Sunday, 3 July 2011

kesempurnaan itu milik siapa .

Assalamulaikum .

apa itu sempurna ...adakah memiliki rupa paras yang menawan itu di katakan sempurna ...adakah mempunyai wang berjuta juta itu di anggap sempurna ...atau membina banglo indah di puncak bukit itu di lihat sempurna ...



terpulang kpd tafsiran masing2 ...bagi aku sempurna tu maksud dia tiada cacat cela walau sebesar kuman kat mana mana...kalau cari guna mikroskop pun xkan jumpa sebarang kelemahan...semua nya cukup lengkap ...totally perfect ! ...huh ...ada ke manusia begitu ...selagi bernama makhluk selagi itu lah tertakluk kepada ciptaan NYA yang sengaja di berikan kelebihan dan di berikan juga kekurangan ...melainkan mereka2 yang memang di kurniakan sifat sempurna itu sejak azali ...contohnya nabi ...maksum ...

aku yakin manusia biasa termasuk aku tidak pernah sempurna ...mungkin dari segi fizikal kita nampak sempurna tapi tentu ada terselit kekurangannya ...sepasang mata yang cantik xsemestinya boleh melihat dgn jelas ...sepasang tangan yang gagah xsemestinya boleh mengangkat batu yang besar ...itu maksud aku ...ada insan yang di lahirkan tanpa tangan tapi boleh mezahirkan lukisan yang sangat cantik ...indah kan ciptaan tuhan ...memang kita adalah sebaik baik kejadian makhluk ...tapi kita tidak pernah sempurna ...Allah sengaja mencipta kita sedemikian rupa supaya kita tidak melampaui batasan ...tidak lupa diri ...redha dgn ketentuan dan tidak memandang dirinya lebih baik drp orang lain ...bukan menindas orang lain bila merasa dirinya lbh kuat .

di mata tuhan kita sebagai makhluk adalah sama ...bezanya kepatuhan kita kpd NYA ...menerima diri seadanya ...yakin di sebalik kekurangan ada kekuatan ...ia adalah untuk saling melengkapi ...dan kita mesti lbh berusaha memperbaiki diri dan mencari kekuatan tersebut... xperlu membandingkan diri kita dgn orang lain...menerima diri kita seadanya ...kalau rupa aku xcantik tapi hati aku baik ...dan boleh membuat orang lain gembira dan ketawa...itu sudah memadai ...

kesempurnaan itu hanya milik Allah ...dan kita sbg hamba hanya boleh berlaku ikhlas ...
coretan ini aku dedikasikan kpd diri ku sendiri ...kerana aku sememangnya tidak pernah sempurna ...


sekian...terima kasih kerana sudi membaca .

Excellence

13 comments:

Miz Novexx said...

yup, takde manusia yang sempurna kat dunia ni... tak paham dengan sesetengah orang yang perfectionist ni....

myhatiku said...

bila kita sibuk membandingkan diri kita dengan kelebihan orang lain,bila masa pulak ada nya rasa bersyukur sedangkan kita asyik melihat kekurangan diri kita..

Bui Idzra Ryn said...

no body perfect..mesti ada kekurangan di sebalik kelebihan dan mesti ada kelebihan di sebalik kekurangan..sebab tu kena terima diri seadanya..^_^

syafiqakarim said...

tiada siapa pun sempurna
di muka bumi ini sekali pun dia bijak.
manusia akan cepat alpa dan mudah bangga.
menilai diri sendiri lebih elok sebelum melihat
sekeliling..

amirul.fareast512 said...

As salam..
woot~woot~
stalk cny jp smbil cmnt entry,

huhu , dedicate kpd diri reyn jugak bole takk ??

nway hazlan..,
reyn tgh cnfuse ni,
bole tlg tak?
4more info vsit dis,

http://akmeyruleyna.blogspot.com/2011/07/saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

tengss sbb sudi visit ..
betul2 konfius .. hee .
tlg pilihkn ...ngeee~

misspurple said...

betoi2 tade yg smpurna =)

nurfatiha blacky said...

no body is perfect. every body has their advantage n disadvantage. so kita sama2 lah redha dengan pemberian Allah kepada kita. hee :)

Shah Rizar said...

if you want to feel rich, just count the things you have that money can't buy

Shawn Razaleigh said...

tiada sempurna. makna sempurna pun ditafsir lain bagi setiap org.

amranaiman said...

sempurna itu milik Allah betultu :)

kie said...

ana setuju dengna amranaiman..betul betul betul. kalau dari segi kecntikan paras rupa..Allah turun 65% untuk Nabi Allah yusuf 34% untuk Nabi2 yang lain..dan makhluk yang lain 1% aje..so artis2 jgn la perasan..saya hensem, saya cantik..kita sama je..mungkin saya ngan dato siti sama je..waLlahu a'lam.

Liyana Aziz said...

setuju! kesempurnaan hanya milik Dia...

cik idora said...

perfest??
susahnye nk jdik perfect.. masing2 msty ada kelebhn n kekurngn masg2..
jd kte kne syukur dgn ape yg ada..
btol x cik hatiku baik???
ngee=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...