan menghargai sesuatu apabila ia telah tiada...mengingati sesuatu yang telah pergi...mula terasa rindu setelah kehilangan....mula tercari cari apabila sesuatu yang selama ini selalu di depan mata sudah mula berlalu jauh dari pandangan...kenapa aku begitu ...kerana aku selalu menganggap sesuatu yang Allah kurniakan itu akan menjadi hak milik kekal aku ...hakikatnya tidak ...semuanya adalah sementara...pinjaman semata mata ...sampai masanya ia akan kembali kepada pemilik kekalnya ...terasa ada penyesalan ...namun kesempatan biasanya tidak datang berkali kali ....

semoga tuhan berikan aku kesempatan menghargai semua kurniaan.... sementara ia masih menjadi milik aku ...berikan aku kekuatan tuhan utk menjaganya sebaik mungkin...ingin ku berikan kasih sayang ...kerana kasih sayang adalah kunci kebahagiaan hidup ...tanpanya hidup ibarat berjalan dalam gelap tanpa pelita .....

Insaallah...selagi di pinjamkan udara ...aku pasrah dgn ketentuan Mu ...kerana aku percaya ...Kau telah memberikan yang terbaik buatku ...terima kasih Allah ...aku tahu bahawa aku perlukan matahari dan hujan utk melihat pelangi...cuma aku berharap Kau berikan lagi aku kesempatan utk melihatnya ....

sekian ...tidak ada yang lebih megembirakan hatiku selain daripada melihat orang2 yang aku sayang gembira ...salam sayang semua ..........

Excellence...

58 comments:

Novelgurl said...

waalaikumussalam..

ingt satu je..semua tu bukan milik kita..kita pegang amanah je jaga kepunyaan Allah ^^

afzalsukasuki said...

terharu aku kejap bro.kang menangis plak aku terkenang2 masuk makmal japgi.huhu

ShErA said...

entri yang syahdu bila membacanya

Rara. said...

tersentuh gila baca entri ni. nice bro :)

Nazifa said...

Allah s.w.t akan bg ape yg kita perlukan.bukan ape kehendak kita :)

thumb up!

si kiut lavender said...

siyes skl rasa terharu baca entry nih..amin..moga kamu sentiasa ditemani dgn berkatNya dan cahaya drpdaNya

Run Away said...

terasa samapai dalam hati...nice....;d

syiela said...

nice entry...tersentuh

moga kita tidak mudah berputus asa

milo said...

saya selalu leka dengan pemberian Allah...huhu :(. Thanx sedarkan saya...

anamizu said...

mmg selalu leka dgn pemberianNYA :(

meaw said...

wasalam, lannnn....let's bygones be bygones okay,chill :D



p/s: anak -..-"

ciNdhaDahniEa said...

tersentuh ! -.-

Cik tikah said...

La tahzan. be happy k dear :)

Puteri Kasih said...

tersentuh membaca entri ini..menghargai selagi ia di depan mata

aku said...

dugaan diberi untuk jadikan kita lebih kuat..jangan pernah kesal... :)

ieyza afieyna said...

sedih bace entry ni.. ;(

mmg btul kdg2 ape2 yg kite nak takkn dpt..

Green Apple said...

semuanya hanyalah pinjaman, moga kita lebih menghargai tiap kesempatan yg dtg..

Bluewendy said...

Bila Allah cepat memakbulkan doamu,maka DIA menyayangimu, Bila Allah lambat memakbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu,Bila Allah tidak memakbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu,Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada Allah dalam apa jua keadaan pun.. Kerana kasih sayang Allah itu lebih dahulu dari kemurkaanNya.

Percaya akan janji2nya..=)

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

nice entri . tersentuh :)

CTK said...

jangan sedih..bagus lah kalau sudah sedar . hargailah mereka sekarang sebelom mereka pergi meninggalkan kita :)

http://khayalan27.blogspot.com/

kotak bulat said...

:(
kena ngan keadaan kb sekarang.. emmmm

i am S!L4H.. said...

Allah tau yang terbaik utk hambaNya..
tapi kita...
sering mempertikai.

=.=

dhiera said...

semua ini milik Allah..terima kasih Allah kerana beri peluang sekali melhat dunia yang indah ii lagi~

ORLANDO AHMAD said...

Tuhan yang mengatur segala

zati embong said...

kdg2 kita menunggu pelangi muncul.tp kdg2 kita x sedar sebenarnya pelangi 2 da muncul tanpa kita sedar

O.o

SiS NaD said...

Salam Azlan...

Pelangi akan muncul satu hari nanti.... Kena harus bersabar...

Lutfie Tutorial Blog said...

nice and veri nice

Khairil said...

semoga jumpa pelangi itu...ingatlah bahwa pelangi itu hanya bersifat sementara saja...amatilah ia sebaik-baiknya...

Wadi AR said...

anda sedih ye?

Solihahazahar said...

perghh terbaik :D

PenuliS said...

Alhamdulillah.senyum*

sis92 said...

hatiku baik:

smoga semua dpt faedah dpd entry awk ...Insyaalah..

Syairani Tarmizi said...

Pelangi itu sangat cantik :)

bella luna said...

nice entry,luahan yang amat best,moga Dia menyediakan yang terbaik untuk kamu ;)

Christian Tadeo said...

hello, nice blog you have, i am thinking you might like to exchange link with me so i can visit you everyday if i have my time, if you want to please visit back here and comment on the exchange link section so i know, thanks! http://literasura.blogspot.com

♥ norlida ramli ♥ said...

sedihnya entry ni...huhu =(
sume yg kita ada kt dunia ni sume milik Allah...kna bsyukur.skali Allah tarik balik ape yg Dia bg br kita tahu nk menghargai sesuatu =)
belajarlah utk menghargai ^__^

♥Aien Najwa♥ said...

terbaik..!!..
erm..sedih pulak rase..
yg pnting kene kuat..

Titisan Hujan said...

tiap yg dtg akan pergi


aku plaing xsuka pertemuan
sbb akn ada perpisahan
pape pn aku tetap kena terima
sama ada suka atau tak

Ungu Violet said...

perlu meredah kegelapan untuk melihat bintang berkerlipan..:)

say to easy=) said...

don't be sad.chill yeah..redha apa yg terjadi..ada hikmahnya :)

Ezad Skytech said...

hargailah mereka yang kita sayang sementara masih disisi..

cik kiwi's said...

dalam sungguh maksudnya lan..hummm..:)

myhatiku said...

Lepas hujan baru lah datang nye pelangi ;)

Msg yg nak di sampaikan tu, aku gembira melihat org2 yg aku syng gembira :)

Mimi Marilyn said...

salam sayang (:

.::Nuruljannah::. said...

segala apa yang berlaku, memang ada hikmahnya... Allah berikan yang terbaik untuk hambanya... =)

abah khalisha said...

Bersyukur kerana masih dpt hidup lg

adwafarahin said...

klu org yg aku syg hepi aku double hepi :)

Liyana Zahim said...

Hargai apa yg kita ada.. Then kite akn stop berfikir kalaula aku ada yg ni.. Mnusia sntiasa nk yg lebih tnpa sie sdr hari2 die dpt lebih apa yg die mahukan.. :)

said...

I love this entry...TQ


;)

hafrawiey ozakawa said...

good composing.....
p/s:done follow here.folow back!!

cikpjaz said...

nice entry=)
dun be sad..

gadis bunga said...

hargai apa yang jadi milik kita selagi ia masih ada :)

AIEN NOT ALIEN said...

ikhlas menulis pasti sampai kehati...

pelangi indah muncul selepas hujan gerimis....

Eyda Syahida said...

same dengan keadaan sy skang.. hmmm

Elie Lily said...

meaningful!

rasta said...

panjangnya cerita

Cik Marina said...

Pelangi hanya muncul bila ada panas dan hujan.. Maknanya nikmat kebahagiaan takkan begitu terasa jika kita sentiasa gembira.. Jangan bersedih..selepas bersedih pasti ada kegembiraan :)

DianaAzis said...

Adeh, awak buat saya sedih dipetang hari..manusia, jarang menghargai apa yang kita ada, kita selalu tengok apa yang orang ada..tapi bersangka baiklah pada Allah, insya'Allah hati kita tetap tenang dgn segala macam ujian dan permintaan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...