Monday, 11 July 2011

kura2 dan arnab episod akhir .

sambungan cerita dari EPISOD SATU dan EPISOD DUA ....

selepas tewas dalam perlumbaan yang kedua ...si kura2 xberputus asa ...xcepat mengalah...dia mncari jalan camne nak kalahkan si arnab yang bongkak itu ...akhirnya dia telah mendapat satu akal ...lalu dia pun mengajak si arnab berlumba skali lagi ...si arnab telah bersetuju tanpa banyak bicara ...hehehe ...aku xkan bagi can lagi kat kau bro ...katanya  ...dulu kau menang pun sebab aku tertido ...kalau x jgn harap la ...haha ...kura2 hanya tersenyum ...dan baginya ini adalah peluang hidup dan mati utk menundukkan sikap angkuh si arnab itu ...dia sedar peluang itu amat tipis ...tapi dia mesti mencuba ...


Perlumbaan kali ketiga .


ok bro kali ni aku yang tentukan trek perlumbaan ...kata si kura2 ...aku setuju ...kau akan tahu kali ni betapa langit itu tinggi ...ketawa arnab berdekah dekah ...dia tidak tahu bahawa trek perlumbaan kali lebih mencabar ...lebih jauh  ...dan kura2 telah memasang strategi bagaimana utk dia memenangi perlumbaan tersebut ...

dipendekkan cerita ..lalu mereka pun berlumba ...sebaik saja di lepaskan si arnab terus memecut laju ...selaju usain bolt ..haha ...dan si kura2 dgn slow dan steady berlepas ...slow mcm line tenet ketika aku sedang menaip entry neh ...huhu...si arnab terus berlari tanpa menoleh kebelakang ...dia begitu yakin kali ini ...dia akan menang ...garisan penamat semakin hampir ...tetapi alangkah terkejutnya dia apabila melihat si kura2 secara tiba2 berada di hadapannya dan  begitu hampir dgn garisan penamat ...ahhh ..mcm mana ini blh berlaku ...dia memecut semakin laju ...namun apakan daya kura2 sudah pun mencecah garisan penamat dan akhirnya memenangi perlumbaan tersebut ...dan arnab skali lagi telah tersungkur dan di malukan ...

Rahsia kemenangan si kura2 .

hehehe...sebenarnya strategi si kura2 telah mengena ...si kura2 telah memilih trek prlumbaan  perlu melintasi sebatang sungai utk ke garisan penamat ...utk arnab dia terpaksa melalui jalan jauh menyeberangi menggunakan jambatan utk ke garisan penamat ...sedangkan kura2 telah melalui jalan pintas dgn trs berenang menyeberangi sungai ...haha ...pintar kan ...tapi terfikir gak aku ...si arnab ni main setuju je xde tanya syarat2 ke masa nak berlumba ...huhu ...dah tahu kura2 leh berenang ...sekarang dia dah terkena  ,..hehehe ...nasib kau lah arnab ...sikap bongkak selalu rugi ...dan yang bijak selalunya menang ....

teladan dari kisah ini .

kita mesti sentiasa berfikir bagaimana cara utk mengapai sesuatu impian...dan strategi atau perancangan amat penting dalam menentukan kejayaan sesuatu usaha ...mesti mempunyai strategi atau plan dalam mengejar kejayaan ...xberjaya plan A...cuba plan B...plan C...ada plan alternatif ...dgn perancangan yang baik serta usaha yang bersungguh sungguh akan membuahkan hasil yang baik ...dan jangan kita lupa bertawakal kpd Allah ...kerana usaha itu hak kita tapi kejayaan itu milik Allah ...kita hanya blh berusaha dan membuat perancangan ...namun akhirnya keputusan tetap ketentuan Allah ...Allahualam .

aku tributekn cerita ni utk mr rajan ...beliau telah menceritakan kisah ni pada aku dalam satu seminar pembangunan kerjaya 2 tahun lepas ...terima kasih mr rajan ...tapi aku cerita blk mengikut versi aku ...sori ...hehehe

"kekuatan bukan terletak pada anggota tapi pada hati " .

sekian ...terima kasih kawan kerana sudi membaca cerita aku yang xberapa nak sedap ni ...aku bukan lah seorang penglipur lara ...kah2 ...sekadar ingin berkongsi ...assalamuaikum .

Excellence




20 comments:

Bui Junaidi said...

yes,sangat setuju..kekuatan akal/hati lebih kuat dari kekuatan fizikal..*_*

Miz Novexx said...

yess... kalau kura kura tu tukar penyu boleh?? keh3x

candybiru said...

yup..strategy kena ada..awl2 da kena rancang..huhuhu..

i am S!L4H.. said...

kure2 yg byk akal. heheh

Qoe_Ray said...

nice posting sahabat, jangan lupa kunjungan baliknya ke logku di

http://qhoeray.blogspot.com

stellaizz said...

best2... i lolike kure2 yg byk akal :)

Aku Afzal said...

yes nice2..hati yang tenang akan menjana fikiran yang tajam :) terbaek !!

tomatokering :) said...

hihi memang pandai kekura tu ! ^^

Rain said...

ni si arnab dtg : " wa tak pueg hati lagi jom kita berlumpa lagi sekali. huh "


haha boleh x ada perlumbaan ketiga?

Terbelog said...

eh ada cite rakyat la kat sini he3

entry terkini -> on-screen keybord

Harafawza said...

teringat kat kura-kura ! ada je dalam rumah ni . haha

myhatiku said...

hati itu kan raja..:)
suke bagi kura2 makan..hehe(erkk..tetiba..aha:D)

hafizah_ismail said...

Rain--->itu dah yg ketiga..mintak lumba kali keempat la..hehe

owner---> baris mula2 ite..bukan kura2 xpuas ati..tp arnab yg xpuas ati..dah kalah 2x..hehe..

owner--> nice entry :) TQ..will be my collection story.i.allah..:)

Fatin Syamimi said...

mcam pernah baca la citer ni..hmmmm..ada dlm novel komsas ek..hhuhu..ntah

Dinar said...

crite ni mengingatkan saya kepada seminar yg pernah saya hadir.. cerita yang kaya dengan kiasan/sindiran tajam kpd yg angkuh dan sombong. Wallahuallam

Meck said...

betul strategi tu penting. jangan bertindak melulu

amir aizat said...

kura-kura yang banyak akal. saya ad,hehe

Diana @ bilakukatacinta said...

sy taknak lembap cam kura2..tp nak kretip cam dia

cik aisha said...

dah terlepas le entry ni....haha jejak balik entry ni...best la cite ni...kura2 mmg pnya strategi yg terbaek...cian kau arnab...:)

FYA PELANG! said...

ni kunab ni. errr fya tak bc.tup2 msuk exam :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...