Tuesday, 2 August 2011

Sebutir kurma dan seteguk cincau .

Assalamulaikum ....

adoi mak ai ...xmuat tangan cik non bersoping kat bazar ramadhan ye ...huhu...nasi ayam...ayam percik ...ayam madu...ayam berempah ...semua jenis ayam dia pulun....tepung gomak ...murtabak...kebab...roti john ...akak ni makan ke mencekik...boleh habis x tu ...air tebu...cincau...bandung laici ...sirap limau ...kerek susu ...perghh boleh kembung perut tu kak.... tu pun masih ada yang dalam list xsempat beli ...huhuhu ...

ye lah kan ...dari pagi tadi xmakan dan minum...huhuhu...macam kau sorang je puasa erk...tengok semua benda rasa nak bedal ...mula la beli berlonggok longok segala macam bagai kat bazar tu ....masuk je waktu berbuka ...pekena cincau satu gelas ...nasi ayam satu bungkus ...dah kenyang ...segala mak nenek yang beli kat bazar tadi kasi sumbat masuk lam peti ais ...ingat nak makan lepas terawih ...ala kat surau ada moreh la pulak ...mkn moreh dulu...mmm...xpe lah nak mkn time sahur nanti lah ...x jgk ...dah xde selera masa tu ....last2 apa jadi ...ke dalam tong sampah jawabnya ...hehehe ....



berbuka puasa adalah wajib ...di sunatkan juga utk menyegerakan berbuka bila sampai waktunya ...baca doa dan makan buah kurma/tamar dan air sebelum menjamah juadah lain adalah amalan rasullulah...kemudian megerjakan solat maghrib ....selepas itu baru lah baginda kembali makan mengikut kadar ...cantik kan adab2 berbuka yang di ajar baginda kepada kita ..kita follow x ...hehehe ...


makan lah ketika berbuka mengikut kadar dan jangan berlebih lebihan ...kalau berbelanja...beli lah sekadar perlu bukan menurut hawa nafsu ...sehingga menyebabkan pembaziran ...kerana membazir itu amalan syaitan...jangan lupa bahawa antara tujuan utama kita di syariatkan berpuasa adalah utk berkongsi rasa penderitaan saudara kita yang xpernah dapat makan dgn cukup ...utk kita lebih bersyukur dgn nikmat yang Allah telah berikan...Alhamdullilah ..

"ketika kita enak menjamah menu istimewa berbuka puasa ...lupakah kita mungkin masih ada insan lain yang belum berbuka puasa walaupun dgn hanya sebuku roti ...dia mungkin jiran kita" ...renungkan 

sekian...selamat berbuka semua ...terima kasih kerana membaca .


Excellence


21 comments:

Wilayah Sepet Kuku said...

as salam..apa pun yg dibuat Rasulullah pasti ada kebaikkanya...

cam sedap jek cokelat ni...hurrmmm :)

Ujie said...

yelah, time buka perut bkn mampu mkn byk pun. Sbnrnya bln posa nilah kita boleh jimat duit. Mlm bukannya panjang, nak mkn byk2.

ezzu said...

amboi byknye beli kat bazar ramdhan....dpt ke habiskn semua tu...hehehehe

Aku Afzal said...

betul tu.berbuka seadanya.bila di bazar..apa yang dipandang tu hasil dorongan nafsu semata2 :)

Cik Diana said...

wah! byk tOl membeli..nafsu tuh.. hehe..

Ini Kisah Tia said...

terlalu ikutkan nafsu ... semua nak pulun .. nasib baik Tia tak turun bazar lagi .. haha :D

She's Gee said...

byok ke bebenor membeli ye.. tak leh lah gee law makan lauk byak2 nih. boleh kembung perut di buatnya. dah lah tangki kecik je... hehe.. ^^

membazir itu amalan syaitan..

stellaizz said...

ayaq cincau mmg sedap :)

cekolet i lolike

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

berbuka oh berbuka

cokelat tu cm sedap jep . :)

hyz said...

this year sy nak masak sendiri... jimat cket.. hehehhe kurma mmg x tinggal...

Diary oF Mine said...

belum g bazar lg... hehe.... tp kalau bbuka sure mkn kurma n minum air duluu.... mkn kemudian pun xpa kot...xlapar... just haus tu mmg ar... xleh tahan.. ==.

tiefazatie said...

ifa xde g bazar pun...sume msk sendiri ngn mak..
td je la adik yg kecik nk gi..so die gi ngn ayah je..itu pun beli sate ye 15cucuk..hihi

Lea IsNaw! said...

takgi bazar pun lagi
kakak je selalu belikan
save my money..

Khairil said...

sedang menahan diri dari godaan di bazar ramadhan...haha

Fathiah Hamim said...

betul2!makan kueh pun boleh kenyangg

Pesona Algebra said...

Sehari sebelum puasa , Mak telefon suruh beli kurma :]

kyo_9 said...

4 tahun x merasa bazaar Ramadhan -_-"

ishiko said...

bazar bazar bazarrr

cik fieza said...

xsuke g bazar..
konfem duet bnyk abes ..
nafsu makan kuat kot.. ^^,

jann sinuja said...

sebelum berbuka..semuanya nampak sedap...kalau boleh nak makan semua benda..dah bukak pose..tak larat nak makan..membazir dah kat situ..ish3..

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said...

:)terima kasih semua .

selamat berbuka .


excellence!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...