Monday, 18 July 2011

berenang tanpa kaki dan tangan .

assalamualaikum ...

hari ni aku nak kongsi cerita tentang seorang insan istimewa ...insan bernama NICK VUJICIC ...seorang motivator hebat berumur 26 tahun berasal dari melbourne,Australia ...beliau di lahirkan ke dunia tanpa kaki dan tangan ...keadaan fizikal yang cukup naif dan menyedihkan bagi kita yang melihatnya ...namun bagi empunya diri ...kekurangan itu langsung tidak melemahkan semangatnya utk meneruskan kehidupan ...malah kehidupannya lebih bermakna dan mungkin lbh bahagia daripada insan yang sempurna sifatnya ...beliau menganggap kekurangan itu satu keistimewaan atau magic ...beliau telah berkongsi magic tersebut dgn memberi sejuta harapan kepada orang lain bahawa sesukar mana pun keadaan nya hidup ini ..kita perlu terus melangkah ...kerana impian sedang menunggu kita di hadapan ...


dengan kekurangan itu beliau telah berjaya memberi inspirasi kepada berjuta juta orang di seluruh dunia utk trs bangkit dan bangkit daripada kegagalan...beliau bukan sahaja seorang motivator yang hebat dan popular...tapi beliau boleh melalui kehidupan seharian sama macam orang normal lain ...beliau boleh berenang ...surfing ...bermain golf...memasak ...menulis...melukis...memancing...semuanya dilakukan tanpa kaki dan tangan ...kita yang ada kedua kaki dan tangan pun belum tentu boleh berenang ...hebat kan !


"bila aku jatuh aku akan cuba utk bangun walau seratus kali ...kerana jika aku berhenti cuba utk bangun ...aku xkan dapat bangun sampai bila2...jadi aku akan cuba..cuba ..dan cuba hingga sampai ke penghujungnya " -nick vujicic .

aku bersyukur kepada Mu tuhan krn mengurniakan aku sepasang mata yang boleh melihat walaupun aku xpernah memintanya ...mengurniakan sepasang telinga yang boleh mendengar walaupun aku xpernah meminta nya ...mengurniakan juga aku sepasang tangan membolehkan aku memegang dan menulis ...dan sepasang kaki membolehkankan aku berjalan dan berlari ...semuanya di beri tanpa aku memintanya ...terima kasih Allah ...

aku xdapat bayangkan bagaimana kalau aku di lahirkan tanpa kedua tangan dan kaki ku ...seperti insan tabah ini ...adakah aku blh bertahan ...adakah aku mampu utk teruskan kehidupan atau pun aku memilih utk duduk diam menunggu mati ....bagaimanapun insan luarbiasa ini sangat memberi inspirasi kpd aku ...

kesimpulannya ...jangan menggangap kekurangan itu sebagai halangan utk mencapai impian ...impian adalah milik mereka yang mahu mendapatkannya secara bersungguh sungguh ...terus berazam ...terus berusaha ...terus belajar ...terus mencuba...x berputus asa ...dan PALING PENTING terus berdoa dan bertawakal kepada Allah ...

kekuatan bukan terletak anggota tapi pada HATI ...

sekian...I LOVE LIVING LIVE AND I AM HAPPY...terima kasih krn sudi membaca ...

KLIK SINI 


Excelence






37 comments:

wan_cikgumuzik said...

begitu lahh ciptaan Ilahi.. kita nih yg sempurna kadang2 tak pernah bersyukur.. sama2 kita renungkan.. :'(

Hafeesz Amran said...

tanpa rasa malu aku nk mengaku, aku dh tgk video ni sebelom nie n aku menangis... coz aku yg sempurna fizikal masih belom mmpu bersyukur dgn nikmat Allah swt

Mohd Izzar said...

aku pun da pernah tengok video da ney..sungguh mmberikan motivasi untuk kita maju

Diary oF Mine said...

huhu.... sy pun x pndai berenang cam dia.... hebat kan org cmni...

nasriq said...

kekurangan bukan kelemahan...

amir aizat said...

fuyyoh cool lah!

KeTaM_BaTu said...

fuhyo.. hebat...!!! itulah kelebihan buat dia..

aLyA_syGS said...

kita yg cukup anggota perlu bersyukur kn :)

Cik Azizah said...

hebatnya..sama2 kita bersyukur punya kelebihan ni..

ChaCha said...

amin...syukur dengan apa yang ada...

Aku Afzal said...

terbaek bro.entry motivasi untuk aku hari nih :) trimas :)

She's Gee said...

kekuatan bukan terletak pd anggota tapi pada hati... ^^

myhatiku said...

tetibe rase nk blaja berenang pulak..he

[sutera kasih] said...

setiap kekurangan, pasti ada kelebihan..setiap kelebihan, pasti ada kekurangan..

Fathiah Hamim said...

sentap la pulakkk. forang luka kat ibu jari dah membebel. :(

Ahmad Uzair said...

ayah aku penah pegi event dgn laki ni..dia kawan ayah aku..hehe

Liyana Zahim said...

Wow impresed! Yg lgkp kaki tgn ni pon xtau brenang~

laskar pelangi said...

wah! tergamam...syukurlah kita ni yg sempurna segalanya kan

kotak bulat said...

kb tak pndai berenang.. :P
kita kne syukuri setiap nikmat yang diberikan.. kne sentiasa ingt ada orang yang lebih bernasib malang dari kita..

Khairil said...

aku respek dekat orang OKU yang macam ni...semangat tu yang buat aku kagum...

bungaitucantik said...

HEBATNYER~ tp yana xleh jadi cm dye.. klo jtuh skali msh boleh bgon tp kalo da bkali2??

Nurnajwa said...

Syukur apa yg kte ade :']

*kte ta reti berenang T^T

cik bulan said...

video dia ni bagi motivational speak dekat satu sekolah tu lagi bes sbb saye menangis tengok vid tu..dia sangat cekal..^_^

Nizam Ijam said...

hebat gila :)


” Nizam Ijam Dot Com”

braden said...

Dokumedia

Follow Back ya :D

Mila Ahmad said...

beliau mempunyai semangat yg tinggi...kagum sgt!

Elie Lily said...

impressed dgn org2 yg OKU macam beliau..ada kelemahan dan ketidaksempurnaan pada diri, tapi mampu untuk berdiri sendiri! hebat-hebat! :)

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

mmg terbaik lah .

sangat mengkagumkan .

best entri :)

syaz@rozelt said...

huhu..touching la entry nie..thanks for sharing~

fiQ'Ra said...

huhu~ tak da bnda yg mustahil~ dasat2

Bui Junaidi said...

wow..hebat betul lelaki ni..tabik springgg dekat dia..

Leysa JL said...

waaa, me to really admire him..i have few video about him, very inspiring kan..no leg, no hand, no worries :)

lella lala walaa said...

ehh ! lella da tgk pasal dye kat tv.. hmm,..sngt sdih tgk dye..even mcm tuh, dye tetap tak pernah putus ase tuk hdup..kagum ngn semangat dye yg sngt tinggi :)

Aku Bah Nie Imah said...

sesungguhnya jangan jadikan kekurangan itu satu alasan kita untuk tak berjaya ^__^

salam perkenalan..

ZouL said...

bersyukur sebab Zoul masih sempurna fizikal dan mental..alhamdullilah..

ZouL datang dari: Bloglist Istimewa ZouL II: Jom Komen-Komen

i am S!L4H.. said...

kite nmpk kurg, tp sbnanye die istimewa sgt..


*speechless*

alif ismail said...

insaf sangat2 lepas tgk clip tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...