Sunday, 11 September 2011

kisah dongeng doraemon dan pintu masanya .

Bestnya kan kalau masa belakang boleh kita undur balik ...teringin aku nak main bola dalam hujan xpakai baju...teringin nak mandi sungai xpakai seluar...huhu...teringin nak panjat balik pokok manggis kat kubur tu ...teringin nak main nyorok2 belakang pokok sagu ...tetiba teringat seketika zaman budak2 dan kamcing2 aku zaman kecik...ahhh masa....kau begitu cepat berlalu ...rasa saat tu baru semalam berlaku ...mmm...kalau lah aku ada doraemon ...aku nak sangat suruh dia bawak aku merewang balik ke zaman itu menggunakan pintu masanya...sape ade bela kucing robot tu ye ...heheh ...aku nak pinjam...muahhaha ...

alah teringat pulak time kena kejar dengan pak husin sebab dia ingatkan aku yang lepaskan burung tekukur dia ...hehe ...bukan aku la taiko tai...sumpah ...aku tengok je ...tiba2 pulak terlepas ...haha ...mana aku tahu ...ntah2 burung ko tu pandai buka pintu sangkar dia sendiri ...hehe....maafkan aku pak ....huhu


masa terus berlalu dan berlalu ...dan kita semakin berada di penghujung ...hidup xkan kemana mana jika kita terus bernostalgia ...setiap detik yang berlaku akan menjadi kenangan ...suka atau tidak...kita harus terima hakikat masa ...ia xkan kembali lagi...dia terus pergi  dan pergi...samada kita mahu berlari bersamanya atau pun kita akan di tinggalkannya ...

kita cuma di beri tiga masa dalam hidup ...yang pertama adalah masa lalu yang sudah menjadi pengalaman...pengajaran dan kenangan ...ia kekal menjadi sejarah ...yang kedua adalah masa kini yang sedang kita bernafas dan berjalan di atasnya...ia adalah peluang kehidupan...dan yang ketiga adalah masa depan yang belum tentu akan datang ...ia umpama mimpi yang belum tentu menjadi kenyataan ...

soalnya adalah hari ini ...adakah kita telah manfaatkan sebaik mungkin ? hurm ...ruginya kita jika lalai menguruskannya dengan baik...kerana ia juga akan berlalu menjadi kenangan ...dan xkan kembali lagi utk kita walau sedetik ...

Ya Allah kau jadikan aku manusia yang menghargai masa dan peluang yang sedang kau berikan ...Kau jadikan lah aku hambaMu yang bersyukur dgn nikmat masa hidup dan sihat yang kau kurniakan ...jauhilah diriku dari kemungkaran dan perkara2 yang menjadi kebencianmu ...amin ...

masa itu terlalu berharga ...ia tidak di jual di mana2 kedai jam ...ia tiada tanda harga...terlalu mahal...sama sama lah kita menghargai masa ...kerana ia adalah titik yang menentukan kegembiraan kita pada masa akan datang ...

sekian ...renungan utk diri aku yang juga insan mudah lalai...apapun zaman kanak2 memang indah...kekadang ia buat aku tersenyum dan ketawa sorang2...terima kasih tuhan...Assalamulaikum ...

Excellence!





27 comments:

Eazy Izzuddin said...

banyak kenangan masa lalu...
teringin kembali...

jom terjah doraemon!
xD

Azmi Khan said...

klu dpt undur masa org yg wat salah leh perbetulkan, org yg rasa kekurangan boleh perbaikinya.....

tp pada hakikat masa tidak akan kembali seperti firman Allah :
Demi masa, sesungguhnya manusia di dalam kerugian.

jd lebih cepat kita sedar yg kita nie semakin lama semakin dekat dgn mati ia akan menjadi semakin kita reti menghargai dan menikmati nikmat masa dgn sebaiknya.....

klu nak undur gak masa si doremon ada alat suh la die undurkan masa....

Rawlins Ichigo Takashi Lutz said...

kalau ada doraemon, memang nak jumpa
sebab banyak sangat benda nak diubah di masa lampau
please kenalkan ngan doraemon!

amranaiman said...

teringat zaman2 doremon.. berangan kuat masa nih hahaa :P

Zulfikar Hazri said...

dalam umur ni ada 3 peringkat hidup...

peringkat :

1.pandangan hidup
2.pegangan hidup
3.pegangan tak hidup

pikirkan, kalau kau dah jumpa jawapan bagus, kalau tak jumpa meh datang jumpa aku balik :)

reenapple said...

yahhhh.. kita pom ak sangat kembali ke masa yang lalu... nak ubah apa yang patot..huhu

kotak bulat said...

kalauboleh kembali mmg seronok tapi bila boleh kembali mcm tu, org xkan menghargai masa kan.. :)

Rara. said...

doremon? kuat berangan betoi. haha.
masa keciik2 memang indah pon, kalo bole macam nak panjangkan masa tu. tanak jadi dewasa, muahaha.

Cikgu Bada said...

andai dpt ku undurkan masa..mesti bestkan..zulfikar cikgu tambah satu lg iaitu bayangan hidup..fikir²kan

Wadi AR said...

gua nak cari poket

anamizu said...

MASA sgt mahal..
kalo bleh rewind,mmg dah xde nilai :)

Lady Diana @ Lat'z said...

kam bagus ada doraemon...boleh minta gedget..boleh pergi ke masa lepas..boleh pergi ke masa depan...

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

oh doremon . jum kite kembali ke masa lampau . hee

:)

meaw said...

tapi kalau ada doraemon gak lah kan,manusian di alam semesta ni pasti menjadi semakin malas...





















jom cari pintu doraemon,nak terjun zaman cinta-cinta dulu,lalalalalala~

bella luna said...

uhuhu,zaman kanak2 mmg indah,tak dpt disangkal lagi >,<

Anif Abdullah| AA said...

btui tu masa itu sangat berharga..lagi2 time kecik2,bersama kawan2... bila dah besar kenang balik memang fun pon ade.hehe

ain dzaya said...

andai masa boleh diputar kembali ...ingin aku melarang adam dan hawa daripada memakan buah qurd....agar kita semua masih di syurga...

n-ya said...

hehe...suka doraemon

ChaCha said...

teringat zaman hingusan yang penuh dengan ingin tahu.sehingga kini kenangan itu tetap ada.

Arpiiz said...

haha, kadang2 kita akan tersenyum bila ingat balik kenangan2 dulu..

Ninie said...

2nd Doodle awak dh siap...yg macam fb profile pic baju merah. Maaf sbb baru lukis jap td je n post terus. Busy sikit semalam. Harap suka... =)

http://thebeautyofsplendid.blogspot.com/2011/09/2nd-doodle-for-hazlan-dreadlock.html

teratai said...

zaman kanak2 mmg seronok,sering aje berangan...mcm nobita n doreamon!

~SpEakEr Sek0LaH~ said...

Alngkah best dpat sek kembli..hehe

Ezad Skytech said...

mana doraemon ni..aq nak cari dia..haha~

CTK said...

klau adew dOraemOn pOn,xmungkin dapat ubah balik idOp...sbb manusia xpenh puas..mesti adew je dorg mtk..hOhO..btw...i lOve doraemon....hehhe


http://khayalan27.blogspot.com/

Terbelog said...

lama x baca doraemon
nak selongkar balik la kat umah hehe

tonaH iS herE said...

bes nye kalau tol tol ade doraemon kan, bley aku kmbali balik ke masa arwah bapak aku idup agi,

bley aku salam die, peluk die, n kata kat die aku sayang die~

hahaha~ bes kan~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...