Monday, 8 August 2011

Budak umur 5 tahun diwajibkan berpuasa .

aku blk kerja petang semalam pkl 5 lebih...sampai depan rumah tetiba dengar anak jiran aku meraung ...kah kah ...aku tanya ...apa hal ni kak ...adik ni nak berbuka puasa ...lorr ...dah tu ...knp xbagi je berbuka  ...huhu ...kecian bdk tu ...dah puacat muka2 aku tengok...kah2...budak umur 5 tahun kak ...xwajib pun bagi dia tuk berpuasa ...isshh ...syarat wajib bagi berpuasa mesti lah seorang islam...akil baligh...waras...berkeupayaan (tiada sebab musabab yang boleh  menyebabkan kemudaratan) dan bermukim(bukan musafir) ...
budak umur 5 tahun dah akil baligh ke kak ...huhuhu ...Allah pun bagi kelonggaran kepada mereka2 yang ada keuzuran utk tidak wajib berpuasa ...


gambar hiasan|google

aku dulu umur 10 tahun baru start puasa ...hehehe...tu pun sebab duk asrama penuh masa tu... kena puasa penuh woo ...kalau xpuasa pun sama mcm puasa...xde makanan...ada gak skali dua curik2 minum air paip...kah2...time cuti hujung minggu balik rumah ...aku puasa sekerat hari je kadang2 ...mak aku xmarah pun ...sebab dia tahu aku belajar ...puasa setakat mampu je lah ...kan kan ...teringat pulak satu hari tu tinggal lagi 15 minit nak berbuka ...aku terliur tengok tembikai mak aku potong ..xtahan godaan aku gigit tembikai tu ..haaha masa tu kena marah ...mak aku ckp membazir je kau dah puasa 11 jam 45 minit tadi ..huhu

aku setuju kalau mak bapak mula didik anak mereka berpuasa ni ...tapi jangan lah terlampau seolah olah wajib bagi mereka ...ni anak dah kebulur sampai nangis2...tu dah kira mendera namanya...didik lah slow2 ...hari pertama puasa 2 jam ...then esok try lagi 4 jam ...lusa sekerat hari ...dan seterusnya mengikut kadar kemampuan mereka ...daya tahan perut kanak2 xsama mcm org dewasa ...didik pelan2 la ...nama pun belajar ...

ada jgk mak bapak yang bagi ganjaran ...adik kalau puasa penuh tahun ni abah bagi 100 hengget ...tapi kalau xpuasa abah bagi singgit je ..huhu ...maka berpuasa la si anak mengalahkan mak bapak dia ...sampai pucat muka2 ...pengsan pun ada...kah2 ...xsalah nak bagi ganjaran ...bagus tu...bagi semangat sikit kat diorang nak puasa...tapi kena wujudkan kan jugak rasa ikhlas tu dalam diri mereka utk puasa kerana Allah...jangan didik puasa kerana duit semata mata ...terbawak sampai ke besau ssh plk..huhu...cuba explain kat anak tu knp kita diwajibkan berpuasa...kelebihan2 orang berpuasa...ganjaran2 yang Allah bagi kepada orang yang berpuasa...pastu baru lah bagi ganjaran kita ...cakap camni ...adik ...kalau adik belajar puasa nanti abah beli makanan yang adik suka ...baju raya yang vouge gitu macam retis ...duit raya lebih ...haa ...nak tak dik ...namun dalam hati kita kalau dia xpuasa pun kita tetap aku bagi semua tu ...xpayah ugut2 ...kalau xpuasa kita bagi singgit je duit raya ...nanti si anak tu puasa semata mata nak ganjaran kita je ....

aku bercakap macam la aku ada anak kan ...kah2...anak mata dgn anak tekak aku ada la...huhu...ini sekadar pandangan k ...kerana bagi aku... niat yang baik tanpa cara yang baik xkan menghasilkan kesan yang baik ...kaedah didikan kena betul dan bersesuaian agar lebih terkesan utk mencapai matlamat... ...dan kaedah yang terbaik adalah mendidik bukan menghukum ...

didiklah anak kamu mengikut zaman mereka bukan seperti zaman kamu ...

sekian ...sekadar pandangan ...selamat berpuasa semua ...assalamualaikum ..


Excellence!


48 comments:

Azham Vosovic said...

hehehe...comel je budak tu meraung2 hahahaha....sy dpt bayangkan hehehehe

stellaizz said...

hahahaha comel...tp bdk zaman sekarang mmg kena didik awal dlm semua bab..termasuk berpuasa....stella 4 tahun dah puasa...tp sekerat hari lahhh.....5 tahun dah boleh puasa penuh.......alhamdulilah ......

aLyA_syGS said...

adehhh... kesian budak tu... dulu mase 5tahun puasa 3-4 hari je...itu pun mandi sambil telan air paip...hahaha

Ini Kisah Tia said...

hahaa . Tia gelak guling2 aje baca entri ni . tak menahan yang bab tembikai tu . terliur punya pasal , digigit terus padahal lagi 15minit nak buka .. hahaaaa .. adehh ~~

Cik Ct said...

yup.. mmg diorng kne pose.. n dr kecik laa kne didik pose.. bukan nk kata ape laa.. sy ngn adik2 mak ajar dr umur 5 thun jgk.. wlupun pose x penuh.. tp tue sbgai latihan.. n alhamdulillah, ble umur 6 thun dh x bk ponteng.. n nek darjah 1.. alhamdulillah penuh wlupun ptg tue dh x larat nk g mne2 ag.. hehe.. klakar ble teringt kisah lme =)

asamasin said...

budak tuh giling2 x?kalu xguling2 xbley bukak pose...joke.. :D

LADYHEART said...

hehe.kesian kat bdk 2..tp lady umur 5 tahun da stat pose penuh..alhamdulillah..:)

iefa ujang said...

nk biar puasa penuh kdg2 ksian.tp kna jgk cba ajar...

cik tikah said...

kesian budak tuh. hehe...

Ujie said...

salah asuhan tu..mendera namanya. umur baru 5 thn, kasi la dia mkn/minum sikit..lps tu sambung balik.

ibubapa skrg asyik tekankan puasa, bab solat tak pulak beria-ia paksa mcm puasa.

cik aisha said...

kang mati kebuluq xpasal2 lak.eh xla sampai matikan.heheeh.bgus gak didik anak dr awal tp tgk jugak la keadaan budak 2.puasa separuh hari pun da oke sebagai permulaan...pastu cikit2 baru anjakkan ke full.:)

Fathiah Hamim said...

nak start dari awal memang elok, tapi jangan la sampai menyeksa.

el said...

betul tu kena didik ms anak2 masih kecil..tp tgk keadaan lah jgnlah paksa dia kalo x mampu kann
teringat ms sis kecik2..ms skolah rendah..balik2 mandi..tu dia berteguk2 mnm air dlm bilik airrr..hahahaha

Aien Najib said...

tak beragak -.-' kesian ah cmtu ..at least tunggu la 7 tahun ke ..

p/s : hamster kat blog ni puase tak :p

'Ainun Qalbi said...

alhamdulillah... didik anak dari kecil.. tp kalau boleh.. didik tu biar solat yang penuh dulu.. n puasa tu berperingkat2.. kesian kt budak2..mana tau kot kebulur... hu3...

Si Pengembara said...

teringat dolu2.. start pose mase umo 3 tahun... tapi 5 tahun baru penuh cume.. waaa... =)

Eyqa Hasnan said...

saya dulu 5tahun dah puasa penuh tapi hari pertama , macam mayat hidup . . pucat + terketar-ketar . . tahan lapar . . :)

izfanora said...

betul tue.. tp budak sekarang tak mcm budak dulu..

huhu.. :)

♥Aien Najwa♥ said...

setuju..=)

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ said...

betul tu.. biar dia puasa ikut kiraan jam dulu ke, kalo tak pon stengah hari jek dulu.. Sian kat dia,.

sop said...

kalau dah wajib poser tp x poser jugak, Sop belasah dgn penyapu.. huhuhu

miss Tira said...

masa kewcik2 paling best poser...hihi

misspurple said...

huhu time kecik2 kn ? mak nsa pon x mrh bila nsa tak thn nk bbuka sbb dia tau perut budak kecik tpi kalo boleh mak akan usaha jugak nak nsa pose pnuh -.- huhu

perondajaketbiru74 said...

terkenang masa kecik2 dulu tak faham kenapa kena puasa...alhamdulillah sampai sekarang tak pernah ponteng puasa

budaksetan said...

aku puasa enam tahun kot, HAHA

Red said...

Quotes : "didiklah anak kamu seperti zamannya. Bukan zaman kamu."

aku setuju. Mind set sangat penting. Kena main psikologi kat budak budak ni. =..-

Kawan Dalam Musibah. Kita Buat Apa?
(jangan baca kalau korang tak nak tahu kenapa aku cakap kita sendiri punca kawan korang menderita lebih)

darkrose~ said...

sokong~ sepatutnya dyowang faham anak dyowang camne n setakat mane anak3 dyowang mampu...nak latih dyowang sikit la dulu..bukan dalm sehari kite leh tgok budk3 tu puase penuh~ mungkin hari ni sekerat hari..esok sampai petang then hari yg ketiganye dyowang bersungguh untuk habiskan buat puasa tu~:) sikit3 la untuk natijah yg berkesan kan?:P

cik sakdi said...

ah tembikai memang la menguji keimanan sampai dah tua pon same. hahaha

Aku Afzal said...

aku stat pose umur 6 tahun rasanya.bagus gak kalau ajar awal, nanti lama2 biasa la dorang


excellence :)

Akue Achik said...

10 tahun da msuk asrma? genius ka apa..heehe

budakijaupendek said...

betul3!
cukup sebulan puasa dapat ganjanran.hehe

shida'R said...

biasala tuh parent skg huhu..tp mmg betul mna boleh budak 5tahun suh puasa penuh..bg dorg cuba semmpu yg blh..dlm islam da kuakn syarat bpuasa kan...hmm..

Mohd Izzar said...

x ingat umur brpa baru start puasa penuh..hurmm

Etong said...

hehhehe kesian juga bha bdk lima taun. :)

hyz said...

haiyoooo 5 tahun suruh pose? apa lah mak dia tuh...

Mrs.Yie said...

rasanya budak2 la yg paling senang nak berpuasa..tapi kita yg dewasa ni agak susah sikit la nak mendidik diorang..

cik idora said...

teringt time kecik2 dulu.. cik idora puasa stengh hari jew.. hehe..

misyamissyou said...

stuju..kejam beno tu..baru 5tahun..5tahun ape la sangat..

Syuxer said...

kena didik budak2 kecik berpuasa dengan dengan cara elok dan berkesan..men didik ala tentera memangla meraung nak berbuka heheh..

bajukurung said...

x pe itu 1 usaha...mendidik biar dr kecil...kalu zaman la nih...umo 3 thn da pandai gune hp..xkan x leh try pose walau x wajib..ngeh3x
... cam dengki la pulak...;P

Cik Bell said...

yeaaaaaaaaa..betOl tu..even jelOus ngan depa dgn sesuka hati mkn dpan org pose..tp xwajib bg depa..n klu nk m'didik ada cara yg lebih bgos dari smpai depa ngis2 minta diberi sesuap mknan..ecece..b'sastera ayatku nie.haha

Nur Aizureen Md Zahir said...

Assalamualaikum :)
pagi td tgk MHI ade jemputan ceramah pasl posa laa..
beliow ckp ibu bapa skrg ramai yg paksa/konon nk mengajar atau melatih anak berpuasa bila Ramadhan..mmg tak salah ustaz tu ckp tp setakat ajar puasa je x cukup..patutnya ajar solat jugak..
sebab,,org yg solat pasti akan berpuasa..tp org yg puasa blom tentu solat :)

shahniz said...

uih, aku time kecik2 dlu.. depan pose.. blakang hnya tuhan jer tau.. ish2..

mOhD hAfiz said...

alhamdulillah..anak buah sy umo 5 thun da start pose da.. :)

nuRuL haNis said...

my daughter pun 5 tahun...bangun pagi pukul 10, pukul 12 dah cari nasi..suruh tahan pun paling lama pukul 3ptg. Itupun botol susu dah bergelen2...huhu!

wanacesh said...

ololo tomeinyer gmbr pakcik google tuh,,t engt dulu pose abah nak bgi 30 inggit kalo pose penuh mak bagi 15 hinggit,,tpi last2 abah tipu,,huhu,,mak jugak yg baik,,isk3

Cik Gee said...

kijam ye swuh budak 5 taun puasa... giler dong ah... dak 5 tahun still lasak2 ag.. dah tentu bile tghari lapo..

Chachos Cheezy Wedges said...

bnyk plak aku rase ragam tyme bln pose dlu2.. hahaha.. mnom air paip tuh bese.. kah2!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...