Tuesday, 19 July 2011

best ke ratah daging manusia berperisa strawberi .

si milah anak cik kiah tu kan punya lah jahat ...mengalahkan setan ...ada ke patut di godanya suami cik tipah ....huhu ...ishhh...xpatut xpatut ...eh eh mak munah semalam nampak macam beli tv baru ...mesti dapat sponser dari datuk K lah tu...huhhu ...kau kalau mengata orang bukan main lagi erk ...laju je mulut kau membebel ...kau x takut api neraka erk ...eh eh tapi tu cerita betul la ...huhu...salah ke ....salah la bro ...kau cerita keburukan orang ...kalau kau cerita benda x betul ...tu dah di kira memfitnah ...cermin diri sendiri dulu la kak ...baik ke x ...selalunya orang yang suka mengumpat orang ni dia lbh teruk ...nak tutup keburukkan sendiri di ceritanya keburukan orang lain ...

baik cerita benda2 berfaedah sikit kak ...macam mana nak tambat hati suami ke ...kongsi resepi macam mana nak kasi lagi best masak kailan ikan masin ke ...cerita kisah para nabi ke...camne nak tingkatkan pendapatan isi rumah ke...blh jgk pahala ...aku x kata perempuan je suka mengumpat erk ...lelaki pun sama je ...menceritakan sesuatu yang buruk tentang orang lain di namakan mengumpat ...dosa dia sama macam makan daging saudara kita sendiri ...daging manusia mentah2...agaknya mereka yang suka sangat mengumpat ni ingat daging tu berperisa strawberi kot ...x pun lemon tea ..huhu ...sebab tu dia suka mengumpat ...hhuhu



menceritakan tentang keburukan orang lain amat di cela oleh Allah subha taala ...berdosa besar...kerana ia membawa kerosakkan yang amat besar dalam hubungan sesama manusia ...boleh memutuskan silaturahim ...menyebabkan porak peranda dalam keluarga ...menimbulkan keadan huru hara dalam masyarakat...menimbulkan budaya fitnah kalau cerita yang di bawa itu tidak benar ...golongan memfitnah ni dosa dia lbh teruk dari membunuh ...

"wahai orang beriman ...hendak lah kamu menjauhi sifat buruk sangka ...kerana buruk sangka itu separuh daripada dosa besar ...janganlah kamu mengintai dan jangan lah kamu mencerca serta mengumpat ...sesetengah kamu dan sesetengah yang lain ...adakah kamu suka memakan daging saudara kamu yang telah mati ? ...nescaya kamu takut kepada Allah ...bahawasanya Allah itu penerima taubat " - surah al hujurat : ayat 12 .

begitu lah beratnya amaran Allah kepada mereka yang menggunakan mulut dan lidah utk tujuan tidak baik ke atas orang lain ...sama sama kita hindari sifat buruk ini...minta di jauhi kita daripada balasan memakan daging manusia mentah2 serta api neraka yang amat dasyat ...nauzubillah ...

KLIK SINI utk mengetahui keburukan mengumpat .

berkata kata lah kita tentang kebaikan ...insaallah kebaikan akan datang kepada kita ...Allahualam ...yang baik itu dari Allah dan yang lemah itu dari diri aku yang lemah ini ...sesungguhnya aku sedang berpesan kepada diri ku sendiri ...semoga Allah jauhkan aku drp sifat tercela ini ...Amin ..

sekian ...terima kasih kerana sudi membaca ...Assalamualaikum .

Excellence

30 comments:

aiNa yaZiD said...

setuju..! manusia lebih suka bercerita tntg hal org lain. lihat diri sendiri dulu. Sbb lumrah hidup manusia tidak ade yang sempurna..

misspurple said...

ngumpat 2 dah jadi cam tbiat je..tapi kan,nsa skunk ag byk jumpa kaum2 adam yg mngumpat..amacam ? slalunya bab2 ngumpat nih dkaitkan dgn wanita kan ? =.='

ChaCha said...

mungkin mengumpat itu diibaratkan makanan suji bagi mereka yang suka mengumpat. merasakan tidak tenang jika tidak mengumpat.

kak lang said...

yeuuuu..huhuhu, xsuka mngumpt

Fathiah Hamim said...

tak tahan tuh ada yang ngumpat dalam masjid. :(

Aku Afzal said...

aku bukan kanibal :)

Siti Arfah said...

Muhasabah diri bersama. Nice entri . :)

myhatiku said...

terima kasih atas ingtn :)

budakijaupendek said...

maybe mengumpat dh jd hobi tanpe sedar kot.
nice entry :)

Aida Omar said...

pada yg biasa mengumpat sesaat x mengumpat rasa macam cacing kepanasan..
aduii..pesanan untuk diri sendiri juga :)

Q said...

pernah juga dulu bercerita tentang mengumpat ni. sesiapa yang mengumpat maka buruklah akhlaknya.

http://qamarulabdullah.blogspot.com/2010/07/mulut-kau-bau-bangkailah.html

She's Gee said...

kdg2 kite x sedar yg kite mgata org. alasan yg slalu di gunakan adalah HANYA MENYUARAKAN KETIDAKPUASAN HATI. tapi gagal utk bezakan yg mana harus yg mane tidak.

sesungguhnya, DIAM itu lebih baik.. ^^

cik sakdi said...

xsuke makcik2 yang lepak depan umah petang2 n pandang kite balik skolah pastu bisik2.peh mcm nak paki je mulut dia, hehe

ika said...

takut lak baca entry nie...ish2...

Ms Z said...

err.. bleh x nak tutup mata, telinga, mulut so dat nanti x termengmapt? huuu.. sekarang x join org bergosip pon kne umpat jugak. adoy. (--')

Hans said...

betul2
jauhi la perbuatan mengumpat ini
xelok kan
nanti kena dkt diri sendiri balik
:-)

Nurasyiqin said...

mana-mana pergi pun ttp diumpat..lantak depa la nak ngumpat kita pun janji kita tak umpat depa..=D

Albenz said...

itu lah manusia skg, x seda aper yg deworg ckp, dan x ingat mati tue bila2 akan smpai..

Arif Aiman said...

huhu.. sama2la kita mnjga prcakapan :)

[ohmaii-burung-dengar-mesti-jatuh]

~Sya~ said...

yg suka ngumpat ni mcm tak puas hati dgn kelebihan org...ada je nk ngumpat...penat layan

Terbelog said...

lame x mengumpat
serius bro

Miss Y and Her World said...

kita ni kadang-kadang cakap tak pandang ke bumi. asyik benar mendongak ke langit. tu yang nampak semua keburukan orang tu.

Hoodie Dress Is So Gorgeous !
Oh, Lelakimu Istimewa

SYARIFF HAIKAL said...

AKU BENCI GOLONGAN SIAL SPT ITU...MEREKA PEROSAK KEHARMONIAN DAN ORG SPT INI X KAN BERHENTI..KERANA MEREKA AKAN LAPAR BILA TIDAK MELAKUKANNYA..SHIT.

pemuzik jalanan said...

Orang macam tu tak perlu di layan.
Takpa biar arg buat kita, jangan kita pun sekali macam dia. Lek lek sudaa :)

Miz Novexx said...

apa nak buat, bukan senang nak tutup mulut orang.... adoiiii

TYNTHA LANA said...

Lana..scra khususnya..tak suka bila kaum sama spesies lana mengumpat.. bukan kerana topik yang diorg ngumpatkan tu.. tapi kerana..org pmpuan ni..kat mana2 pun bleh pok pek pok pek..hatta, tengah mandi dlm bilik ayor sebelah menyebelah, sempat lgi kutuk2, ngumpat, propa sana sini...haishhh..budget2 la..hahahahha

laskar pelangi said...

wooooo! topik hangat! benci kot manusia mulut longkang macam tu...semoga kita semua sentiasa jauhi perangai cmtu yeee

saya dewi said...

nice entry. like. semoga lidah kita terhindar daripada mengumpat orang. ^__^

ILA HonEyBuNNy said...

suka la entry neh...

manusia skrg asyik mengata ja kerjanya....diam itu lebih baik kan..

orang lain xsubuk hal dia....dia lak suka menyibuk hal org..macam2 ragam manusia neh...

MaYa MustWany said...

kene jaga percakapan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...