Saturday, 30 July 2011

Kalau donkey boleh bercakap bahasa manusia .

teruk la mamat tu ...ada ke patut dia parking motor dalam rumah ..uish ...dia tidur ngn motor ke...orang lain pun sayang moto gak ...tau la motor ex5 baru ...ala der kau susah kenapa ...suka hati dia la...motor dia ...lain la kalau dia ambik motor kau parking dalam rumah dia ...kahkah ...kan ke pelik tu ...sekurangnya dia titik beratkan keselamatan motor dia ...pencurik ni kau rantai 14 pun ..kunci sana sini ...kalau dia nak ...habis motor kau di rembatnya ...kalau motor si mamat tu hilang kau kata pulak ...mamat tu xpandai jaga motor dia ...parking rata2 ...huhuhu ...kau ni semua benda mamat buat xkena di mata kau ...agaknya kau sorang je yang betul erk ...mmm .

begitu lah sikap segelintir manusia ...setiap sesuatu yang kita buat ...ada je yang xkena ...buat baik pun salah ...buat jahat lagi la...mulut tempayam boleh di tutup...mulut manusia terngaga ngaga ...kalau xcari kesalahan orang sehari boleh kebulur agaknya ..huhuhu....

shrek dongkey|google

ada satu cerita di sebuah negeri bernama isketambola...kah kah...kisah seorang bapa dan anak dengan seekor keldai ...satu hari si bapa dan si anak sedang menunggang keldai utk ke satu destinasi ...tiba di satu kampung...orang kampung tu mula mengata ...korang tengok ...xberhati perut punya manusia ...ada ke patut tunggang keldai dua orang ...dah la keldai tu kecik ...menyeksa binatang betul la diorang ni ..huhu ...

lalu si bapa tadi pun turun membiarkan si anak sahaja menunggang sorang2 ...tiba di satu kampung lain pulak ...orang kampung kat situ mengata lagi ...biadap punya anak ...xhormati orang tua langsung ...ada ke dia masih gagah tunggang keldai ...si bapa yang tua di suruh berjalan ...xpatut xpatut ...

lalu si anak turun ...di suruh si bapa menunggang pulak ...tiba lagi di satu kampung ...korang tengok ...bapa xsayangkan anak ...anak kau tu budak lagi wei ...xkesian ke ...kau tu dera anak kau eh...zalim la kau ni kata orang kampung tersebut...huhu...

last sekali ...kedua dua si bapa dan si anak berjalan kaki sambil mengheret keldai ..huhuh...sampai di satu kampung lagi ...orang kampung mengata lagi ...mmm...kenapa la bodoh sangat dua beranak ni ...ada keldai x ditunggang nya ...berjalan kaki pulak ...dah la panas ...bodoh la korang ni ...huhuhu ...

kalau lah keldai tu boleh bercakap tentu dia bagitahu kat dua beranak tu ...kau dengar cakap orang buat apa ...aku ni memang dicipta tuhan utk menjadi tunggangan korang ...tunggang je lah ...tapi ok gak korang jalan kaki ...rilex sikit aku ..kih kih ....

kesimpulan dia ...kalau selalu dengar cakap2 orang ...apa pun xboleh ...satu kerja pun xjalan ...bukan nak tolong bagi pandangan ke...nasihat ke...kata2 semangat ke...tapi kritik nak bagi jatuh ada la ...mmmm...

kau buat blog ni dapat apa ...xde hasil pun aku tengok ...duit nuff kau pun 75 sen je ...kah2 ...blog kau xcantik langsung ...hitam semacam je aku tengok...header kau tu x guna photoshop...entri kau ntah apa apa ntah ...kucing pun xnak baca ...kah kah ...mau tutup blog ke kalau dgr orang ckp macam ni ...jawapannya utk setakat hari ini ...tidak ...kata2 kau tu sebenarnya membuat aku lebih bersemangat bro ...utk aku lebih belajar lagi....memperbaiki kelemahan dan kekurangan ...positifkan diri ...sekurangnya setakat ke hari ini aku puaskan hati aku sendiri...bukan syok sendiri k...hehehe

manusia bila mereka tidak berjaya mereka akn turut mahu kita gagal seperti mereka ...ambik setiap kata2 mereka sebagai sesuatu yang positif ...samada baik atau buruk....kita xboleh puaskan dan mengubah hati orang lain tapi kita boleh puaskan dan mengubah diri kita sendiri...biarkan mereka terus berkata kata ...dan kita terus berusaha ...selagi kita rasa apa yang kita buat tu betul dan memberi manafaat ....Allahualam ...

"Buatlah sesuatu apapun selagi tidak melalaikan dan salah di sisi tuhan itu xkan menjadi satu kesalahan "

sekian ...dedikasi utk diri aku sendiri ...terima kasih krn membaca ...assalamualaikum....

Excellence

32 comments:

AzatLazat said...

manusia memang berbagai ragam.buat baik salah,buat salah memang lagi salah.tapi tak semua ye..
hehe
peace!

FarhanahAdzlan said...

lain manusia lain ragamnya..kita ambil yg terbaik je..terpulang kpada diri sndiri untuk menilainya..=)

iefa ujang said...

mnusia mmg xpenah puas hti dgn kelebihan org...ahhhh!!!pdulikan mereka.kdg2 kna guna jugak ayat ni,pegi mam la dorg 2,hdp aku bkn hidup ko...ahahahaha

Miz Novexx said...

susahnya nak tutup mulut manusia ni, ada je yang tak kena...

cik pip said...

kalau donkey blh ckap ea..lari kot..huhu..jom join: Jom Join Segmen Sulung Aku

Feeqachan (afiqah yusof) said...

btol2..amik kata2 yg negative jdi pencetus smgt utk berjaya=)

✿ cik pieQa ✿ said...

terbaek !

lumrah kehidupan . adat manusia ni tade yang sempurna di mata mereka. including me :) ad je yang tak kna ada je yang tak betol kan. hehe !

Cangkul Emas said...

mulut manusia memang tak boleh tutup..




tapu kene tumbuk, baru senyap..
*aman*

ekmal said...

mesti semua akan ckp
ADE AKU KESAH?
hahahaha
biar la kn org nk wat pape pn? nyibuk, kaki gosip ramai sgt..haha

misyamissyou said...

haa! cerita bapa n anak tu bkn cerita Luqman al-hakim dgn anaknnya ke? ape2 pn xpayah dgr sngt ckp org suke hti le nak buat ape asalkan berfaedah, xganggu org lain

Acik said...

memang dah menjadi kebiasaan org mencari kesalahan org lain. hmmmmm ...

Aku Afzal said...

hmm..kita takkan dapat puaskan hati setiap orang.aorang takkan pandang kebaikan kita,malahan orang akan cari kelemahan kita :(

Shahswan Nizam said...
This comment has been removed by the author.
misspurple said...

kalo nak tggu mulut org stop dari mngata mmg xlaa..dorang xkan penah stop dri mngata..mcam 2 gak kalo kita buat sumthing..yg buruk,cepat je dicanang kat org tpi yg baek,org buat2 x nmpak je :)

bunbun said...

a'a kite kene percaya dgn apa yg kita buat selagi apa yg kita buat tu betul ;)

op anaz said...

Sebab tu penting kena ada prinsip "kita redah aje"..hehe

hensem boy said...

salam bro. yg baik jadi teladan yg buruk jdkan sempadan. ang mmg hati baek aku tahu , ehehehe ..

yang aku nampak blog ni sedang maju kedepan..

keep it up bro :)- mankete

syafiqakarim said...

manusia pantang di tegur.
tp ragam nye mcm man anon, haha
ah.gedik.blog kau lawa okeh.

dedikasi yg bagus ;p

Shahswan Nizam said...

dalam mimpi boleh kot..do follow my blog - http://msniz89.blogspot.com/
tenkiuu~

simanis said...

Kalau teguran membina, boleh lah kita ambik sebagai pedoman...

Kalau kutuk kaw2??? nampak sangat dengki...

Tapi, blog awak memang cantik hehehe...

hitam merah, i likeeee...

Fathiah Hamim said...

rambut sama itam ati laen-laen gitu.

Siti Arfah said...

Mulut manusia !! Ya, mmg xleh ttup. Xyh dgr ckp org, juz jd diri sndri. Guna akal fkirn sbaik mungkin,ambil yg baik, tinggl yg buruk .

Mr iz said...

peduli sampah sama orang lain... aku punya diri aku punya suka la mau buat apa... he he he... biasala manusia hati tak pernah puas dengan apa yang ada.... he he he... yang penting sabar dan ikutlah kata hati sendiri
...

Aida Omar said...

ahhh..mulut orang mmg susah nk tutup..buat salah lagi la bising..buat baik pun bising jugak..
hik3..

syrupmasin said...

jgn lalai :D

faRHa@miSS Vio said...

itulah manusia....hnye pndg pde keburukan....

Aisyah Aina said...

haha..mulut orang macam ni..kalau boleh jahit memang dah jahit dah :D

LiLy @ MumMyQiStInA said...

mulut manusia tak siapa blh tutup..
amik yg -ve sbg pembakar semangat.. ^_^

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

aku taknak komen sbb ini mmg lumrah dunia..PHD byk sgt .. haha :D

EKIN said...

manusia macam ni lahh tak pernah nak puas hati ngan apyang jadI

Terbelog said...

mcm cite katak
dalam blog aku hehe

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said...

terima kasih semua krn komen...

semoga kita bersama mendapat sedikit pengajaran dari kisah di atas :)


excellence!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...