Monday, 1 August 2011

Hukum bersahur dengan maggi tomyam .

Assalamualaikum ...

hari ni hari pertama berpuasa ramadhan ...harap semua berpuasa k...amacam bro ...ada bangun makan sahur ka semalam  ...cerita pasal sahur ni macam2 ...kalau masa kecik2 dulu ayah aku siap usung dari bilik bawak pergi dapur ..mula lah makan nasik nak suap kat mulut masuk kat hidung ...haha 

korang sahur makan apa erk semalam ...bro wancikgumuzik makan daging masak kicap semalam...kehkeh ...aduh semalam aku tertido awal ...tgh2 aku syok berblog walking tiba2 dlm pkl 10 lbh aku xtertido ...memang dah niat nak bangun sahur ...dekat pukul 5 pagi aku terbangun...mmm ...nasib terbangun jugak...tapi malas lah pulak nak kuar cari makan ...nak msk mmg aku xreti ...huhuhu ...mmm last2 aku rembat maggi tomyam 1 bungkus ...pagi tadi pukul 8 dah berbunyi perut ..kihkih ...sabar je lah...puasa tu kan menahan diri dari makan dan minum serta perkara2 yang membatalkannya dari terbit fajar hingga terbenam matahari ...jadi jgn ada yang gatal2 nak korek2 hidung siang2 hari k ...kah2 ...



bangun sahur adalah sunnah nabi ...xwajib tapi sangat di galakkan...barangsiapa yang mengerjakannya akan mendapat pahala dan keberkatan ...ada hikmah di sebalik makan sahur ni ...di samping memberi kita suntikan tenaga utk berpuasa esok hari ...amalan ini juga membimbing kita utk biasakan diri bangkit di malam hari utk melakukan beribadat kepada Allah...menguji diri tentang kesabaran...tanggungjawab...pergorbanan dan disiplin diri dgn suruhan Allah dan rasulnya ...di sunatkan juga utk lewatkan sahur supaya kita trs dapat mengerjakan solat subuh ....apa paling special amalan ini tiada di bulan lain dan tiada pada umat sebelum umat muhammad ...alhamdullilah ...kita terpilih merasainya ...

“Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur”. (Riwayat Muslim).

so ...jangan malas2 bangun sahur k ...cukup lah minum seteguk air dan sebutir kurma kalau xnak mkn nasik ...sunnah nabi juga kalau bersahur dgn kurma...atau makanlah apa2 sahaja yang halal mengikut selera dan kemampuan...tapi jangan makan sampai melakukan pembaziran...semoga kita mendapat keberkatan dari amalam tersebut .

Ingatlah ketika kita enak menikmati makan sahur masih ada insan lain yang xmampu makan walaupun hanya sebungkus maggi tomyam berharga rm1.20sen ...aku bersyukur kpd Allah dgn rezki ini .

k lah stop kat sini dulu...aku nak pergi bazar ramadhan cari kuih akok...selamat berbuka puasa semua ...terima kasih kerana membaca....sekian .


Excellence .

38 comments:

Syuxer said...

info yang menarik..:)..weh hati2 gi bazar..jangan terbeli banyak ngat heheh

nur farahin binti sulaiman said...

xpe2.. esok pagi set jam awal skit.. boleh kuar p cri makan..=)

Lea IsNaw! said...

bersahur dgn magi mana kenyang..hihi

selamat berbuka=)

Aku Afzal said...

yela2 pagi esok aku bangun sahur :P

Anif Abdullah| AA said...

kalau anif,mesti nak bangun sahur gak.. kalau tak tengahri je perut mesti meragam..hehe

Pn. Sheila said...

allhamdulillah sempat uga sahurkan... wlupun ngn magi tu...

K I E R A said...

Sedapnya sahur dengan megi tomyam !
Tapi nanti mesti cepat lapar, sebab masam.

cik bulan said...

aduyai..dulu time asrama rajin la sahur ngan megi kari plak tu..xke dasat..hahaha..:D..pedih perut oo pagi2..ngeh3x

Diary oF Mine said...

kat hostel dulu dlm seminggu ada la lam 3 4 kali mkn megi time sahur... huhu... bsyukur la dpt gak mkn...:D

Cik Diana said...

ngeee~syukur2.. sedap dh tuh..

kotak bulat said...

ikutkan hati, mcm2 nk beli kat bazar tu..hehehe.. tp control nafsu..

sha my heart said...

tak pe, redha la..

kite pun pernah susah jugak, berbuka makan megi jer.. tapi bersyukur sb mampu dan diberikan rezeki oleh ALLAH

kiz said...

tak kira lah makan apa pun..yang penting cuba sedaya upaya bangun sahur..

Azie Azman said...

maggi tomyam pun sedap ape :)
bersyukur dengan apa ada..
still rezeki kan :)

Khairil said...

wey...makan sahur dgn megi tomyam?...aku pun pernah bro...mai tghari dah ketaq lutut...haha

Jiejah Gorjes said...

uish megi??? x cukup zat hihihihi

tiefazatie said...

isk2..cam duk hostel je nie mkn megi..hihi..xpe..kte bersyukur dgn apa yg ada kan2..hee

shida'R said...

ok lah dapat mkn meggie..kalo sahur nk tahan lapar cuba try mkn buah kurma 2bji..mmg tahan lapar nya.hehee

NiNaBaNaNa said...

alamak ai . dia letak gambar maggi pulak . dah la fav nina ni :D

iefa ujang said...

pg td sahur ngan daging kambing!!!sedap giler...tp dlm dnia ni,klu yg ke2 trsedap kompom la maggi..ahaha

blogtilldrop said...

rejeki tuuu

Cik Kuntum said...

harap2 tak bersahur or berbuka ngan megi posa kali neh tehehe pasal nak masak standby awal2

wan_cikgumuzik said...

terrbaeeekkkkk..!! kih kih kih... baru berkesempatan nak baca entri nih... nice info bro..!! keep it up..!!

thanks for the backlink... :D

ILA HonEyBuNNy said...

ye baiklah...

nanti nak bangun sahur la..heheh

dulu duk ostel..makan magie gak sahur...huwawaw

Terbelog said...

1st day aku sahur
mkn megi kari bro huhu

Wanie said...

hehe..makan maggi mmg la cpt je lpar nye..hehe..buat la minuman skali..milo ke..air manis ke..

kak lang said...

kak lang paling rajin makan sahur...hehehe, kcuali klu xtrbngun tu bru la trponteng..

laskar pelangi said...

kalau dduk kat kolej, memang adalah hari untuk makan meggi.malas nak turun pergi cafe punya pasal:)

salam ramadhan untuk hatikubaik~~

LiLy @ MumMyQiStInA said...

tringat zaman blajar dulu..selalu jer bersahur ngan maggie.. ;)

nazirah said...

hehe sahur megi je ek huhu ok la tu
esok2 cer sahur len lak hehe ;)
tp kkdg kalau sahur megi ni pun terbek .. rasa len sikit la..tak la asik makan nasik je kan huhu

Dalila Diela said...

megi pon sedap pe..janji sahur..klu x sahur,nant penat pulak nak puasa..:)

syiela said...

maggi pun maggilah

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

tomyam oh tomyam

sedap tu

:)

She's Gee said...

disebabkan gee ni pgidap gastrik yg agak kronik, maka gee tak leh nak miss sahur. mesti kena sahur gak. & xleh nak makan megi ni apatah ag megi tomyam (sakit perut wooo), takut x kyg. so, mlm2 dlm kul 12 gee g bungkus ape yg patut & then letak dlm termos makanan.... smpai sahur sok, masih ok ag. x basi..

itu kat kolej.

pendek kata bersahur la anda walau di mana anda berada.. ^^

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said...

terima kasih semua :)

selamat bersahur .

excellence!

✿ cik pieQa ✿ said...

nice entry ! totally agree. kat rumah kalau tak bangun shur, kompom kena spray dgn air. hoho !

Mr.Oren said...

esok puasa yg ke-5..hari2 sahur dengan kurma..kurus aku~

mOoN said...

pernah beli maggie tom yam ni dengan harga rm1.80 sebungkus...huhuhu...


salam ramadhan dan selamat berpuasa.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...