Friday, 22 July 2011

kisah maharaja singa dengan si tikus .

Assalamulaikum ...

pagi tadi selepas subuh aku bukak tv3 ...ada pulak segmen motivasi pagi oleh ustaz apa ntah ...aku lupa nama beliau ...huhu ...xpe lah...aku bukan nak crite pasal beliau ...tapi crite pasal crite yang beliau sampaikan kepada aku melalui tv ...

kisah singa dgn tikus .

pada satu hari di dalam sebuah hutan ada seekor singa yang sedang kelaparan mencari brekfes ...tiba2 dia ternampak seekor tikus ..lalu menangkap dan ingin memakannya hidup2...si tikus terus meraung minta di lepaskan ...singa dgn angkuh berkata ...kau memang layak menjadi sarapan aku ...sebab kau lemah ..kecil dan xberguna apa2 utk aku ...tolong lah tuan ...kata tikus ...aku tahu kau kuat dan hebat...raja di rimba ...kasihanilah aku ...ntah macam mana dgn pertolongan Allah ...sang singa jadi berlembut hati ...lalu melepaskan si tikus sambil berkata ...ok kali ni aku lepaskan kau ...tapi kalau aku jumpa kau lagi ..aku sembelih kau buat inti karipap ...huhu 

si tikus|google

maka terselamat lah si tikus ...tikus pun berlalu ...tak sampai beberapa langkah dia meninggalkan tempat itu... terdengar suara meminta tolong ....tolong tolong tolong ...dia pun menoleh kebelakang ...dia terkejut melihat suara itu milik sang singa yang sedang terperangkap dalam jaring sang pemburu ...dia pun berpatah balik menghampiri sang singa ...wahai tikus tolong lepaskan aku dari perangkap ini ...rayu sang singa ...si tikus pun mengigit jaring itu dgn giginya yang tajam ...maka terselamat lah sang singa dari perangkap itu ...

maafkan aku encik tikus kerana mengatakan kau xberguna kpd ku tadi ...kalau kau x tolong tentu aku sdh mati di tangan sang pemburu ...si tikus yang berhati mulia telah maafkan sang singa ...dan semenjak hari itu mereka telah menjadi sahabat baik .....TAMAT ..
maharaja singa|google


iktibar dan teladan .

Setiap makhluk ada kelebihan dan kekurangan ...mungkin kita ada apa yang orang lain xada ...dan kita tiada apa yang orang lain ada ...singa walau pun dianggap raja rimba... kuat dan gagah ...tapi xdapat melepaskan diri  sendiri bila terperangkap ...tikus pula walaupun di lihat kecil dan lemah namun memiliki gigi tajam yang meyelamatkan singa daripada maut...xperlu mempersoalkan kekurangan orang lain ...kerana satu hari kita mungkin memerlukan kelebihan yang dia ada ...begitulah sebaliknya ...hidup ini di jadikan utk saling melengkapi kerana kita memang memerlukan antara satu sama lain utk terus hidup ....

Jauhi sifat ujud dan takabur ....merasa diri lebih hebat lalu menindas dan memandang hina orang lain...sikap ini akan memakan diri sendiri akhirnya...singa yang berbangga dgn kekuatannya terpaksa meminta tolong daripada tikus yang di anggapnya xberguna ...

Jangan sesekali bersikap sombong ,bongkak  dan lupa diri ...kerana itu sifat iblis laknatullah ...iblis yang sombong xpernah sujud kepada Adam hanya kerana menganggap dirinya lebih mulia ...dia dicipta drp api sedangkan adam drp tanah ...kerana bongkak dan lupa diri dia ingkar perintah Allah yang menciptanya ....kesombongan akan menjauhkan kita drp kehidupan sekeliling ...akhirnya kita yang terpinggir ...macam iblis ...di nyahkan dari syurga dan menjadi penghuni neraka yang kekal ...

lupa dan maafkan kesalahan orang lain ...si tikus walaupun di hina tetap menolong dan maafkan sang singa yang sombong dan bongkak dgnnya sebelum ini ...kerana kemaafan itu kunci kebahagiaan hidup ...kerana sifat itu si tikus telah menjadi sahabat kpd singa dan dia xperlu merasa takut lagi kepada sang singa ...mungkin sang singa akan menjadi pelindung kepadanya selepas ini jika di ancam bahaya ....

itulah serba sedikit ilmu yang aku boleh kongsi daripada apa yang ustaz tu kata ...di harap kita mendapat manfaat darinya ...sekali lagi sebuah coretan utk memperingati diri aku sendiri ...kerana aku manusia kadang2 mudah lupa ...tolong ingatkan aku kalau2 aku mula lupa kpd tuhan yang menciptaku  ...Allahualam ...

sekian ...terima kasih kerana sudi membaca ...


p/s : crite di atas tdk 100% sama dgn ustaz tu crite ...sbb aku crite blk dgn gaya penceritaan aku sendiri ...harap terhibur ....huhhu

Excellence


13 comments:

FyzaLovato said...

kiki da mcm ayah2 cite kat anak b4 tido :D

dyanie said...

btl2...
stiap tcipta ada klbhn dn kekurangan...
cita terbaik hihihi

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

oh singa oh tikus

ceta yang best .

setiap yang di lahirkan ade kelebihan dan kekurangannye

terbaik :)

nuerule areyin said...

bed story hehe

KumbangDesa said...

termotivasi di pagi hari..hehehe

miss Fyqa said...

betul2, masing2 ada kelebihan tersendiri..

Ini Kisah Tia said...

yahhh ! kemaafan kunci kebahagiaan hidup :)
tak best benci membenci ni . siyes ..

cik sakdi said...

hehe betul tu. teringat mase ade program kat kampus, pengarah kampus suruh mantan MPP bace ikrar rukun negara, tp dia terlupa.. last2 ade sorang budak yang otak dia lambat sikit, peh lancar gler bace. jgn pandang rendah kat org. huhu

keysheera '', said...

biase lah tuh... semua sama je. tade yang kurang, tade yg lebih. :)

kotak bulat said...

dlu masa kecik selalu dgr crita ni.. :)
ada pengajaran dlm crita ni..

Fathiah Hamim said...

suka cerita neh!! semua orang ada kelebihan

Siti Arfah said...

Entri yg bermanfaat. :). Alhmdulillah .

tiefazatie said...

btol3...bagusnya n3 awk nie..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...