Friday, 1 July 2011

aku tidak tahu setarang barah .

GAMBAR HIASAN


aku tidak tahu setarang barah ...
skali urang bukok harte kene libang kene rike...
yang kurang nilai nye kelecak barak...
yang kurang nilai nye menitang kalang ...
yang kurang nilai nye teranding tungeng nyor ...


skali urang bukok saloh jerebong bekok cubong ...
bekok menutuh bicu ...
saloh unja bergugeh ...
saloh cabut brahong ...
saloh ugeh lurik lige pecoh bekembu ..
saloh gesek menicih terbua luke ...
tak leh ugeh siling nye ugeh muktang semete luruh berjerabok berkapo datah tanoh ...


bakpe urang bukok ...
bakpe kite ning tak mboh tarik balik tradisi lame..
hok ringang badi jinjing ...
hok berat badi kipoh ...
hok banyok badi cekor ...
hok ikit badi icer ...ikit2 ala berala lah ...


keadaan tempat dan masa ...
semua doh pesok peweng ...
jangan baloh ...jangan tengok saje ...
kite tuko selere ...
tapi jangan bulok wok ...jangan tengok saje urang kaut cekor ...
jangan tengok saje urang rebut ... 


aku tidak tahu setarang barah ...
orang tambun pitih bakpe dok ecer prabih ke saing2 hudung ...
bakpe lepah gocoh buleh uboh ...
bakpe pulok lepah baloh buleh pekdoh ...
ade orang wi sedekoh ...


bila di tanya mung kate ...' i tak tahu setarang barah ...i tak tahu setabuk hame... rekak ...tak loklak ...


bakpe lening kuna lipeng kit berdebang reboh ...
gelecoh ikit berdebing reboh ...
saloh kepik kepit ...
saloh gusok berdegang ...
bakpe hok saloh tu duk tebeng ...
bakpe hok pengeng dok perate ...
bakpe hok reyok tu dok betul..
bakpe hok berintik tu dok gahar ...


memang ...bila aku tanya ...
mung angkat dan krikuk kan tangan ...
lalu berkata ...grikuk aku dok plawok ...
aku dok tahu setarang baroh ...
aku dok tahu setabuk hame ...


sajak orang hulu oleh : Encik ibrahim ulu ...


KLIK SINI untuk mendengar deklamasi sajak ini ...disampaikan dalam loghat kuala berang,hulu terengganu ...loghat yang semakin di hakis zaman ...namun ia xlapuk dek hujan ...xlekang dek panas ...ramai generasi muda hari ini sudah melupakan nya ...jarang mendengar atau langsung tak tahu loghat ini...jom kita hayati mesej yang ingin di sampaikan ...kalau xfaham buat2 faham la ...hehehe ...

di mana bumi ku pijak di situ langit ku junjung ...sejauh mana pun ku terbang akhirnya ku pulang ke sarang jua ...tempat jatuh lagi ku kenang ini kan pula tempat tumpah darah ku ...hidup urang kuala berang !


sekian ...selamat mendengar ...assalamualaikum .


Excellence ..







13 comments:

Cik Baju Kurung said...

tak paham sepatah haram ! haha :D

Cik Arda :D said...

hahaha...paham yg bekok cubong je..translate skit..haha

Bui Idzra Ryn said...

bui pun sama langsung x faham..ingatkan tajuk salah taip tadi..hik2 ^_^

cik kacak said...

huwaa , tak faham

http://celotehsikacak.blogspot.com/2011/07/wanita-jangan-di-bilang-cantik.html

niena shopping2u said...

hehe..kalo loghat teganu sy masih paham

Mila said...

hi..
mmg pekat bahasa ganu ye ni...
kalu baca saje dok paham mane..kalu dengor ye deklamasi..baru paham...
mmg susoh bahasa ganu kalu tulih..nk sebut misti lain..

sajak ni ada maksud tersirat...:)

She's Gee said...

i dont understand what u kecek about.. haha.. :)

but opkos, ada maksud ye istimewa d sebalik sjak ni kan? ^^

rayne rawt rawt said...

ambe orang tranung gok . kadang sajok ni dalam ngat . pekat do'os lalu . muahaha .

iefa ujang said...

ske3...like3.ske trggnu sgt2!!!

Imanyusof said...

interesting!sayang sangat dengan bahasa/dialect ambe ni,i.e bahasa tranung kite.kekalkan bahasa kita sebagai jati diri kita org tranung.

Cik Jingga said...

saya siap angkat kening mcm ziana zain bla bca sajak nie dari a-z.. apa pown xfaham...~! huahuahua

CekbOlat-bOlat said...

tak paham seh.. ahaha

Paris Lipton said...

yeke baru ingat ni bhasa sabah ><"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...