Sunday, 10 July 2011

ikan dalam akuarium tanpa air .

Assalamulaikum ...

tengah aku belek2 cari barang kat giant ...tiba2...tengok jam baru pkl 10 ...ramai pulak budak pakai uniform sekolah hari ni ...eh kau xpergi sekolah ke ...kwn2 kau sibuk duk lam kelas terlopong dgr cikgu membebel time cam gini ...kau blh pulak rilek2 sini main game  ...siap mkn kfc lagi tu ...ish2...duit mak bapak kau bagi suh gi sekolah dik...senang2 kau habiskan suka2 kat sini ...aku panggil kau setan kecil kang kau marah ...huh ...

gejala ponteng x habis2 ...bila kau dah hbs sekolah nanti baru kau sedar betapa pentingnya ilmu yang korang malas sangat nk cari tu ...hanya ilmu yang blh selamatkan kau nanti ...xde ilmu ...kau lumpuh...hidup tapi macam mati ...kau akan ketinggalan... mcm ikan duk dlm akuarium tak ada air ...lemas slow2 dia mati ...kau perlu selamatkan diri kau dik ...masih blm terlambat kalau kau nak ..


belajar lah masa masih berpeluang ni ...ramai org yang nak sangat belajar tapi xde peluang ...sbb xde duit xleh pergi skolah ..mcm2 lagi...kesian sgt ...cari ilmu adalah proses sepanjang hayat ...tapi menuntut ilmu xsemesti nya kat sekolah shj...tu secara formal ...dari tadika sampai universiti...secara x formal lagi luas...daripada mana sumber pun kalau itu ilmu bermanfaat kita ambik ...sepotong ayat daripada pengutip sampah jika ia memberi manfaat bagiku ..aku akan terima ...kerana universiti terbaik adalah kehidupan ...aku trs belajar darinya ...hingga aku mati ...insaallah .

"barang siapa merintis jalan mencari ilmu ...Allah akan permudahkannya jalan ke syurga" -HR Muslim

ilmu yang baik itu senjata lebih tajam dari mata pedang ...dia adalah perisai ...tapi ingat ilmu yang x di amalkan ibarat pokok yang x berbuah ...mempunyai segulung ijazah x semestinya berilmu ...ilmu bagi aku sesuatu yang kita   kutip secara ikhlas dan kita mndapat manfaat dari nya ...bukan sesuatu yang kita hafal utk exam ..lepas tu kita lupakan ...amalkan ilmu ...ia akan melindungi kita ...dan trs beri syafaat walaupun kita telah mati ...

sesungguhnya ilmu Allah itu maha luas...lebih luas dari lautan ...semakin banyak yang kita tahu ...lebih banyak lagi perkara yang kita xtahu ...kerana itu kita di suruh sentiasa belajar dan belajar ....org yang berjaya bukan tidak pernah gagal tapi mereka xpernah berhenti belajar  ...byk perkara mereka belajar daripada kejayaan tetapi byk lagi perkara mereka belajar drp kegagalan...mrk tahu setiap hari ilmu baru akan muncul dan terus muncul ...siapa lambat akan ke belakang ...janganlah kita masih naik kereta lembu ketika org lain sdh lama naik roket ke bulan ...

sebarkan ilmu ...ia xkan berkurang walau sedikit ...malah makin bertambah ...sampaikan lah ilmu walau satu ayat ...Allah akan beri satu pahala...di hapus satu dosa dan di angkat satu darjat...semoga sama2 mendapat sedikit pengiktibaran...ilmu yang baik itu dari Allah ...yang tidak baik itu kelemahan diri aku sendiri ...Allahualam


Sekian ...terima kasih sudi membaca ...

Excellence 



17 comments:

ChaCha said...

betul tu..ilmu tak pernah habis. keep on learning.
pengalaman hidup juga satu pembelajaran dan teras
untuk teruskan hidup.

"selalu nampak dak ponteng sekolah"

Azie Azman said...

betul-betul..
ilmu tu sangat penting..
kadang2 kagum tengok orang tua yang still gigih belajar =D

Siti Safiyyah said...

ohh duk tganu ek? patutlah pelik.. kat sini ahad cuti. ngeh3. sound ja depan2 diaorang. kalau beranilah.. kehkeh

Miz Novexx said...

betul ke kalau meninggal masa menuntut ilmu dikira mati syahid????

AdaApe..? said...

btul 2..ilmu sgt brguna pda masa akn dtg..xde ilmu kte xkn brjya..hargailah ilmu..yup..sprti ap yg d britau, mmg mniggal msa mnuntut mati syahid ( ustz ckap )..

KeTaM_BaTu said...

nice entri... sokong awak, orang lebih banyak belajar dari kegagalan berbanding kejayaan. bila berjaya lazimnya manusia lebih riak..

jom klik sini...
kalau dah kahwin nanti jangan cakap macam ni...
cara selesaikan button follow yang hilang
jgn lupa komen.. ^_^

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

betul3..lagi byk kita belajar kita rasa kita lagi kerdil..yg malas tuh gembira semacam je..tak paham tul..tuntutlah ilmu sehngga ke liang lahad :)

i am S!L4H.. said...

ilmu itu luas.
*ade kene mengene x?*

laskar pelangi said...

sampai mati..jgn berhenti mencari ilmu =)

Terbelog said...

tuntut ilmu sampai negara cina..

❤Nadhratul Basyirah Amirudin❤ said...

betol3! suke entry ni..tbe2 mule2 bace tu tringin nk g sekolah plak..huhu :)

Bui Junaidi said...

dia org ni belum sedar pentingnya ilmu dlm kehidupan..ingat nk seronok jer..susah budak2 sekarang..nnt dh tua menyesal x sudah..huhu

ika said...

budak zaman skng mmg xsedar pntgnye ilmu...yg diorg tau njoy je...tu wujudnya salah sorg pelajar cm adinda evans tu...*contoh je*...ish2...

Naufal Syahrial Hidayat said...

ilmu yang bermanfaat :) komentar balik yaa

TYNTHA LANA said...

Lumrah, org tak dpt belajar, teringin sgt nak belajar..tpi yg ad pluang, gagal pula manfaatnya..

Tapi, tak boleh juga salahkan mereka..ibubapa ketika ini dimana? Selalunya hal camni berlaku pada anak2 yg kurg diberi tumpuan..

Ini Kisah Tia said...

ilmu ada di mana2 . cuma dari kita untuk menilai ilmu tu elok atau tak :)

Khairol Ikhwan said...

macam2 ... ilmu tetap penting walau apa sekali pun... cari lah ilmu, ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...