Friday, 8 July 2011

kerana duit singgit kecoh satu dunia .

senyum sikit kak ...haa cantik pun gigi ...knp marah2 ni ...xbaik untuk kesihatan tu kak...nanti boleh kena darah tinggi tau ...xpun diabetis ...huhu...k akak ...tarik nafas 3 kali panjang2 ..pahtu hembus pelan2 ...ok tak ...kalau masih x ok akak tarik nafas sampai 100 kali ...kah2 ....k dah rasa selesa sikit kan ...skarang ni ce citer ce citer apa pasai yang mengamuk bagai nak rak ni ...bawak mengucap kak ...masalah besar ke ...xkan kes kucing akak mati tercekik tulang ikan sampai jadi macam ni ...oh kes dia pinjam duit akak pahtu dia xnak bayar blk erk ...serius tu ...

mmm ...ni la masalah kalau dah pinjam duit xnak bayar ...dulu masa kau nak pinjam merayu rayu ...menangis nangis ...time nak bayar kau liat nak mampus ...kesian akak tu ...aku bukan nk campur la ...tapi klau dah menyusahkan org ni ...aku x setuju erk ...kan sekarang dah gaduh2 ...xelok la macam ni bai .

klau kau x leh bayar kau cerita elok2 la taiko tai ...tarak bagus ni macam maa ...ala pinjam singgit pun nk kecoh ...huhu ...ni bkn kira sikit ke banyak bro ...hutang tetap hutang ...nak xnak kau wajib bayar ...kau x tahu hukum erk ...selagi kau xbayar amalan kau tergantung tahu ...amalan kau akan hangus macam kayu yang di makan api ...kau kena settle kan jugak ...kalau x mampu kau kawtin la dgn akak tu ...bayar ansur2 ke ...xpun kau buat la muka kesian mintak dia halalkan ...huhu ...



hidup kalau xboleh menyenangkan orang tolong jangan susahkan orang ...berusaha lah atas titik peluh sendiri...jauhi meminta minta kerana tangan di bawah itu hina ...belajar menghormati hak orang lain ...jangan merosakkan hubungan kita sesama manusia ...xkira la dalam apa perkara skalipun pun ...kalau kita salah kita kena mintak maaf dan cari penyelesaian terbaik...buat lah orang lain senang dgn mu ...insaalllah kesenangan itu akan datang dgn sendiri nya ...

“Barang siapa meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun siapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah akan merugikannya.” (Riwayat Al-Bukhari, 2/83)

Ya Allah kau permudahkan hidupku  dan jauhkan aku daripada memberi kesusahan kepada orang lain ...dan Kau lindungi diriku daripada kekufuran hutang ...amin.

sekian ...terima kasih kerana sudi membaca ....assalamulaikum .

Excellence .

24 comments:

Siti Safiyyah said...

penah dengar tak satu ayat ni --> org yg berhutang memang manis mulut dia. huhuhu. setakat singgit tu ss halal jela. lain la kalo 100 hengget mau jugak tuntut balik. kehkeh :p

Miz Novexx said...

semat entri ni!!! (^_^)V
kalau nak pinjam, make sure kita catat jumlah yang kita pinjam tu... kat dunia mungkin terlepas tapi kat akhirat???

nur farahin binti sulaiman said...

hutang tetap hutang.. hehehe.. mcm janji tetap janji..=)

cinta_lovato said...

x suke org pinjam2 mcm ni... pas2 kita nak mt dahla susah....kita pulak yg segan ngan dia.... mcm kt yg pinjam an _0

Ini Kisah Tia said...

ni jenis2 yang liat nak bayo utang . minjam mulut manih .. isk , jangan sampai orang tak percaya lagi kat kita .. nanti betul2 ada hari kita susah , macamana tu ?

syafiqakarim said...

dulu suka bagi pinjam.sekrang mmg
haram nak bagi. mcm ingat bapak wa ni tokey
balak je la sampai buat lupa baya. -.-

She's Gee said...

sesungguh ye tangan yg di atas lebih mulia drpd tangan yg di bawah.. tapi kalau bab hutang.. huhuhu, melampo da tu.. kite bakor aje.. ^^

erleena said...

hutang hutang , takot bhutang :(

Rain said...

jgn percayakan lembut lidah dari gusi.. err.
(nape rasa pelik peribahasa rain ni?)

Far8 budak baik said...

hahahaha
kalau boleh hidup ini mesti
mengembira kan org kn..
hahaha =)

Madam Pam said...

kalau kita rajin org pinjam duit,kita pun kena rajin mintak balik...kadang2 dia lupa...x sengaja,:)

Harafawza said...

mati syahid dijanji syurga,melainkan hutang . : )

khairul akmal azman said...

bende2 kcik elok sttle sudah kan!

aJa said...

hutang !
tidakkkkk !!!!

alif haris said...

sebab tu tak suke berhutang .. huhu

Siti Arfah said...

Aminn. Manusia, mcm2 ragam. Senang berhutang, susah nk langsaikan.

Cik Rose Cute said...

hutang kena bayar...jenguk sini

http://hairuliza-anakku.blogspot.com

Orang Ganu....Sis Pun orang ganu...tapi duk Selangor

chokeLy said...

=) hehe... takat sehengget tu halal kan je..takot nti kite pon tersekat nk ke syurga.. klo 100 tu mmg kne mntak la kn.. huhu.

taliff said...

yerlah kan...setakat RM1 tu, halalkan aje~~~

Ikkhy said...

Wah bahaya ternyata yah !! harus antisipasi ini --"

amir aizat said...

ak nk jdi kedekut skrg! haha

mrs.asrafovic said...

huhuhu..

kdekut lbey baek...:)

klau sesen pon org leh gduh kn..

dunia2...huhu

www.Quien-sabe.es said...

Nice Blog ;)

Detective Fiqa said...

:) hutang hutang :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...