Thursday, 21 July 2011

lidah manis macam cadbury .

aduh bro ...cakap nak datang  pukul 3 ...dah pukul 5 pun kau x sampai2 ...tercongok aku kat sini sorang2 ...mmm ...cakap nak bayar hutang aku 1 haribulan ...sekarang dah 21 haribulan batang hidung kau pun xnampak ...haiyak...lu memang cakap x serupa bikin maa ...lu kalu talak boleh bikin jangan cakap ini macam la...lu dah susahkan gua tau ...ini orang potong kasi  kucing makan baru tau ...huh ! 


oh ! sayang ...percayalah kat abang erk ...walau langit terbelah dua belas kita akan tetap bersama selamanya...ewah2...dengar bunyi guruh kat langit pun kau dah berterabur lari ...kah kah...saya akan bawakan awak bulan dan bintang sebagai tanda cinta saya pada awk... awak nak tak ...huhu... kau angkasawan erk  ...kau bawakan kuih bulan dah la...logik sikit...huhu...i janji birthday u nanti i bagi u ferarri sebijik ...wah manis macam gula....gula gula pun kau x mampu beli doe ...kecian awek kau ...janji macam2 ...akhirnya kau lukakan hati dia ...touching aku ...kah kah ...

wa janji taiko tai ...lepas ni wa x buat lagi ...kalu lu tarak percaya ...lu potong ibu jari gua buat sup...wa betul2 dah insaf maa...buleh percaya ke ... kau pegang betul2 ke dengan janji kau ...kau ingat janji ni main2 erk ...cakap pastu lepas macam tu je ...janji tu amanah tau ...tanggungjawab kau ...jangan la cakap yang bukan2 kalau kau xmampu nak buat ...orang cakap jangan buat 'janji melayu' ...nampak sangat orang melayu suka tipu janji ...huhu...lembu di pegang pada tali ...manusia di pegang pada janji ...ingat tu ...


mengungkapkan sesuatu adalah mudah ...tapi menunaikannya belum tentu senang ...kerana lidah sememangnya tidak pernah mempunyai tulang...manusia selalu membuat janji ..tapi x pernah cuba mengotakannya ...suka membuat janji selepas itu mengingkarinya ...kenapa begitu? 

menepati janji adalah sebahagian daripada iman ...kita wajib menjaga perjanjian ...wajib menepatinya...dan antara bukti2 kemunafikan seorang manusia itu bila dia melanggari janjinya ...bila dia berjanji dia xpernah cuba menepati ...

kalau janji sesama manusia biasa kita langgar ...bagaimana janji2 kita kepada Allah ? janji utk patuh segala perintahnya dan menunaikan segala tanggungjawab kita sebagai hamba...

takut bila aku nak membicarakan soal janji ...kerana aku sendiri pun xpasti berapa kali sehari aku langgar janji kpd Allah tanpa aku sedari ...ampunkan aku tuhan ...uhh ..

insaallah aku bertekad utk menepati janji jika aku berjanji...dan aku berjanji tak akan berjanji sesuatu yang aku xmampu tunaikan ...semoga kau berikan aku kekuatan tuhan utk mengalas tanggungjawab ini ...sesungguhnya aku sedang menasihati dan memperingati diriku sendiri ...allahualam

sekian ...terima kasih kerana membaca ...assalamualaikum .

Excellence 

51 comments:

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

jgn berjanji jika rasa xmampu tunaikan nya..

pendapat shj. PEACE =)

ghab van hal said...

janji akan diungkit diakhirat kalau kita mungkir..takuttttttttt..

simanis said...

I love chocolate!

May I have some please? hehe...

ChaCha said...

pengajaran untuk diri sendiri...ya allah...

Miz Novexx said...

saya takut nak berjanji dengan orang so saya berjanji dengan diri sendiri je...

laskar pelangi said...

tak mau berjanji lah macam nie =.-

Fathiah Hamim said...

pk betul2 sebelum berjanji.

laskar pelangi said...

ades! napa chatbox tak kuar. uhu~

syieda_joy said...

btol itu. tidak menunaikan janji adalah bukti kemunafikan seorang manusia. syieda ada baca pendapat dari Dr Mashitah.

sekarang byk yg maen2 janji sebab nak lepas tangan. ttapi lgsg tidak ingat di akhirat nanti.

mr.dinie said...

stuju ngan entri ni..XD

Miss Y and Her World said...

jangan berjanji kalau sendiri tahu tak dapat tunaikan. sakitnya hati orang yang menagih janji yang tak ditepati.

Lelaki Memang Tak Akan Faham Perempuan
Antara Keinginan Dan Yang Dah Tertulis

Miss Y and Her World said...

jangan berjanji kalau sendiri tahu tak dapat tunaikan. sakitnya hati orang yang menagih janji yang tak ditepati.

Lelaki Memang Tak Akan Faham Perempuan
Antara Keinginan Dan Yang Dah Tertulis

op anaz said...

ai taiko tai...haha

Queen F said...

promises mean everything, but once it's broken, sorry means nothing :D

cik aisha said...

berjanji untuk menunaikan janji...:)

shida'R said...

shida pun sama hehe ^_^ berjanji tuk dri sndri..tuk mnunaikn jnji dan tdak mgingkari jnji~

bungaitucantik said...

alah...JANJI MELAYU jer tuh~

cik panadol said...

tak suke org yang manis lidah...mnyusahkan orang lain!

dalam berjanji pulak...kalo dah berjanji tu, sila la tunaikan....sbb janji tu satu tanggungjawab...

alif ismail said...

janji.... tanggungjawab paling besar untuk dipikul...

Bluewendy said...

excellence bro....!! jangan berjanji klu tak leh nak tunaikan... jangan janji tinggal janji..=)

Terbelog said...

janji tinggal janji he3

Pure Mahabbah Fillah said...

x suka org yg senang2 janji n lg x ska owg yg mnx kita jnji....
sb janji adlh sstu yg berat..
klu nk wat jnji pk dlu mampu x..
hihihi..membebel lk sy kt blog awk...mf yer tuan blog...ihihii

Cik Teddy said...

promises are really easy to make,but very hard to keep..
after all,promises must be kept..
insyAllah..

touyakaruma said...

Aku nak jauhkan dari berjanji

http://touyakaruma.com/

~~kimz~~ said...

satu dosa bila janji x ditepati..

Vera Violet said...

mcm haram je lg kalu jnji bkn men hbat tp xley tunaikan pon. huhu..btw, nice entry ah. :)

Aku Afzal said...

janji..hmm.kalau dah terdesak,macam2 janji dicurahkan.dah dapat..batang idong pon tak nampak.msg kol lgsung tak reply.hmpeh!!

stellaizz said...

janji untuk tunai kan janji :)

Princess Nusy said...

bestnye cadbury..nyum2 =))

NuR 'aQiLaH said...

tebu banyak sangat dekat mulut..
nak kena tebang ni..

kehkeh

iefa ujang said...

org mcm ni silap2 dpt diabetes mellitus la nnti...

**::CIKNUURUL::** said...

janji tu biar janji bnde yg kite boleh buat,.bile dh jd cmni,sakit hati la kn,.

Aisyah Aina said...

manusia memang suka berjanji tapi bukan nak tepati..


tak suka berjanji dengan orang lain :D

kotak bulat said...

kena tepati janji kan.kdg2 kb terlupa bila da berjanji.jd rasa bersalah

aLyA_syGS said...

terasa jgk diri ni bile bce entry ni ...adehhh..-.-

Ini Kisah Tia said...

suka ayat last "aku berjanji tak akan berjanji sesuatu yang aku xmampu tunaikan" .. Tia pun tak tahu dah berapa janji yang Tia dah mungkiri ..

diana said...

jangan berjanji takut ada yang mengaharap pada janji kita...
kalau kita tak tunaikan pasti dia kecewa...

taliff said...

Itulah susahnya berjanji, lagi-lagi lau awal lidah macam cadbburry..hek hek hek

[sutera kasih] said...

berhati2 kalau melafazkan janji..walau berjanji dlm cinta monyet..ditagih nnti di akhirat huhu

soooooour said...

lembu terikat pada talinya...manusia terikat pada janjinya...

candybiru said...

jangan berjanji kalau tak pat nak tunaikan janji..=) hurmm..

KimiCnoL said...

janji untuk ditunaikan..bukan untuk dimungkiri ;D

myfirsttime??

Aida Omar said...

Amin moga2 azlan menepati janji2 nya..:)

takut gak baca entry nie..sedar gak ntah berapa bnyk janji tak ditepati..

Mr iz said...

tak payah nak berjanji kalau tak mampu nak tepati...bahaya...boleh memakan diri sendiri wooo... takut...

Jiejah Gorjes said...

jgn jadi org munafik!

btw...coklat cadbury mmg sedap...kalo beli banyak pos2 la kt kawan2 blog ek kihkihkih

KeTaM_BaTu said...

orang cakap jangan terlalu percaya pada orang yang bermulut manis. sebab orang tu adalah antara golongan yang suka menipu..

belog|amiyo said...

salah satu ciri-ciri orang munafik adalah mungkir janji.

Pesona Algebra said...

sy shuka cadbury

amir aizat said...

janji mcm amanah jugak kan?

Siti Arfah said...

Jgn berjanji jika tahu kita xmmpu utk tunaikan janji tersebut. Jgn janji hny tinggl janji, bisa jd org munafik la nnt. Nauzubillahiminzaliq. Berfikirlah dgn bijak sblum mmbuat perjnjian .

JiwaLara said...

;)
i like.....
jnji mnis mu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...