Thursday, 4 August 2011

Berenang dalam lautan air liur .

kau puasa tak hari ni bro ...puasa ...oo tapi kenapa bau rokok ...kau terlupa gosok gigi pagi tadi kot hehehe...aku nak kata kau xpuasa pun ...aku xnampak kau makan ...terpulanglah ...itu antara kau dgn tuhan ...harap2 kau puasa lah erk ...kalau aku tuduh2 kan xpasal2 dgn aku2 dapat dosa kering ...puasa aku pun lingkup ...tapi kalau aku nampak kau xpuasa ..aku wajib nasihatkan kau ...

teringat pulak ustaz aku kata masa kat sekolah dulu... kat akhirat nanti ...bau mulut orang2 yang berpuasa akan seharum bau kasturi ...sementara orang yang xpuasa pula akan berenang dalam lautan air liur orang2 yang berpuasa ...nauzubillah ...

gambar hiasan

Puasa bukan sekadar xmakan dan xminum ...tapi menahan diri drp melakukan perkara2 yang membatalkan puasa ...puasa mulut ...puasa mata...puasa telinga...puasa anggota ...semua kena puasa ...baru lah sempurna puasa tu ...

Beruntungnya kita masih diberikan kesempatan menikmati ibadah puasa utk ramadhan kali ini ...bulan yang mana dibukakan pintu syurga ...ditutupnya pintu neraka ...dibelenggu syaitan durjana ...pintu keampunan dibuka seluas luasnya ...setiap amalan wajib akan mendapat 70x ganda pahala ...amalan sunat mendapat pahala seperti amalan wajib ...membaca sebaris al quran mendapat 700x ganda pahala ...begitu banyak ganjaran yang Allah berikan pada mereka yang berpuasa ...bersyukurlah ...kerana mungkin ini ramadhan terakhir buat kita ...

Aku bersyukur padaMu Allah kerana menemukan aku dgn ramadhan ...bulan mulia di turunkan al quran sebagai panduan hidup ...diberinya lailatu qadar ...malam yang lebih baik drp 1000 bulan ...ganjaran istimewa buat hamba yang ikhlas kepadaNya...masyaallah ...

kadang2 aku terfikir... layak kah aku ? ...aku mohon belas kasihanMu tuhan agar terus memberikan aku kekuatan menjalankan tanggungjawab ini sesempurna mungkin ...ampunkan dosa dosa ku ya Allah ...sesungguhnya Kau tuhan yang maha pengampun dan pengasih .

“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala daripada Allah, akan diampunkan dosanya yang terdahulu.” (Hadis riwayat Bukhari)

sekian ...peringatan buat diri aku sendiri ...terima kasih krn membaca ...selamat menjalankan ibadat puasa utk hari ke 4 ...Assalamualaikum .


FADHILAT PUASA RAMADHAN

Excelence .

55 comments:

faRHa@miSS Vio said...

salam ramadhan... ^_^
moga puasa kali ni lenih diberkati ...

cucu umie said...

incya-Allah Allah sentiasa mendegr doa hamba-hambanya..seb itu jgn pernah putus untuk sentiasa ingt kepadanya..selamat berpuasa bro

orang muo said...

sesetengah org sanggp xmakan sminggu asalkan dpt sbtg rokok...

Azham Vosovic said...

Saya pun bersyukur tahun ni dpt berpuasa... tahun depan tak tau lah...

diana said...

syukur kita masih diberi peluang lagi untuk berpuasa tahun ni..
harap2 tahun depan ada lagi ruang untuk kita...

Bro ahmad said...

nasihat yang berguna..thank share, salam ramadhan yea

Luqeem™ said...

smoga ramadhan kali ni pnuh makna..

nazirah said...

owh yeke baru taw pasal org tak puasa tu ... alhamdulillah bersyukur dgn kdtgn ramadhan

Isteri Encek Bard said...

terima kasih atas perkongsian

Aku Afzal said...

aku masih rasa puasa aku belum cukup sempurna. Biarlah Allah yang menentukan

Bui Junaidi said...

meresap ke dalam hati entry ni..ni yg buat bui makin bersungguh2 nk beribadat kpd Allah..semoga Allah mengampuni dosa2 kita semua..amin

Lea IsNaw! said...

betul..bersyukur kerana tahun ni dpt berjumpa ramadhan lagi
moga ramadhan kali ni lebih bermakna

apa-apa pun, hati kena baik kan? kekeke

cik bihah said...

kite sebagai hamba-Nya memang kene meminta dari-Nya sahaja.. antara dimakbulkan atu tak mesti ada sebabnya.. ;)

Adylia Qarissa said...

alhamdulilah..dkna masih lagi mampu untuk tunaikan kawajiban berpuasa

ChaCha said...

semoga kali ini penuh berkat lan. :)

tinta cik wanny said...

time kasih..ilmu ni
selamat berpuase

♥CIK IERA♥ said...

same-same berdoa supaya segala amal ibadat kite diterima dan diberkatiNya.. :)

✿ cik pieQa ✿ said...

untungnye mereka yang BENAR2 berpuasa.

Syuxer said...

tq bro,akan peringatan ini..:)..sesungguhnya besar rahmat ramadhan ini..:)..so marilah kita sama2 mempertingkatkan amal ibadah kita..

darkrose~ said...

azab Allah itu pasti~ terima kasih atas nasihat~:)

Terbelog said...

ramai org x puasa sbnrnya bro
malas fikir panjg2
kita islam
puasa adalah wajib!

cik pip said...

oohh..thanx share

Wanie said...

insyaallah..semoga segala amalan kite diberkati :)

snf said...

salam ramadhan.perkongsian yang hebat :-)

Mrsfaizorworld said...

selamat menyabut ramadhan...

Mrsfaizorworld said...

sorry silap spelling,, "menyambut"

Cik Bell said...

Alhamdulillah..yang penting niat kita puasa dan kewajipan serta tanggungjawab kita dlm melaksankan rukun Islam.. ;)

nur farahin binti sulaiman said...

alhamdullillah kerana kita semua masih lagi diberikan kesempatan untuk menjalani ibadh puasa.. selamat berpuasa..

ZouL said...

thanks sharing bro..harap pasni tak de la yang berani saje2 tak nak puasa kan..

iMBobo said...

insyaAllah bakal puasa penuh...besarnya ganjaran Allah...

zulhaidi said...

salam ramadhan..

btul tuh..

hehe

Mr.Oren said...

jari pun kena puasa gak..
jangan main taip ja..hahahaha~

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

puasa oh puasa.

semoga ramadhan kali nie lebih bermakna

:)

fiq. said...

puasalah, mana tau ni ramadhan terakhir, kalau tak nak puasa, tok sah ngaku muslim lah kan2? hehe

Cik Gee said...

takut2 kalau ni puasa terakhir.. sape yg ponteng tuh, ermmm rugi2..

stellaizz said...

alhamdulilah masih mampu berpuasa sampai hari nie....

selamat beramal :)

Shamsuddin Amin said...

ak puase... hehe
btw nice entry....^^

tiefazatie said...

tq..nice n3..pandai berkata2 nie..hee

♥Aien Najwa♥ said...

salam ramadhan..=)
nice entry..membuke mata,hati,minda bagi orang yg tidak berpuase..

amni azmira said...

nice..
sama-samalah kita mempertingkatkan ibadah di bulan penuh keberkatan ini..

Cik Diana said...

nauzubbillah.. puase larh kalO xde sbb yg munasabah tuh.. takOt larh ngan azab Allah.. :)

Fahmi Raazali said...

alhamdullillah masih diberi peluang berpuasa sekali lagi tahun nie... :-)

semoga Ramadhan kali ini membaca perubahan yg baik kepada diri kita semua :D

ibnuismail said...

alhamdulillah, satu tazkirah yg menyedarkan....^_^

Amy Syaquena said...

Selalunya perokok ni sanggup x makan sebab duit tue nak beli rokok.. pelik pelik

*jom singgah di belog saya dan jemput join contest SR*
http://www.sinarraudah.com/2011/08/contest-juadah-ramadhan-dan-ucapan.html

senyumSOYA said...

alhamdulillah... semoga kita ternasuk lam golongan syurga..

tapi mmg slalu gk terbau rokok bila saya tolong jaga kedai.. siap ada yang tanya rokok ada jual tak pagi2..huhu..
wallahualam..

AinsHa=( said...

berenang dlam air liur...masyallah, tak sanggup..

Siti Arfah said...

Bersyukur . . Alhamdulillah kerna diri ini dan kalian semua masih berkesemptn bertemu ramadhan. Alhamdulillah. :)

Green Apple said...

iktibar pd yg tak puasa dan bercadang tak nak puasa...

syaz@rozelt said...

en3 yg sungguh menginsafkan..terima kaseh~

Elie Lily said...

semoga ini bukan ramadhan yg terakhir kali! :)

Zizie Zizot. said...

Berenang dalam air pun dah lemas. Inikan pulak nak berenang dalam air liur. Eee yek haha. Nice article. Semoga Ramadhan lebih bermakna. Amin~

shedameor said...

selamat berpuasa :)

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said...

terima kasih semua :)

sama2 kita menjaga ibadah puasa kita ...agar kita semua mendapat barakah Allah .


EXcelence!

EKIN said...

mak ekin pun pernah bagitau. semoga kita sama sama jalani dengan tabah..

EKIN said...

mak ekin pun pernah bagitau. semoga kita sama sama jalani dengan tabah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...